Laatste nieuws

De mannen van M hebben hun vorm terug

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 20 november 2016

bmw-m2-55

Nou, dit is hem dus, de fijnste sporter die BMW momenteel in het assortiment heeft.

Als je naar de M2 toeloopt, word je al blij. Niet alleen omdat je de contactsleutel in je zak hebt, maar ook omdat de M2 precies de goede maat is. De M3 en M4 zijn intussen richting vroegere M5 gegroeid, terwijl we eigenlijk de goede oude M3 E46 (die waarvan we ook een CSL kenden) precies de goede maat vonden. Nu, op een paar millimeter zo links en rechts na, is de M2 even groot als die veelgeprezen M3 van toen.

bmw-m2-38

De M2 ziet eruit als een gespierd en compact apparaat en dat is precies zoals hij voelt. Je prikt hem overal zelfverzekerd tussen, je weet instinctief precies waar hem op de weg te plaatsen en hoe ver je de uiterste randjes van het asfalt kunt naderen – met zowel de voorwielen als de graag uitwaaierende achterzijde. BMW leek met de M3 en M4 de magie enigszins verloren te hebben, maar de M2 bewijst dat ze ginds in München nog precies weten hoe het moet. Het is geen kwestie van hardware geweest, maar eerst en vooral van een juiste afstemming, want veel onderdelen zijn niet nieuw maar van de grote broeders overgenomen. Zo staat de M2  op de voor- en achteras van de M3 en M4, echter met meer laterale stijfheid in de bussen en de bevestigingen aan de carrosserie. Dat merk je meteen: het onderstel voelt heel strak en precies aan, zonder een spoor van naloop in zijn reacties en met ook een heel alerte demping.

bmw-m2-5

De besturing is geweldig, geen grammetje te licht, vol gevoel en met een uitstekende terugmelding, zoals onze oosterburen dat noemen. De M2 heeft dezelfde elektromechanische installatie als de M3 en M4, en die is zodanig afgestemd dat hij zelfs in standje Comfort al uitnemend is – alsof je na een lange omweg weer thuis bent gekomen.

bmw-m2-47

Ook het materiaal onder de motorkap is reeds bekend. Het is dezelfde drieliter zes-in-lijn als van zijn grotere familieleden, maar het blaaswerk wordt niet door twee turbo’s verricht, maar slechts door één, maar dan wel van het type twin-scroll. Het binnenwerk zit vol lekkernijen zoals een gesmede krukas, speciale lagerschalen en speciale zuigers en bougies. Hij levert 370 pk, zo’n 60 minder dan de M3 en M4, en hij moet daar harder voor werken: zijn piekvermogen bereikt hij 1.000 toeren later dan zijn 430 pk familieleden.

Daar merk je zo goed als niets van, op de weg lijk je met precies dezelfde motor van doen te hebben, zelfs onderin lijkt hij ondanks het gemis van ‘n turbo met hetzelfde fanatisme ten aanval te willen. Al bij 1400 min-1 heeft hij zijn maximale vuurkracht van 465 Nm paraat en voelt het over het gehele toerenbereik alsof je een wijsvinger strak aan de trekker hebt. Bij overboost knalt het koppel zelfs naar 500 Nm. De zescilinder klimt en daalt gretig in toeren, luistert super naar het gas en de turbo wordt zodanig gestuurd dat hij zich als een atmosferische motor presenteert. Hij klinkt goed ook, vervaarlijk en een tikje indringend, en gelukkig zonder een overdaad aan plofjes en dergelijke bij het schakelen. Sommige fabrikanten gaan daar tegenwoordig zo ver mee dat het lijkt alsof je auto het syndroom van Gilles de la Tourette heeft opgelopen.

bmw-m2-21

De M2 wordt geleverd met een handbak, maar het testexemplaar waarmee ik naar de autosalon van Parijs heb gereden, was uitgerust met de zeventraps DSG. Daarmee is de M2 weliswaar zwaarder, maar er valt met de hand niet tegenop te schakelen: met de flipperbak ben je vanuit stilstand tweetiende van een seconde sneller bij de 100. Ik prefereer handbakken, maar mijn sterke voorkeur is door een aantal auto’s in een lichte veranderd. Sommige auto’s zou ik zelfs liever rijden met schakelflippers, zoals deze M2. Niet alleen omdat de bak zo snel reageert en zich zo heerlijk laat bedienen, maar ook omdat je in een levendige en zeer uitnodigende auto als de M2 graag je handen aan het stuur houdt. Geloof me, in standje Sport of Sport + is de DSG-transmissie echt kicken. En laten we eerlijk zijn, als je aan het sporten bent met een snelle auto, kan het een nadeel zijn geregeld maar één hand aan het stuur te hebben, zeker in een M2. Bij het uitaccelereren van een curve is een tikje te veel gas al voldoende om hem in overstuur te brengen. Na wat oefening is hij al oversturend goed beheersbaar, hij lijkt voor driften te zijn gemaakt, maar hij geeft ook heel veel satisfactie – en nog meer snelheid – als je hem strak en precies rijdt. Hij zou daarvoor zelfs nog wat meer puur mechanische grip kunnen gebruiken want tegen de limiet aan vraagt hij nogal wat, uh… aandacht.

bmw-m2-56

Hoe snel hij is ten opzichte van een M4? Met launch control sprint de M2 in 16,4 tellen van 0 naar 200 km/h. Daarover hoeft een M4-piloot zich geen zorgen te maken, die tikt de 200 al na 13,7 tellen aan. Wat niet wil zeggen dat hij een door de M2 toegeworpen handschoen zorgeloos kan aannemen. Testrijders van het Duitse Sportauto reden op Hockenheim een rondetijd van 1 minuut en 12,2 seconden met een M2, dat is sneller dan het tijdschrijft scoorde met een M4 (1:12,8), M3 E92 GTS (1:12,5) en de legendarische M3 E46 CSL (1:13,5).

bmw-m2-19

Niks te mopperen dus? Eigenlijk niet, hoewel het koolstofvezel dak van de M4 hem zeker niet misstaan zou hebben. In het tamelijk gewone interieur zijn allerlei smakelijke attributen van de M4 achterwege gebleven, vrijwel zeker om de prijs van de M2 zo vriendelijk mogelijk te houden. En dat laatste is wat waard, want de het is een heerlijke, goed gefocuste rijmachine, een pretpakket eersteklas, met iets minder branie maar iets meer focus dan de M3 en M4, en daardoor uiteindelijk een fijnere auto. De mannen van BMW’s M-divisie hebben hun oude vorm terug, dat is duidelijk. Als ik uit de showroom van een BMW-dealer mocht kiezen, zou ik met een M2 vertrekken.

Tekst Ton Roks

bmw-m2-10

MOTOR zescilinder met turbo, 2979 cm3 VERMOGEN 370 pk bij 6500 min-1 KOPPEL 465 Nm bij 1400 min-1 TRANSMISSIE achterwielaandrijving, zelfsperrend differentieel, zeventraps DSG REMMEN bekrachtigd, geventileerde schijven rondom, voor 380 mm, achter 370 mm BANDEN Michelin Super Sport, 245/35/19 voor en 265/35/19 achter AFMETINGEN LxBxH 4468x1854x1410 mm, wielbasis 2693 mm, gewicht 1572 kg (met volle tank) TOPSNELHEID 250 km/h (270 optioneel) 0- 100 KM/H 4,3 sec PRIJS € 79.990 (NL), € 59.350 (B)


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Renault Scénic: succes lijkt verzekerd

Volgend bericht

Een rapper van weinig woorden




Uitgelicht

Renault Scénic: succes lijkt verzekerd

Renault zet de aanval in met een nieuwe Scénic, want het wil zijn toppositie in het rijk der multifunctionele gezinsauto’s...

6 November 2016

Webdevelopment