Laatste nieuws

‘De mooiste elektrische auto ter wereld’

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 7 september 2017

Jaguar Land Rover Classic heeft een klassieke Jaguar E-type uit 1968 van een elektrische aandrijflijn voorzien. Daarmee sprint de auto, die E-type Zero wordt genoemd, in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/h.

Tim Hannig, de maître tambour van Jaguar Land Rover Classic, vertelt: “De E-type Zero combineert de dynamiek van de E-type met nog hogere prestaties door elektrificatie. Het is een unieke combinatie, die een adembenemende rij-ervaring geeft. Het is ons doel met de E-type Zero het bezit van een klassieker toekomstbestendig te maken. We zijn benieuwd naar de reacties van onze klanten en onderzoeken of we deze auto op de markt kunnen brengen.”

De Jaguar E-type Zero rijdt en oogt niet alleen als een klassieke E-type, hij levert ook uitstekende prestaties. Hij is zelfs sneller dan een originele E-type. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/h vergt slechts 5,5 seconden, ongeveer een seconde minder dan een originele E-type Series 1. Over de topsnelheid wordt echter met geen woord gerept, vermoedelijk is die lager, omdat het vermogen van de elektrische aandrijflijn gelimiteerd is, vanwege de beperkingen van het klassieke chassis en de wielophangingen.

De E-type Zero is een gerestaureerde E-type Series 1.5 Roadster. Zijn specificaties zijn volledig origineel, afgezien van de hypermoderne elektrische aandrijflijn en de aangepaste instrumenten en het dashboard – al zijn die geheel in stijl van het origineel uitgevoerd. Verder zijn LED-koplampen gemonteerd voor optimale efficiency.

Voor de E-type Zero is een speciale elektrische aandrijflijn ontwikkeld met een vermogen van 220 kW. Het lithium-ion-accupakket heeft dezelfde maten en hetzelfde gewicht als de zescilinder XK-motor die oorspronkelijk in de E-type was gemonteerd. De specialisten die de elektrische aandrijflijn voor de E-type Zero ontwikkelden, hebben ervoor gezorgd dat deze precies past op de plaats van de originele motor. De elektromotor en de reductiebak liggen direct achter het accupakket, precies op de plaats van de oorspronkelijke transmissie van de E-type. Een nieuwe aandrijfas voert de aandrijfkrachten naar het originele differentieel en de eveneens originele eindoverbrenging. Het totale gewicht is 46 kilogram lager dan het gewicht van de originele Jaguar E-type Roadster.

Doordat de elektrische aandrijflijn bijna dezelfde afmetingen en hetzelfde gewicht heeft als de oorspronkelijke benzinemotor en transmissie, was het niet nodig de originele carrosseriestructuur van de E-type te wijzigen. De wielophanging en de remmen hoefden evenmin te worden aangepast, wat de ombouw van de auto en de homologatie ervan vereenvoudigde. De E-type Zero rijdt, stuurt, remt en voelt precies zoals een originele Jaguar E-type, aldus Jaguar Land Rover Classic. Ook de gewichtsverdeling is ongewijzigd.


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Kia Stinger GT, de eerste rij-indruk

Volgend bericht

Waalre Classic Rally 2017




Uitgelicht

Kia Stinger GT, de eerste rij-indruk

Een snelle, goed uitziende sedan met achterwielaandrijving. Alfa Romeo maakte er zijn comeback mee, Kia maakt er nu zijn...

7 September 2017

Webdevelopment