Laatste nieuws

Jeep’s nieuwe Compass is hot

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 12 juli 2017

Rosemarijn Veenenbos reisde naar Portugal om daar de nieuwste Compass uit te proberen.

Jeep is een begrip, een iconisch Amerikaans oer-merk, een lifestyle, zoals de hoofd exterieur-ontwerper van de nieuwe Compass mij vertelde tijdens het diner. Gedurende de tweede wereldoorlog heeft Jeep zijn dienst bewezen met dat lekker ouderwetse ladderchassis. Buiten de Wrangler is daar nu niks meer van terug te vinden, want het de Jeep’s zijn nu allemaal monococques met een hoop luxe en vooral technologie die een hoop werk uit handen neemt. Ik doe alles graag zelf zoals dat echt nog het geval is in de vooroorlogse auto’s, dus voor mij zijn al die hulpsystemen geen must. Het was voor mij daarom wel een aparte klus en een uitdaging, de nieuwste Jeep reviewen…

Vrijheid, avontuur, passie en authenticiteit. Het zijn allemaal begrippen die de nieuwe Jeep Compass beschrijven, vertelde Dante Zilli, directeur van Jeep. De nieuwe Compass is er in een aantal uitvoeringen. De Trailhawk is het paradepaardje, uiterst geschikt voor alle off-road omstandigheden. Iedere bestuurder kan met deze Jeep overweg, want als je het offroad rijden te tricky vindt kun je de Jeep al het werk laten doen met het Hill Start Assist systeem (HSA). Je hoeft dan alleen nog te sturen en te chillen, want de Compass detecteert alles wat hij tegenkomt. Andere uitvoeringen zijn de Sport, Longitude en Limited. Voor ieder wat wils en de trouwe Jeep-rijders krijgen een cadeautje, namelijk voordeel op de Opening Edition die ingaande deze maand beschikbaar is.

Voor het dagelijkse gebruik is de Compass een auto die veel werk uit handen kan nemen en dat is precies wat veel mensen nodig hebben met onze stressvolle westerse levenswijze. De technologie is goed voorzien van veiligheidssystemen, het zijn er wel meer dan 70. Een beeldscherm direct achter het stuur zorgt er voor dat de focus meer op de weg blijft en als dat even niet het geval is, remt de Compass op tijd. Dus voeg de begrippen ‘gemakkelijk’ en ‘veilig’ ook maar toe aan de lijst. De Compass is de meest compacte en meest slimme Jeep tot nu toe. Het zonnedak en de lederen luxueuze zetels geven de auto iets extra’s. Het exterieur en interieur-design van de Compass zijn sportief. Het sportief gevormde (optionele zwarte) dak is iets dat niet heel gemakkelijk is ontstaan, vertelde exterieurdesigner Chris Piscitelli tijdens het diner. Het kostenplaatje is wat groter, maar het geeft de Compass een sportieve en coole uitstraling. Het doet een beetje denken aan de Evoque.

De legendarische zevensleufs grille is het herkenbare stylingelement van elke Jeep en daar blijft de Compass trouw aan. Jeep is vernieuwend bezig en dat allemaal met een ontwerper die eigenlijk het liefst lekker aan zijn klassieke Amerikanen sleutelt. Haalt hij zijn inspiratie uit zijn Plymouth, die lekkere Amerikaanse klassieker? Hij zou graag willen, maar met de strenge eisen waaraan nieuwe auto’s moeten voldoen, kan dat niet meer, de mogelijkheden worden steeds beperkter. Ik vroeg hem of we ooit een nieuwe Jeep zullen zien die als woody  is uitgevoerd, maar dat lijkt nu onmogelijk. De inspiratie komt nu veel van de klanten, de gebruikers, de bestuurders. Jeep is bijna een levensstijl: een speciaal wereldje met een ‘get your hands dirty’ mentaliteit. Ook vroeg ik wanneer we de eerste vliegende Jeep kunnen verwachten, maar dat ging iets te ver.

De eerste testritten met de nieuwe Jeep waren in Portugal, Lisabon. Ik ben in de Compass Trailhawk gestapt, want dit is de meest uitgeruste Jeep en de meest ideale voor off-road rijden. Ik hou van veel geweld en wilde alles zien dat deze Jeep in huis heeft. Op de gewone wegen gedraagt de Compass zich keurig. De navigatie zou iets sneller en duidelijker mogen zijn, want we raakten net iets teveel verdwaald in die kleurrijke stad.

Off-road kwam de Compass pas echt in zijn element. We hadden de beschikking over een uitdagend off-road parkoers in het natuurpark Sintra National Park. Met zijn speciale onderstel verslond de Trailhawk alles dat we tegen kwamen. Een steille afdaling was de perfecte gelegenheid om het Hill Descent Control (HDC) systeem te testen. Met de juiste instellingen neemt de Compass al het werk van je over. Voor de ervaren off-road rijders gaat het misschien wel iets te traag, maar je kunt het natuurlijk nog steeds zelf doen door alle systemen uit te zetten.

De benzine en dieselmotoren zijn ook volledig up to date. De benzine MultiAir kan met dank aan de slimme technologie 10% meer vermogen en 15% meer koppel leveren. De diesels zijn MultiJet II motoren met nieuwe injectoren die uiterst nauwkeurig zijn, met gunstig effect op de emissies. ‘Mijn’ rode Trailhawk was een 2.0 MultiJet II. De meest krachtige diesel met 170 pk. Dat was lekker rijden over de onverharde Portugese bospaden met die 350 Nm koppel bij 1.750 toeren, gekoppeld aan de negentraps automaat en 4×4-aandrijving. En dat allemaal met een lekkere sound erbij via het BeatsAudio sound system.

Over het algemeen is het rij-comfort van de nieuwe Compass erg goed. Het is nogal een verschil met de Jeeps die tijdens en na de oorlog rond reden – die hele ontwikkeling en progressie is mooi om te zien. Kortom, de Compass is een SUV die in vele omstandigheden goed presteert en je veilig thuis brengt, en dat alles gehuld in een hip jasje met leuke details en gadgets.


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Concours d'Elegance Het Loo, de uitslag

Volgend bericht

Tromgeroffel bij Hyundai




Uitgelicht

Concours d'Elegance Het Loo, de uitslag

Ondanks een regenachtig begin zijn er bijna 28.000 bezoekers naar het Concours Het Loo getrokken. Het aanbod auto’s...

4 July 2017

Webdevelopment