Laatste nieuws

De Opel Kadett Rallye komt uit Boxmeer

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 23 november 2016

opel-kadett-rallye-18

In september was het 50 jaar geleden dat de Opel Kadett B Coupé 1100SR Rallye in Frankfurt op de IAA werd gepresenteerd. Het zou een mijlpaal blijken in de geschiedenis van Opel want General Motors was aanvankelijk zeer terughoudend op het gebied van de rallysport. Maar daarna trad Opel naar buiten met een auto die specifiek ontwikkeld was voor gebruik in de autosport!

Veel enthousiasten waren naar Opel-dealer Jetten gekomen om de verjaardag van de Kadett Rallye luister bij te zetten.

Veel enthousiasten waren naar Opel-dealer Jetten gekomen om de verjaardag van de Kadett Rallye luister bij te zetten.

Deze auto, met al zijn opvolgers zoals de Kadett Rallye 1900, de Kadett C GT/E en Rallye in alle varianten en de A en B Ascona’s en Manta’s in SR en 400 uitvoeringen zouden bijna 20 jaar een bepalende rol spelen in de internationale rallysport. Eind 1965 kwam de B-Kadett op de markt en werd tevens de opvallend mooie Kiemen Coupé geïntroduceerd. Dit type kwam te koop met een iets sterkere 1100 S motor en, zeer belangrijk, schijfremmen en grotere 13-inch wielen.

Dries Jetten werd door Octane's hoofdredacteur Ton Roks geinterviewd over de geboorte van de Kadett Rallye in Boxmeer.

Dries Jetten werd door Octane’s hoofdredacteur Ton Roks geinterviewd over de geboorte van de Kadett Rallye in Boxmeer.

In november, geheel onverwacht en in het geheim, kreeg Dries Jetten van Jetten Conversions in Boxmeer bezoek van een delegatie van de Opel-fabriek met de vraag of Jetten een Opel Kadett 1100S Coupé wilde prepareren voor de Rallye Monte Carlo van 1966…..! De equipe Dieter Lambart en Hans Beck reden vervolgens in de Rallye Monte Carlo 1966 zeer opvallend naar een overwinning in hun klasse met de Jetten Kadett.

Rallyrijders met een historie bij Opel: van links naar rechts Man Bergsteyn,  Jan van der Marel, Dries Jetten, Andre Jetten en Bert Dolk.

Rallyrijders met een historie bij Opel: van links naar rechts Man Bergsteyn, Jan van der Marel, Dries Jetten, Andre Jetten en Bert Dolk.

Aangespoord door dit succes werd daarna het actieve en inventieve Styling Department bij Opel aan het werk gezet. Samen met de ideeën van de Jetten Kadett werd vervolgens in het grootste geheim de Kadett Rallye ontwikkeld. In september was vervolgens de Opel Kadett 1100 SR Rallye één van de sensaties op de IAA in Frankfurt. Het succes kon niet meer uitblijven. In de volgende jaren verkocht Opel ruim 100.000 Rallye’s en varianten daarop. Een Opel Motorsport traditie is dus geboren in Boxmeer.

Van heinde en verre waren Kadett-liefhebbers naar het evenement gekomen.

Van heinde en verre waren Kadett-liefhebbers naar het evenement gekomen.

Onlangs, op 23 oktober, heeft Opel-dealer Jetten Cuijk een bijzonder evenement georganiseerd rondom de vijftigste verjaardag van Kadett Rallye. Jetten stond met dat evenement eveneens stil bij het feit dat het bedrijf 90 jaar geleden GM dealer werd. Daarmee is het dealerbedrijf in Cuijk één van de oudste Opel-dealers van Nederland.

Dries Jetten was niet de enige die op de rallyproef liet zien dat hij het gaspedaal nog steeds prima wist te vinden.

Dries Jetten was niet de enige die op de rallyproef liet zien dat hij het gaspedaal nog steeds prima wist te vinden.

Op het evenement waren niet alleen veel Kadett’s Rallye aanwezig, maar ook enkele (oud) rallyrijders met Opel onder wie Dries en André Jetten, Man Bergsteyn, Maurice Bergsteyn, Jan van der Marel, Henk Vossen, Bert Dolk en nog enkele genodigden. Zij werden tijdens een drukbezochte bijeenkomst geïnterviewd over hun rally-avonturen met Opel’s geïnterviewd en enkelen van hen lieten daarna hun rijkunsten zien op een kleine rallyproef, die speciaal voor het evenement was uitgezet. Dries Jetten oogstte applaus toen hij liet zien de Kadett Rallye nog steeds met verve te kunnen besturen.

De rallyrijders vertelden met graagte over hun heldendaden met Opel.

De rallyrijders vertelden met graagte over hun heldendaden met Opel.

Niet alleen de B-Kadett was goed vertegenwoordigd....

Niet alleen de B-Kadett was goed vertegenwoordigd….

 

FOTOGRAFIE Ben de Wilde


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Beschaafde broer met vleugje bravoure

Volgend bericht

‘Onze dealers concurreren met Disneyland’




Uitgelicht

Beschaafde broer met vleugje bravoure

Er staat AMG op en hij heeft 421 pk. Is de E43 4Matic een echte AMG of doet hij alsof? Als je een grote Mercedes-AMG...

23 November 2016

Webdevelopment