Laatste nieuws

De ‘R’ staat nu echt voor ‘Race’

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 6 mei 2016

VW Golf R (9)

Vorige edities van de Golf R waren vrij schuchter – ze durfden niet als heel sportief uit de kast te komen. De nieuwste doet dat wel, met een vette roffel en een forse dosis aanvalslust werpt hij de Focus RS de handschoen toe.

Schrik niet, je kunt nog steeds met een Golf R onder de radar blijven, er zitten geen go-faster strepen op en hij verraadt zichzelf niet met heftige spoilers. Knaloranje staat hem goed, maar is niet de aangewezen kleur als je als brave borst door het leven wenst te gaan. Neem hem dan in ‘veilig’donkerblauw, en als je helemaal onder de radar wilt blijven, ga dan voor de Variant.

Vroeger hadden de R’s een dikke zescilinder voorin, maar nu volgen ze de trend met een viercilinder turbomachine: met twee liter inhoud en 300 pk. De motor is gebaseerd op die van de GTI, echter fors aangepast met een nieuwe cilinderkop, nieuw injectoren, nieuwe zuigers en een grotere turbo.

VW Golf R (10)

Je vindt geen toverdifferentieel in de vooras, de R heeft de laatste, nog sneller reagerende editie van VW’s 4Motion Haldex vierwielaandrijving. Daarmee krijg je al dat geweld nog beter op straat en ben je nog meer van alle markten thuis. Het aandrijfkoppel wordt in hoofdzaak naar de vooras gedirigeerd, maar in extreme omstandigheden kan er 100% naar de achteras. Ook de elektronica is gewijzigd en voor het eerst bij een R kun je de stabiliteitscontrole volledig uitschakelen, en word de bestuurder niet meer aan de leiband gehouden. Overigens is het nog maar de vraag of je het ESP uit gaat willen zetten: de drempel ligt hoog en je moet behoorlijk hard gaan om een ingreep te forceren.

De prestaties spreken voor zich, hij heeft een begrensde top van 250 km/h en katapulteert zichzelf in 4,9 seconden van 0 naar 100, als je althans ‘DSG’ op je bestelformulier hebt aangevinkt. Met de handbak (ook zes verzetten) heb je voor dat sprintje 0,2 seconden méér nodig. Het mooie is dat de Golf R met DSG door de naadloze schakelacties nog veel sneller aanvoelt dan die cijfers suggereren – het is één grote golf van aanhoudend koppel.

VW Golf R (6)

Als je verkiest kalmpjes aan te doen, maakt de bak op andere wijze zo goed mogelijk gebruik van het hoge koppel, dat al vanaf 1800 toeren at your service is. Hij probeert dan namelijk zo veel mogelijk meters uit een druppel benzine te halen, waar hij behoorlijk goed in slaagt, we reden zo gemiddeld tussen 1 op 8 en 1 op 12. De R heeft echter maar een lichte hint van de rechtervoet nodig om onmiddellijk van Rustig naar Race over te gaan.

Fijn is dat de DSG-transmissie ‘maar’ zes versnellingen heeft; als je met een tikje van een vinger een verzet teruggaat, heb je meteen een goed motorremvermogen.

Hij klinkt erg goed die Golf R, zeker in de stand Sport of Race, dan produceert hij een volle en een tikje boze roffel, waarvan overigens een deel wordt gegenereerd door een soort van geluidsgenerator, die zijn best doet eventuele heimwee naar de vroegere zescilinders te verdrijven. Hoe dan ook, het is een geluid waar een automens blij van wordt, het lijkt warempel een beetje op dat van een Subaru WRX STI.

VW Golf R (1)

De R staat een halve centimeter lager op zijn (hardere) veren dan een GTI en heeft (optioneel) adaptieve dempers. In Race – ideaal voor track days en zo – wordt het onderstel een stuk harder, de stuurbekrachtiging bemoeit zich iets minder met jouw zaken en de respons op het gaspedaal krijgt een adrenaline-injectie.

Bij de eerste kennismaking geeft de R de indruk vooral een GTI te zijn met meer tractie en meer vermogen. Op vergelijkbare wijze lijkt hij zich het beste op zijn gemak te voelen bij een mooie, strakke stijl – daarvoor geeft hij de meeste snelheid terug. Maar als je de grenzen van de R verder verkent, blijkt hij een repertoire te hebben dat een stuk breder is. Op of over de limiet blijft hij goed vlak liggen en fijn strak sturen – dan krijgen zijn stijvere onderstel en de vierwielaandrijving de kans de schitteren en stuurt de R als een junior Nissan GT-R: richten, insturen, gas geven en …. genieten. Hij laat zich ongelooflijk veel welgevallen en leent zich voor diverse stijlen: je kunt hem laat remmend en licht oversturend een hoek in laten duiken en vervolgens met het gas de bocht door sleuren, als een Impreza STI of Mitsubishi EVO in zijn beste dagen. Maar je kunt hem ook snaarstrak door lange snelle bochten trekken, zorgvuldig op de grens balancerend met het gaspedaal. Daar waar de GTI zich ongemakkelijk gaat voelen en rafelig wordt, komt de R juist in zijn element. Vorige R’s waren vooral vrij kalme persoonlijkheden met een groot talent voor Autobahn brennen. De R stond meer voor Reis, het waren Gran Turismo’s vermomd als Volkswagen. Bij deze nieuwe super-Golf staat de R echter voor Race, van ganser harte. Hij stuurt geweldig, ligt geweldig op de weg, heeft eersteklas remmen, schenkt vrachtwagenladingen vertrouwen en eet GTI’s als snacks. En als je wilt dat hij zich toch even als reisauto gedraagt, dan doet hij dat voor je – zonder mokken.

VW Golf R (8)

Met een prijs van bijna een halve ton werpt hij de veelgeprezen Focus RS regelrecht de  racehandschoen toe. De verschillen tussen die twee? De Ford is meer een branieschopper en een feestbeest met zijn wilde 350 pk motor, zijn drift-mode en zijn extraverte uiterlijk. De Focus RS maakt een kwajongen van je, de Golf R een bewonderaar.

VOLKSWAGEN GOLF R
MOTOR viercilinder met turbo, 1984 cm3
VERMOGEN 300 pk bij 5500 min-1
KOPPEL 380 Nm bij 1800 min-1
TRANSMISSIE zestraps handbak of zestraps DSG, vierwielaandrijving met Haledx-koppeling
REMMEN bekrachtigd, schijven rondom, voor 340 mm (geventileerd), achter 310 mm
BANDEN 235/35/19
AFMETINGEN LxBxH 4255x1799x1452 mm, wielbasis 2637 mm, tankinhoud 50 liter, gewicht 1376 kg, inhoud bagageruimte 380-1270 liter
TOPSNELHEID 250 km/h
0- 100 KM/H 5,1 met handbak, 4,9 sec. met DSG
PRIJS van € 49.290 (NL), vanaf € 39.050 (B)


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Lo Stivale Italiano: een avontuur

Volgend bericht

De Franse leeuw is terug in de arena




Uitgelicht

Lo Stivale Italiano: een avontuur

We hebben meer dan 6.500 kilometer gereden om onze lezersreis Lo Stivale Italiano (9 tot en met 17 mei) uit te zetten...

7 April 2016

Webdevelopment