Laatste nieuws

De Range Rover is terug

Alle nieuwsberichten / 29 maart 2017

Nadat Land Rover Classic de originele Land-Rover Series 1 heeft laten terugkeren, is nu de beurt aan de Range Rover.

Onder de naam Range Rover Reborn is begonnen met het in serie restaureren van oude Range Rovers, er zijn momenteel 12 exemplaren in aanbouw en er liggen 50 orders in de la voor een ‘nieuwe’ klassieke Range Rover. Land Rover Classic haast zich te melden dat het niet om totaal nieuwe auto’s gaat, die uit onderdelen worden opgebouwd, maar om ‘extreem grondige’ restauraties, zo authentiek als maar mogelijk en gebruikmakend van zo veel mogelijk originele onderdelen.

Het eerste voltooide exemplaar – van 1978, driedeurs en Bahama Gold – is getoond op Rétromobile en werd daar meteen verkocht. Michael Bishop van Land Rover Classic zegt dat het restaureren van een Range Rover lang niet hetzelfde is als van een vroege Land-Rover. “Een ouderwetse bekleder kan een Series 1 Land-Rover gemakkelijk herstellen, maar een Range Rover is een stuk gecompliceerder – de PVC bekledingen voor de stoelen zullen we gewoon opnieuw moeten maken. Voor de Land-Rover’s kunnen we bovendien gebruik maken van de voorraad legeronderdelen – die hebben we niet voor de Range Rover, dus de beschikbare hoeveelheden zijn klein. Sommige onderdelen kunnen nog steeds gevonden worden, maar dat zal niet genoeg zijn. We zullen dus ook die opnieuw moeten laten maken.”

De Range Rover’s die als basis genomen worden voor de restauraties zullen zo origineel mogelijke auto’s zijn, in een restaureerbare conditie. Reparaties aan het chassis zijn niet uitgesloten, als de rest van de auto dat rechtvaardigt. “We bekijken en beoordelen elk voertuig afzonderlijk”, zegt Bishop. Land Rover Classic heeft de kennis en benodigdheden in huis om zelf het plaatwerk te maken dat moeilijk verkrijgbaar is, zoals bijvoorbeeld de roestgevoelige derde (of vijfde) deur.

Voor het project Range Rover Reborn zullen voornamelijk Range Rovers gekozen worden met chassisnummers met de letters A tot G, geleverd vanaf de lancering in 1970 tot ongeveer 1980. Dat is de periode met de verticale sleuven in de grille. “We weten nog niet aan welk productiejaar de klanten de voorkeur zullen geven”. De eerste serie van tien heeft overigens de – optionele – stoffen bekleding, want die van PVC is nog niet opnieuw gemaakt. De prijzen van een ‘wedergeboren’ Range Rover beginnen bij £ 135.000.

Tekst John Simister

 


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Ferrari ‘Uovo’, een smakelijk roerei

Volgend bericht

De Jaguar E-type is ook al terug




Uitgelicht

Ferrari ‘Uovo’, een smakelijk roerei

Je kunt van deze Ferrari zeggen wat je wilt, maar een blikvanger is het zeker. De unieke berlinetta, een 166 MM/212 Export...

27 March 2017

Webdevelopment