Laatste nieuws

‘De tijd dat de autowereld alleen voor mannen was, is er niet meer’

Alle reportages / Interviews / 11 augustus 2016

Sandra Kowalski (7)

Ze krijgt liever een jerrycan vol benzine dan een flesje parfum en ze verkoopt geen auto die ze niet zelf gereden heeft. Maak kennis met Sandra Hermsen Kowalski van Classics2Drive in Brugge.

“Nee, ik heb er helemaal geen nadeel van om in mijn vak vrouw te zijn. Zodra ik met klanten in gesprek ben, merken ze dat ik kennis over de auto heb en weet waarover ik praat. Ik bereid me altijd heel goed voor en zorg dat ik alles van de auto weet en er ook in gereden heb. De tijd dat de autowereld een domein alleen voor mannen was, is er niet meer”, aldus Sandra (41), met besliste blik.

We praten in het smaakvolle bedrijfspand van Classics2Drive in het hartje van Brugge. Het is een voormalig congregatiegebouw, op de bovenverdieping woont ze met haar man, op de benedenverdieping staan de auto’s die ze verkoopt. “De tuin is ommuurd, waardoor we hier maximale privacy hebben en de auto’s in onze showroom en ook buiten heel mooi kunnen presenteren. Een klant kan rustig naar een auto kijken, terwijl zijn vrouw zich in de stad vermaakt, als ze daar de voorkeur aan geeft. Klanten vinden het heel prettig op afspraak een auto in totale rust en discretie te kunnen bekijken. Mijn showroom is en blijft 100% privé, daar ben ik heel fier op.”

Sandra Kowalski (17)

Tijdens ons bezoek valt het oog op een zescilinder 1,5-liter Singer Le Mans die kennelijk in de laatste fase van een restauratie verkeert. “Voor het afbouwen laten wij ons ondersteunen door specialisten. We verkopen hier auto’s in consignatie, maar ik koop ook zelf in – daarvoor ben ik altijd aan het speuren. Als ik een auto heb gekocht, rijden mijn man en ik er zelf in, zodat we precies weten wat er verbeterd dient te worden. Ik verkoop het liefst auto’s in de staat waarin ik hem zelf zou willen ontvangen. Daarom heet mijn bedrijf dan ook Classics2Drive. Auto’s waarmee je meteen kan wegrijden hebben mijn voorkeur”, vertelt Sandra, die zelf uitstekend met klassiekers overweg kan, zo weten we na haar navigator geweest te zijn in de Rit om de Hertzberger Trofee, in haar MG F-type van 1931.

Die Singer Le Mans, daar had ze al een tijd een oogje op. “Ik kende die auto reeds enige tijd en deze stond op mijn persoonlijke verlanglijstje. Je kunt er Goodwood en Le Mans Classic en aan andere belangrijke evenementen deelnemen. Ideale auto voor rally’s. Na meer dan 35 jaar in bezit geweest te zijn bij de laatste eigenaar besloot deze hem wegens leeftijd te verkopen. De wagen heeft een sluitende geschiedenis en ‘matching numbers’ wat zeldzaam is bij vooroorlogse sportwagens”.

Sandra Kowalski (3)

We hebben Classics2Drive gemist op Rètromobile…… “Dat klopt, maar ik ben wel present in Essen op Techno Classica en ook altijd in Maastricht en Brussel tijdens Interclassics & Topmobiel. Mijn bedrijf is te klein om alle beurzen te doen. De beurs in Parijs is bovendien voor de handelaars een van de duurste is en dat moet je in je marges verwerken. Rondom Rétromobile zijn bovendien heel veel veilingen. Of men bij een handelaar of op een veiling dient te kopen, laat ik liever aan de koper over!”

Sandra Kowalski is via de rallysport de wereld van de klassiekers in gerold. “Ik reed heel veel rallies en evenementen samen met mijn man. Hij wisselde geregeld zijn klassiekers waardoor ik de smaak voor de verkoop van klassiekers te pakken heb gekregen. Inmiddels beweeg ik me al twee jaar op de markt met Classics2Drive en heb rond de 50  auto’s verkocht, een klein deel in consignatie en de rest eigen inkoop. Ik heb meerdere klanten die al twee of meer auto’s bij me aangeschaft hebben”.

Wat is haar recept voor succes? “Ik ben er steeds van op de hoogte te zijn wat ik uiteindelijk verkoop. Dat is bij consignatie zeker niet altijd gemakkelijk, maar  ook de wagens die ik in consignatie krijg, beoordeel ik zeer kritisch. Sommige eigenaren of verkopers zijn daar natuurlijk niet altijd happy mee. Maar ik geef nu eenmaal de voorkeur aan een duidelijke beschrijving en transparantie. Er is niets zo mooi – en voor mij ook belangrijk – dat alle partijen gelukkig zijn. Het verbranden van een goede naam gaat veel sneller dan het opbouwen.”

Sandra Kowalski (13)

Dat je met haar auto’s meteen kan wegrijden, heeft wel eens tot opmerkelijke situaties geleid. “Ik had een Duitse klant die geen enkele ervaring  met vooroorlogse auto’s had en zijn droom vervulde: hij kocht een prachtige 4 ¼ liter Bentley bij me. De auto stond klaar, hij belde dat hij hem kwam ophalen, en ik verwachtte dat hij zou komen opdagen met een auto en een trailer. Stond hij warempel zonder iets voor de deur – hij wilde meteen maar met de Bentley naar Duitsland rijden – vanuit Brugge! Wij zijn toen uren met hem gaan oefenen hier in de buurt, vooral double-de-clutchen en zo, totdat hij het onder de knie had. Hij was gelukkig een snelle leerling. Diezelfde middag is hij toch nog kunnen vertrekken. Ik was zo blij toen hij belde dat hij met de Bentley voor de deur van zijn huis stond…”

Vooroorlogse auto’s zijn haar grote liefde en ook Morgan’s. “Weet je dat Morgan het oudste automerk is dat nooit is overgenomen? Het is het enige merk nog met eigen vleugels, Bentley en Aston Martin, Lagonda enzo hebben die niet meer. Morgan’s zijn slapende schoonheden, de prijzen zijn nu nog attractief, maar ik weet zeker dat de klassieke 4/4 en Plus 4’s zich binnen niet al te lange tijd gaan ontwikkelen”.

Sandra Kowalski (8)

Ze heeft zelf privé onder meer een 3 Wheeler. Zij en haar man houden allebei van rijden, en als ze op vakantie gaan, nemen ze gaarne hun Morgans. Rallyrijden is nog altijd haar grote passie en afgelopen jaar reed ze de 3000 kilometer lange rally Luik-Sofia-Luik, met eindbestemming Roemenië, in een Austin Healey. “Tijdens rally’s ontmoet je vaak toffe mensen en maakt er nieuwe vrienden. Het is steeds gezellig en daar geniet ik van. Natuurlijk leg ik tijdens rally’s ook zakelijke contacten en komt het wel eens voor dat men mij vraagt om een specifieke wagen te zoeken of te helpen, hetgeen ik dan gaarne doe.”

Sandra Kowalski (12)

Hoe ziet ze de huidige markt? “Ik voorzie geen daling, wel een kalmering en een stabilisatie in bepaalde segmenten. We moeten ons hier niet te veel laten misleiden door hetgeen er in de USA gebeurt. Daar wonen veel miljonairs, daar zijn exotische auto’s, daar worden waanzinnig hoge prijzen betaald. Maar de USA is de USA, wij zijn Europa. Wij hebben een andere smaak en zijn rationeler. Ik voorzie wel veranderingen in de markt door de opkomst van een nieuwe generatie, die gaat ook kopen, en kijkt anders tegen auto’s aan. Zelfs een Fiat Barchetta zal over 20 jaar een heel andere marktwaarde hebben dan nu. De markt voor topstukken blijft stabiel, vooral die voor mooie Italiaanse auto’s.”

Wat zijn voor haar droomauto’s? “De Bugatti T35, een Lamborghini 400 GT en de Fiat Otto Vu Super Sonic, die vind ik geweldig. Natuurlijk zijn het dromen!!”

Haar kracht?  Laat dat mijn klanten maar bepalen, maar zeker discretie!! Ik heb klanten die dat heel belangrijk vinden, die hun auto niet op een website willen zien staan, of die niet voor het oog van de wereld willen kopen – of verkopen. Hun opdrachten neem ik dan ook zeer ernstig en ik heb daarbij veel steun aan mijn eigen, grote netwerk”.

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Ferrari hoofdthema InterClassics 2017

Volgend bericht

Audi RS3: nog steeds type ‘strak en hard’




Uitgelicht

Ferrari hoofdthema InterClassics 2017

Alvast voor de agenda: InterClassics 2017. Deze keer is het thema 70 jaar Ferrari, met ondermeer een expositie van 20 exemplaren,...

5 August 2016

Webdevelopment