Laatste nieuws

‘Derelict’ Buick: perfect geruïneerd

Alle reportages / 3 december 2015

Na de glamour en perfectie van de Monterey Car Week even wat anders: een auto die schittert door onvolkomenheden. En door technische lekkernijen, zoals een 677 pk compressor V8 en andere interessante ‘modificaties’.

ICON BUICK HI RES 01

Je kunt van deze auto zeggen wat je wilt, maar dat hij de aandacht trekt, staat vast. En hij roept vragen op. Is het een wrak dat rijdend is gemaakt? Of gaat er iets anders onder schuil? Is het misschien een nieuwe wijze om met klassiek erfgoed en oude metalen om te gaan? Een exotische variant op het thema rat car bijvoorbeeld?

Hij klinkt in elk geval niet als een wrak. Het is een Buick Series 50 Super, een convertible, uit 1948 en hij ziet er uit alsof hij 50 jaar op een sloperij heeft liggen sterven – maar toch lijkt er iets niet te kloppen. Dat patina…… Is het niet een vleugje te verzorgd?

Deze Buick is een creatie van Icon, een bedrijf uit Los Angeles, waar Jonathan Ward de scepter zwaait. In Amerikaanse kringen geniet hij aanzien door zijn ‘herinterpretaties’ van de CJ Jeep (met een small block V8), door zijn Toyota LJ 40 Land Cruisers met Vortec compressor en zijn Ford Bronco’s met een 5,0-liter Mustang Coyote V8 in het vooronder.

John is al enige tijd bezig met een serie Derelicts: rijdende wrakken of slooprijpe auto’s, zo u wilt. De Derelicts van Icon zijn verkleurde, maar op het eerste gezicht originele American Classics uit de jaren ’40 en ’50, met onder de gehavende huid een über-stijf chassis, moderne remmen en wielophangingen en een bullet proof aandrijflijn.

Deze Buick is John’s zesde Derelict, net zoals de vijf andere bedoeld om aangenaam dagelijks transport te bieden, gehuld in een vintage jas. Hij heeft 18 maanden werk in de Buick zitten.

Als je de werkplaats van Icon binnenloopt, 4.000 vierkante meter groot en gevestigd in Chatsworth, een buitenwijk van LA, blijf je meteen in je voetstappen staan vanwege de voorraad donorauto’s die staan te wachten op een nieuw leven als Derelict.

Een auto valt vooral op, een Chrysler Town & Country stationwagon, voorzien van een DeSoto neusstuk en een 529 pk 6,1-liter Hemi. Dat is Derelict Nummer 1, John’s persoonlijke daily driver. Deze heeft hij met eigen handen gebouwd, de Derelicts die daarop zijn gevolgd, zijn door zijn personeel gedaan.

ICON BUICK HI RES 13

Onderschat Jonathan Ward niet, de man kan heel wat. Hij is gek op kunst, architectuur en design, maar heeft geen techniek of design gestudeerd. John heeft vanaf zijn twaalfde tot 28e geacteerd en producties gedaan en is op vele Hollywood film- en theaterdecors aan de slag geweest – hij begeleidde Shirley MacLaine, Dolly Parton en Julia Roberts tijdens het maken van de film Steel Magnolia’s – en bouwde ondertussen een hot rod op basis van een Ford van 1934.

Zijn carrière in Hollywood heeft hem de mogelijkheid verschaft om TLC op te richten, een onderneming die Toyota Land Cruisers restaureert, plus Icon 4×4 en Icon Customs, bedrijven die momenteel allemaal onder een en hetzelfde dak opereren. Veel van John’s klanten leveren zelf een basis-auto aan, maar deze Buick is een ontdekking van John zelf. Hij kwam de auto bij toeval tegen toen hij voor een klus op weg was in Pennsylvania en kocht hem meteen, niet alleen omdat hij de tand des tijds er op precies de juiste wijze aan geknaagd had, maar ook omdat de Buick zo goed als roestvrij was: hij was in de jaren ’70 in een garage geparkeerd en is daar sindsdien niet meer uitgekomen. Er moest zelfs een boom gekapt worden om de Buick op te laden, want de garagedeur kon niet meer open.

Denk niet dat het bouwen van een Derelict, zoals Jonathan hem ziet, een simpel klusje is. Hij is namelijk obsessief in de overtuiging dat er toptechnologie in moet en er staan een heleboel gretige klanten in de rij die precies volgen wat hij allemaal aan het doen is.

Toen de Buick in Los Angeles was gearriveerd haalde John, die over een staf met 25 mensen beschikt, eerst de carrosserie van chassis af. Het koetswerk werden vervolgens driedimensionaal gescand zodat de specialist Art Morrison in Fife (nabij Seattle) er een nieuw stalen ladderchassis voor kon ontwerpen, met een onafhankelijke voorwielophanging en een versterkte achteras van Strange, in toom gehouden door vier langsarmen. Uiteraard zorgde Morrison er voor dat het chassis niet alle op maat was gemaakt voor de oude carrosserie van de Buick, maar ook om er een dikke V8 van GM, inclusief versnellingsbak, in te hangen.

ICON BUICK HI RES 06

Het rijdende chassis werd eerst digitaal in elkaar gezet om het zwaartepunt zo laag mogelijk te leggen en de beste stijfheid te bereiken, pas daarna werd het ‘echt’ vervaardigd. Het chassis werd voorzien van verstelbare veer-demper eenheden van JRI, die uiteraard pas fijn afgesteld werden toen de auto rijklaar was. Ondertussen werd het buitenste lakwerk van de carrosserie ‘beschermd’ met een transparante lak en werd de binnenkant bedekt met een hittebestendige polyurea laklaag.

Het originele stuurwiel is behouden gebleven en datzelfde geldt voor de meetinstrumenten, alhoewel al hun binnenwerk is vervangen door moderne techniek van VDO Dayton. Die communiceert perfect met de moderne aandrijflijn en bezorgt de Buick bovendien iets dat hij nimmer heeft gehad: instrumenten die warempel accuraat zijn.

De originele radio is uiteraard gebleven en ook de verchroomde speaker in het midden van het dashboard. Hij kan nu echter omlaag scharnieren en dan zie je het scherm van het navigatiesysteem, waarmee je ook het de muziekinstallatie kunt bedienen. Die bestaat overigens uit een slim verstopte Focal versterker en weergevers van Audison.

Alle originele knoppen en schakelaars zijn gebleven, alleen hebben ze nu andere functies. Je kunt er het cabrioletdak elektrisch mee openen en sluiten, evenals de vier zijruiten – die gaan nu veel betrouwbaarder open en dicht dan de originele, die met hydrauliek op en neer bewogen konden worden. De schakelaars geven ook toegang tot de diensten van de Vintage Air airconditioning en de centrale portiervergrendeling.

De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar. Het gehele zitmeubilair is voorzien van nieuw supercomfortabel zittend binnenwerk van Tempur-Pedic en het is bekleed met leer van Moore & Giles, dat bestemd is voor gebruik in huiskamers. John heeft daarvoor gekozen omdat de pigmenten daarvan sneller verouderen en vaal worden dan dat van autoleer, daardoor gaat het leer vanzelf steeds beter bij zijn Derelict passen. In de armsteun zijn een telefoonaansluiting ondergebracht en natuurlijk de verplichte In ‘n’ Out milkshake bekerhouder.

ICON BUICK HI RES 08

Onder de zijwaarts openende motorkap ligt een V8 van General Motors, voorzien van een dry sump smeersysteem, een Eaton TVS R2300 supercharger, een Buick logo en de zeer toepasselijke tekst Fireball. Een schitterende krachtfabriek die we graag willen horen, een verzoek waaraan Jonathan Ward met graagte gevolg geeft.

De compressor produceert een typisch rasperig geluid tijdens het aanslaan, maar als de V8 eenmaal stationair loopt, is het een melodieuze machine, met een warme, donkerbruine roffel. Totdat je het rechterpedaal vloert: dan verandert de grote cabriolet stante pede in een eersteklas asfaltfrees, die zijn achterbanden er net zo snel door jaagt als de inhoud van de speciaal gemaakte benzinetank. Het apparaat spuit in 4,7 seconden van 0 naar 60 miles per hour  (96,6 km/h) en dat is serieus snel, zeker als je weet dat de grote Buick daarvoor in 1948 niet minder dan 19,1 seconden nodig had.

De Buick is niet alleen maar een dragstrip hero, hij wil ook behoorlijk goed de hoek om. Ondanks het rijklare gewicht van 1860 kilo kun je er goed mee ‘sporten’ zonder in de hekken te belanden of hem een laatste rustplaats in de woestijn te bezorgen. Hij stuurt bovendien verrassend goed: mooi direct en precies, en lichtjaren beter dan het origineel, waarvan je het stuurwiel minstens een kwart moest verdraaien om een begin van een koersverandering te voelen.

De Buick heeft een automatische transmissie uit de magazijnen van GM’s afdeling Pick-Up Trucks, echter niet meer met de drie trappen van toen, maar met vier. Parkeren wordt gemakkelijk gemaakt een achteruitrijdcamera.

Jonathan heeft Circle Racing Wheels 18-inch lichtmetalen wielen laten maken, naar een ontwerp van hemzelf, en die wielen zijn eigenlijk de enig zichtbare onderdelen die hinten naar de aanzienlijke onderhuidse veranderingen. Maar de wielen geven geen sterk signaal af dat er iets niet pluis is, dat komt door de diepe okerkleur, die perfect bij het patina van het koetswerk past, en door de speciaal gemaakte, roestvrijstalen en met zuur behandelde wieldoppen.

Het chassis is net zo stijf en kraakvrij als dat moderne auto’s en de carrosserie is net zo goed geïsoleerd als moderne luxueuze automobielen. Het wollen tapijt op de vloer is van Wilton (de leverancier van Rolls-Royce) en de soft top is van hetzelfde waterdichte canvas dat Mercedes gebruikt. Je bent bereid een oude auto als deze Buick wat rammeltjes te vergeven, maar dat hoeft niet: die zijn er namelijk niet.

 

ICON BUICK HI RES 04

Wie een auto als deze perfect geruïneerde Icon Buick Series 50 Super wil rijden, moet er wel wat voor over hebben. Om te beginnen moet je over veel geduld beschikken, want de wachttijd is lang. Daarnaast moet je bereid zijn een bedrag op tafel te leggen waarvoor je in de USA een nieuwe Bentley Mulsanne kunt aanschaffen, zo veel kosten 1500 manuren nu eenmaal.

Ben je in de markt voor zo’n auto, maar aarzel je om rond te gaan rijden in iets dat op een barn find lijkt? Dan kan Jonathan helpen door hem niet als Derelict, maar als Reformer te leveren. Dan bouwt hij in wezen dezelfde auto voor je, maar met een carrosserie die perfect is gerestaureerd. Leuk, maar ga je met zo’n Reformer volgend jaar een indrukwekkende entree maken op Pebble Beach? Nee, daar moet je toch echt een Derelict hebben.

Tekst & Fotografie Jérôme André

Icon 1948 Buick Super Convertible
Motor 6162 cm3 General Motors V8 met compressor Vermogen 677 pk bij 6500 min-1 (SAE) Koppel 846 Nm bij 3800 min-1 Transmissie GM 4L85-E viertraps automaat, achterwielaandrijving Besturing Flaming River 20:1 tandheugel met IdidIt stuurkolom Wielophanging vóór dubbele driehoekige draagarmen, schroefveren, verstelbare JRI dempers,; achter starre as met vier langsarmen, schroefveren verstelbare dempers Remmen Wilwood schijven, vóór klauwen met zes zuigers, achter met vier Gewicht 1860kg Top 170 mph (274 km/h) Acceleratie 0 – 60 mph (96,6 km/h) 4,7 sec


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Seat Ibiza Cupra: nauwelijks te versmaden

Volgend bericht

Ferrari 488 Spider: simpelweg briljant goed




Uitgelicht

Seat Ibiza Cupra: nauwelijks te versmaden

Qua prijs heeft Seat hem achteloos op pole position gezet. Voor nauwelijks 22.000 euro parkeren de Spanjaarden een 192 pk sterke...

2 December 2015

Webdevelopment