Laatste nieuws

Die ene Vorsprung is ingehaald

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 4 oktober 2014

_TSP0006

Sporten in Spanje met de nieuwe generatie Audi TT en TTS. Met een evolutionair exterieur en een revolutionair interieur, aldus Audi.

Zestien jaar geleden heeft Audi voor zichzelf een solide niche in de markt gecreëerd met de TT, de betaalbare, sportieve designercoupé. Het begon in 1998 met de eerste TT, een gladgeschoren coupé, die tot ieders blijde verrassing heel veel weg had van de Bauhaus conceptcar waarmee Audi in 1995 de wereld verraste. In 2006 kwam de tweede generatie, waarmee Audi het TT-concept goed vasthield en qua rijeigenschappen een stap vooruit zette. TT1 en TT2 zijn samen goed geweest voor meer dan een half miljoen verkochte exemplaren.

De derde generatie lijkt goed geëquipeerd om het succes voort te zetten, zijn uiterlijk is voldoende evolutionair ten opzichte van zijn voorgangers om onmiddellijk als TT herkenbaar te zijn. De daklijn, de ronde achtersteven, de bogen die de wielkasten omlijsten, het is allemaal TT DNA. De TT3 is echter voldoende anders om onmiddellijk als nieuw herkenbaar te zijn en de klantenkring opnieuw te prikkelen. De grille is groter geworden en lijkt op die van de R8, hij heeft verlichting die op die van de Le Mans auto lijkt, en achter is hij zeer herkenbaar aan het derde remlicht dat als een dunne rode streep over bijna de volle breedte van de auto loopt. Hij is te spotten door de ‘lopende’ knipperlichten, die als een wijzende vinger aangeven welke richting de bestuurder van plan is op te gaan. Als een extra is de ingenieuze Matrix LED verlichting te bestellen van de A8. Standaard staat hij op 17 inch lichtmetaal (de TTS zelfs op 18), wat bijdraagt aan het sportieve uiterlijk. Alle versies hebben dubbele uitlaten, de TTS zelfs vier.

De carrosserie bestaat uit een sterke stalen basis, aangekleed met een aluminium buitenhuid. Audi is er terecht trots op dat de lichtste versie van de nieuwe TT slechts 1230 kilo weegt en daarmee 50 kilo lichter is dan zijn voorganger. De TTS met quattro-aandrijving beweegt overigens richting 1385 kilo. Een deel van de afslankwinst komt van de nieuwe stoelen, die niet alleen voor een lagere zit zorgen, maar ook vijf kilo per stuk lichter zijn.

De wielbasis is 37 millimeter groter en het zwaartepunt is 10 millimeter omlaag gebracht. Dat laatste is heel belangrijk voor de dynamiek, elke millimeter heeft effect.

Het exterieur is duidelijk evolutionair, maar in het interieur heeft een kleine revolutie plaats gehad. Het is uiteraard van de bekende Audi-kwaliteit, maar het is verrassend versimpeld, zonder de functionaliteit aan te tasten. Zo heeft de TT geen apart cluster meer voor de klimaatregeling, maar zijn de knoppen daarvoor in de harten van de ronde ventilatieroosters aangebracht. Een briljante vereenvoudiging.

TTC140035

Nog verder is Audi gegaan ten aanzien van het volledig digitale instrumentarium en het navigatiesysteem. Die zijn in één cluster ondergebracht, recht voor de neus van de bestuurder. Als je het navigatiesysteem aanzet, vormt een mooi scherpe landkaart (1440 x 540 pixels) een soort van bureaubladachtergrond en worden toerenteller en snelheidsmeter verkleind daarop weergegeven. Erg handig, te meer omdat het navigatiescherm nog steeds door een eventuele passagier goed te zien en te bedienen is (met een draaiknop in de middenconsole).

TTC140121

De introductie van de nieuwe TT had plaats in Andalusië en op het Ascari circuit aldaar. Op de uitdagende route daarheen reed ik als eerst de 2.0 TDI Ultra, die bedoeld is om uitstekende prestaties met maximale efficiëntie te combineren. Audi levert deze 184 pk diesel alleen in combinatie met voorwielaandrijving en een handgeschakelde zesbak, dat om een normverbruik van 4,2 liter per 100 kilometer te halen. De diesel heeft uitstekende trekkracht onderin en trekt bovendien ongewoon goed door tot aan de rode lijn. De meeste diesels laten ver daarvoor al merken het niet meer naar hun zin te hebben, maar dat is bij de 2.0 TDI niet het geval. Een dieselmotor lijkt onverenigbaar met het begrip sportcoupé, met het bewijzen van het tegendeel komt Audi een heel eind.

De 2,0-liter TFSI benzinemotor is er in twee versies, een met 230 pk en een met 310 pk – voor de TTS. Bij beide motoren kun je kiezen tussen een zestraps handtransmissie of een zestraps S-tronic met dubbele koppeling. De TTS heeft standaard quattro-aandrijving, zijn minder krachtige benzinebroeder kan ook met alleen voorwielaandrijving besteld worden. Beide motoren munten vooral uit door hun gretigheid en hun koppel, waarvan de hoogte en snelle opbouw niet voor die van de diesel onderdoen.

De Vorsprung durch Technik wordt vooral inhoud gegeven door het nieuwe quattro-systeem dat een nog sneller werkende lamellenkoppeling heeft gekregen, die vanwege de gewichtsverdeling tegen het achterste differentieel is aangebouwd. De pomp die de lamellen samendrukt, kan 38 bar druk leveren, wat nodig is als zoveel mogelijk koppel naar de achteras geloodst moet worden. Bij de vorige editie van de TT werd die pomp geholpen door een accumulator, die echter bij de nieuwe TT is vervangen door een klein vliegwiel, waardoor het leveren van de maximale druk een kwestie van honderdsten van een seconde is geworden. Het achterwege laten van de accumulator heeft bovendien 1,5 kilo aan gewicht bespaard. Niet alleen de hard- maar ook de software is gewijzigd. Zo kent het quattro-systeem een economische stand, waarin de TT in hoofdzaak de voorwielaandrijving gebruikt om zo een paar druppels benzine te sparen. De software is bovendien aanzienlijk intelligenter gemaakt en houdt met nog meer factoren rekening voor het aansturen van de integrale aandrijving. Een ingenieur van Audi vertelde dat het bijna een jaar testwerk op de Nürburgring en diverse Alpen-passen heeft gekost om het systeem te programmeren.

De vorige edities van de TT leunden qua weggedrag zwaar op de grip van hun banden en de tractie van de vierwielaandrijving, de balans en de chassisafstemming van de auto leken secundair. Bij de nieuwe TT is dat niet meer zo, door het lagere zwaartepunt, het lagere wagengewicht en de betere gewichtsverdeling heeft de balans in de totale auto een paar flinke stappen vooruit gezet, wat goed te merken was in de prima sturende voorwielaangedreven 2.0 TDI.

Ik reed in de 2.0 TSFI met 230 pk van Ascari naar Marbella over prachtige bergwegen en daar maakte deze TT indruk door de zeer evenwichtige en vertrouwenwekkende wegligging, gecombineerd met een rustige, precieze en mooi gewogen besturing. Normaliter hebben sterke bewegingen met het gaspedaal in bochten sterke reacties tot gevolg: naar binnen ‘duiken’ bij gas los, naar buiten ‘drijven’ bij acceleratie. Dankzij het aangepaste quatrro-systeem is de nieuwe TT daar vergaand vrij van, hij stuurt als op rails.

De ruimte die is ontstaan door het evenwichtigere weggedrag heeft Audi benut om de het aandrijfsysteem in de meest sportieve stand meer in de richting van de Urquattro af te stemmen, dus richting overstuur. Op Ascari werd de achterhand van de 310 pk TTS een heerlijk tikje ‘los’ in sommige bochten en chicanes en accelereerde hij er mooi beheerst oversturend uit.

De prestatiecijfers van de TTS zijn zelfs zo goed, dat hij de Cayman GTS op de hielen moet kunnen zitten. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat hij qua rijdynamiek op het niveau van de GTS zit – de TTS hoort wat dat betreft meer thuis in het rijtje van concerngenoten Golf R en S3. Wat aantrekkelijkheid betreft, laat hij die twee ver achter zich door het attractievere ontwerp van zijn interieur en exterieur. Een heerlijke auto, die nieuwe TT, deze keer met meer Vorsprung durch Design dan Vorsprung durch Technik.

 _MG_9468

AUDI TTS COUPÉ 2.0 TFSI QUATTRO

MOTOR 1984 cm3 viercilinder met turbo, vermogen 310 pk, koppel 380 Nm tussen 1800 – 5700 min-1

TRANSMISSIE vierwielaandrijving, zestraps handbak of zestraps automaat met dubbele koppeling (S-tronic)

0-100 KM/H 4,6 sec.

TOPSNELHEID 250 km/h

PRIJS NL & B nog niet bekend

AUDI TT COUPÉ 2.0 TFSI

MOTOR 1984 cm3 viercilinder met turbo, 230 pk, 370 Nm tussen 1600 – 4300 min-1

TRANSMISSIE voor- of vierwielaandrijving, zestraps handbak of zestraps S-tronic

0-100 KM/H 5,3 sec.

TOPSNELHEID 250 km/h

PRIJS NL vanaf € 45.800 (€ 52.600 voor quattro met S-tronic), B vanaf € 38.900

AUDI TT COUPÉ 2.0 TDI ULTRA

MOTOR 1968cm3 viercilinder met turbo, 184 pk, 380 Nm tussen 1750 – 3250 min-1

TRANSMISSIE voorwielaandrijving, zestraps handbak

0-100 KM/H 7,1 sec.

TOPSNELHEID 241 km/h

PRIJS NL vanaf € 46.700, B vanaf € 38.900


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Reisverslag Picos de Europa

Volgend bericht

Goedsmoelend ruimtewonder




Uitgelicht

Reisverslag Picos de Europa

28 juni – 5 juli 2014 Zo’n 20 lezers zijn een week met Octane en Petrol & Wine door Baskenland getrokken, om daar...

19 August 2014

Webdevelopment