Laatste nieuws

Donkervoort viert jubileum met spectaculaire D8 GTO-40

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 12 mei 2018

Al 40 jaar staat Donkervoort Automobielen bekend om zijn pure, hightech en ultralichtgewicht sportwagens met bijbehorende topprestaties. Afgelopen weekeinde vierde de Nederlandse autofabrikant zijn 40-jarig jubileum. Ter ere van deze mijlpaal heeft Donkervoort een spectaculair jubileummodel onthuld: de D8 GTO-40, de lichtste, snelste en meest veelzijdige GTO ooit, aldus de fabrikant.

De toen 28-jarige Joop Donkervoort startte op 1 juli 1978 de motor van de door hem met de hand gebouwde S7, de allereerste auto die zijn naam droeg. In de afgelopen 40 jaar is Donkervoort uitgegroeid van een jongensdroom naar een internationaal merk dat synoniem staat voor een  licht gewicht, (record)prestaties en pure rijbeleving.

Als kroon op deze 40 jaar heeft Donkervoort op 12 mei een exclusief jubileummodel onthuld; de D8 GTO-40, de lichtste GTO ooit. Met diverse innovaties is een significante gewichtsbesparing gerealiseerd. Donkervoort heeft hiervoor in eigen huis de (inmiddels gepatenteerde) koolstofvezeltechnologie EX-CORE® ontwikkeld, die heeft geleid tot nog lichtere én sterkere koolstof componenten. Zo innovatief, dat deze recentelijk zelfs werd genomineerd voor de European Union Innovation Grant for Hightech Materials. EX-CORE® is veelvuldig terug te vinden in de D8 GTO-40.

De basis van de D8 GTO-40, het stalen buizen chassis, is dankzij een samenwerking met de R&D-afdeling van gerenommeerd staalproducent Tata Steel nog sterker geworden. De torsiestijfheid is met maar liefst 15 procent toegenomen, en dat terwijl het totaalgewicht van het chassis nog verder gereduceerd is. In combinatie met de EX-CORE® dragende carrosseriedelen resulteert dit in een ongeëvenaarde veiligheid en torsiestijfheid. Eindresultaat: in gewicht is de D8 GTO-40 maar liefst 22 kilogram lichter in vergelijking met de D8 GTO van 2011.

Ontwerptechnisch is de D8 GTO-40 gefocust op het vergroten van downforce en aerodynamische balans, wat terug is te zien in het opvallende design en in de details van de aerodynamische elementen, van de geïntegreerde voorste spoilers tot en met de diffuser aan de achterzijde. Extra koeling voor de aandrijflijn, achterwielen en remmen is gerealiseerd middels de extra luchtkanalen in de neus, achterspatborden en bumper.

Hij is beschikbaar met een lichtgewicht airconditioning – een geheel nieuwe optie  – en een gloednieuw uitlaatsysteem, dat de bestuurder de mogelijkheid heeft om te schakelen tussen een comfortabeler of meer ‘racy’ geluid. Een andere primeur zijn de unieke en 100% koolstofvezel wielen. De D8 GTO-40 heeft een vanafprijs van € 159.600,- exclusief belastingen en wordt vervaardigd in een beperkte oplage van een symbolische 40 stuks. Eerder dit jaar is de voorverkoop gestart, als gevolg waar van al de helft verkocht is.


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Concours d’Elegance Het Loo nu drie dagen

Volgend bericht

Nieuwpoort Drivers Days, volgend jaar weer




Uitgelicht

Concours d’Elegance Het Loo nu drie dagen

Om liefhebbers van klassieke en bijzondere automobielen de mogelijkheid te bieden extra te genieten, wordt dit jaar het Concours...

12 May 2018

Webdevelopment