Laatste nieuws

Een feestelijke Ulysse Nardin

Chrono / 29 november 2016

ulysse-nardin Van scheepschronometers naar polshorloges, ooit voor alleen kapiteins, maar sinds lang ook voor landrotten.

Exclusief? Wanneer is een product exclusief? We worden overspoeld met grootscheepse reclamecampagnes van de grote horlogemerken. Vooral gekoppeld aan auto- en paardensportuitingen. Het zal best omzetverhogend werken. Maar zijn de producten van die zich profilerende merken met torenhoge verkoopcijfers dan nog exclusief? Is een merk dat een miljoen of meer horloges per jaar verkoopt nog exclusief? U mag het zeggen……..

Zijn de kleinere merken daarom minder? Zeker niet. Vaak zijn dit bedrijven of zelfs bedrijfjes waar het enthousiasme voor het merk groot is. De Engelsen hebben daar zo’n mooi woord voor: dedication. De aandacht voor elk individueel gemaakt horloge is bij die ‘kleintjes’ vaak heel groot. Sommige merken laten de bijgeleverde papieren persoonlijk tekenen door de ontwerper of eigenaar van het bedrijf. Van dat laatste wordt het horloge niet beter, maar de persoonlijke aandacht wordt er wel door onderstreept.

Hoe leuk is het dan ook om eens aandacht te vragen voor een heel mooi merk, Ulysse Nardin. Met een mooie historie die eigenlijk begonnen is met iets dat wel draagbaar was, maar zeker niet op de pols. In 1846 begon Ulysse Nardin met de fabricage van scheepschronometers, uiterst nauwkeurige uurwerken waarmee vroeger elk zeevarend schip was uitgerust. Dat was noodzakelijk om de navigatie zo precies mogelijk te doen. Deze uurwerken werden cardanisch opgehangen in de prachtigste mahoniehouten kisten. Die cardanische ophanging was noodzakelijk om het uurwerk, ook tijdens het bewegen van het schip als gevolg van deining, altijd perfect horizontaal te laten hangen. Een uurwerk dat altijd in één positie staat heeft geen last van invloeden van de zwaartekracht waardoor mogelijk onnauwkeurig lopen zou kunnen ontstaan. Er was altijd slechts één persoon verantwoordelijk voor het beheer en het wekelijks opwinden van het uurwerk, de kapitein van het schip. De term ‘scheepschronometer’ is hiermee slechts voor een deel verklaard, over het woord ‘chronometer’ hebben we het nog niet gehad. De uurwerken werden na de fabricage aangeboden bij een van de drie onafhankelijke, in Zwitserland gevestigde, ‘keurstations’ voor chronometers. De officiële naam voor het keuringsinstituut is COSC, wat staat voor Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres. Als het uurwerk aan de uiterst strenge controles had voldaan, werd daar een zogenaamd Bulletin de Marche bij gevoegd. Hierop werden behalve de nummers van het uurwerk ook de afwijkingen genoteerd die tijdens diverse tests waren geconstateerd. Dit Bulletin de Marche hoorde bij de desbetreffende chronometer. De kapitein van het schip kon dan eventueel met deze, vaak zeer geringe, afwijkingen rekeninghouden.

Is Ulysse Nardin een onafhankelijk merk? Zeker niet. Men moet het merk Ulysse Nardin niet al te veel romantiseren. Het is zeker niet stoffig! Het is heel innovatief en staat vooraan als het er aankomt om met de modernste materialen te werken. Als onderdeel van een wat grote, maar minder bekende holding, opererend onder de naam ‘Kering’ moet er geknokt worden om de gewenste jaarlijkse commerciële resultaten te behalen. Bij Kering is onder meer ook het horlogemerk Girard – Perregaux voor 51% ondergebracht. Een grote zijtak is het sportmerk Puma.

Het horloge dat we hier tonen is gemaakt ter viering van het 150-jaar bestaan van het merk Ulysse Nardin, dat in 1996 plaats had. Het merk begon rond 1900 op bescheiden schaal met het fabriceren van (pols)horloges. Tegenwoordig zijn dat hoofdzakelijk prachtige, vaak gecompliceerde horloges. Gezien de historie van Ulysse Nardin met scheepschronografen werd het jubileumhorloge ‘1846 Marine’ gedoopt. Wie zich een beetje verdiept in het fenomeen scheeps- of marine chronometer zal onmiddellijk een gevoel van herkenning hebben bij het zien van dit jubileumhorloge.

De schitterend geëmailleerde witte wijzerplaat met Romeinse cijfers is zeer duidelijk en precies af te lezen. De relatief grote secondewijzer is op zich al  een signaal dat duidt op goede en precieze afleesbaarheid. Het uurwerk heeft verder ‘slechts’ een uur- en een minuutwijzer. Maar het is ook, net zoals de oorspronkelijke scheepschronometers, voorzien van een zogenaamde power reserve indicator. In gewoon Nederlands: een wijzer die de gangduur aangeeft. Hierop is af te lezen hoeveel uur het horloge nog kan lopen voordat het opgewonden dient te worden. Dat is bij een voortdurend gedragen automatisch horloge overigens niet aan de orde.

De massieve,18 karaat gouden kast maakt het tot een echt mannensieraad. Het getoonde exemplaar heeft nog de originele lederen band, met uiteraard de originele Ulysse Nardin gouden gesp, ook 18 karaat. Heel fraai is ook de bij dit horloge behorende doos, met alle bijhorende papieren, inclusief het bij dit horloge horende Bulletin de Marche met alle, met de hand genoteerde, afwijkingen die tijdens de chronometertest zijn geconstateerd. Zoiets is bij de chronometers van de meeste merken alleen nog op verzoek, tegen bijbetaling, te verkrijgen.

Het buitengewoon mooi gemaakte en robuuste achterdeksel is met schroeven op de kast gemonteerd. Dat garandeert dat ook na een onderhoudsbeurt het deksel perfect in de goede stand staat en dus ook het fraaie jubileum logo. Een echt stoer mannen horloge met een chique uitstraling, waaraan nog jarenlang plezier kan worden beleefd.

Roel van den HaakRoel van den Haak is gespecialiseerd in vintage horloges en heeft een winkel in de Amsterdamse Reestraat (www.amsterdamwatchcompany.nl). Hij is tevens dealer van de fabrikanten Dornblüth, Christiaan van der Klaauw en Roland Oostwegel.

 

 


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Kevin Abbring wint Rallye du Var met Hyundai I20

Volgend bericht

Ja, dat leest u goed, een TV-serie met Amillion en mijzelf in de hoofdrol




Uitgelicht

Kevin Abbring wint Rallye du Var met Hyundai I20

Kevin Abbring heeft zijn rallyseizoen afgesloten met een klinkende overwinning in de Rallye du Var, voor hem en Hyundai...

28 November 2016

Webdevelopment