Laatste nieuws

Een quotum voor de grote jongens wellicht, want zestien GT40’s, dat hoeft echt niet

Alle columns / Jan-Bart Broertjes / 3 april 2018

‘There is nothing as old as last year’s racing car’. Een bekend gezegde in de autosport. Met een motor van vorig jaar hebben F1-coureurs moeite om binnen de verplichte 107% van de snelste kwalificatietijd te blijven –  en zo hoort het ook. In de historische racerij is het een ander verhaal. Daar liggen de bouwjaargrenzen vast en moeten de auto’s blijvend voldoen aan de technische specificaties van dat jaar. Sommige modellen gaan dan ook al zo’n 40 jaar mee als klassieke racer. Toch zie je in de historische autosport wel degelijk trends en veranderingen in het wagenpark, en niet altijd ten goede. Begrijp me niet verkeerd, de historische racerij is kerngezond, want de startvelden zijn groter dan ooit en de wedstrijden vaak zeer onderhoudend.

Je kunt klagen over replica’s, maar feit is dat de FIA alles behoorlijk voor elkaar heeft, met een super database waarin alle homologaties zijn terug te vinden. Die replica’s zijn dan ook niet van echt te onderscheiden en beschikken allemaal over het begeerde Historisch Technisch Paspoort, kortweg HTP. Zodoende komen er prachtige en waanzinnig snelle auto’s aan de start, modellen die je vroeger zelden zag. De Spa Six Hours bijvoorbeeld was vorig jaar een fantastische race, spannend tot het eind. In het veld van 115 auto’s startten maar liefst zestien Ford GT40’s. Geweldig natuurlijk, zo spannend was het in de hoogtijdagen maar zelden. Vroeger was echt niet alles beter. Maar…het begint een beetje op een merkenrace te lijken – op eenheidsworst.

Terugdenkend heb ik wat oude uitslagen opgezocht. Ik heb mooie herinneringen aan het Europees historisch toerwagenkampioenschap zoals dat in de jaren ’80 werd gereden. Wat reed er 35 jaar geleden allemaal rond? Honda S600, BMW 700 Coupé (want in de kleinste klasse zijn twee zitplaatsen genoeg ), Steyr Puch, Hillman Imp, DKW Junior, Glas 1304, Ford Anglia, NSU TT, Lancia Fulvia Coupé, Renault Dauphine en 8 Gordini en zelfs een Opel Kadett. Ik was helemaal vergeten hoeveel leuke kleine autootjes er meededen en vooral hoeveel verschillende. Ook in de grotere klassen was er volop afwisseling, zo reden er Alfa Giulia’s en Giulietta’s, Standard Vanguards, Fiat 2300’s, Ford Zephyrs en Jaguars 2.4 en 3.8. Spoelen we door naar vandaag  en bekijken we wat er in 2017 op toerwagengebied te beleven was, dan is de oogst mager. Een vloot Ford Mustangs en Falcons, Lotus Cortina’s en een paar Mini’s. Zelfs de Alfa GTA, BMW 1800 en de Fiat Abarth zijn een zeldzaamheid geworden. De races zijn spannend, maar het lijken wel merkenraces.

Ander voorbeeld, de sportscars. Hier doet zich eenzelfde probleem voor. De Lola T70 is één van mijn all-time favorites met zijn bulderende Chevy V8, maar er lijkt sprake van een soort pk-inflatie. Je kunt een splinternieuwe T70 Mk3b bestellen, met HTP, en rijdt daarmee meteen vooraan. Een 2-liter sportscar van Lola of Chevron uit de jaren ’70 met een heel dure Formule 2 motor (ook die worden nieuw gemaakt) kan zo’n mastodont bijbenen, maar de rest wordt zoek gereden. Het gaat steeds harder, met minder dan 250 pk kom je niet meer aan de bak. Dit verklaart dat alle kleinere sportprototypes, zoals de Lotus 23 en Ginetta G12 inmiddels minimaal van een 1600 Twin Cam zijn voorzien. Dat wil zeggen, die paar waarvoor een dergelijke motor is toegestaan omdat iemand dat vroeger al eens heeft gedaan. Vergeten wordt dat 99% van deze racertjes, toen ze nieuw waren, door 1000 of 1300 stoterstangen-blokjes werden voortbewogen. Het trieste gevolg is dat alle auto’s waarvoor niet minstens een 1,6 dubbelnokker gehomologeerd is, nu ergens in een loods stof staan te verzamelen. Wanneer zag u voor het laatst een Brixner, Méan Barquette, Nike, Abarth 1000 of een Costin Nathan op het circuit in actie?

De professionalisering van de historische racerij heeft ervoor gezorgd dat er specialisten zijn die zich richten op de serieproductie van historische racewagens en -componenten. Rijke klanten willen hun dromen waarmaken en natuurlijk droom je dan van het podium op Le Mans, niet van winst in de Index of Performance met een naaimachientje. Je gaat voor de overall-overwinning, met een lekker roffelende V8, niet voor een klassezege op twee ronden achterstand. Fris gebouwde replica’s met vers uit het rek getrokken ‘crate engines’ vechten om de winst en de rondetijden gaan steeds verder omlaag. ‘There is nothing as old as last year’s racing car…’ Tegenwoordig geldt dat dus ook in de historische racerij. Dat verklaart die zestien GT40’s, maar de keerzijde ervan is armoede. De soortenrijkdom gaat verloren en het zijn de kleine autootjes die het onderspit delven. Het is hoog tijd voor een diversiteitsbeleid. Een quotum voor de grote jongens wellicht, want zestien GT40’s, dat hoeft echt niet. Natuurlijk zijn er andere oplossingen. In Frankrijk kennen ze de Maxi 1000 voor auto’s tot 1300 cm3, in Duitsland de Kampf der Zwerge (NSU, Fiat, Mini) en in Zweden is er de 1000 Cupen (tweetakt Saabs) . Maar dat zijn feitelijk nieuwe merkenraces, eenheidsworst, maar dan voor kleine autootjes. Als toeschouwer wil ik afwisseling, kleine auto’s tegen grote, David tegen Goliath! Of word ik gewoon oud en moet ik concluderen dat niet alleen de actuele, maar ook de historische racerij vroeger beter was?

Jan-Bart Broertjes
Als negenjarige kroop hij al onder het hek door bij het circuit van Zandvoort om naar de races te kijken. Later mocht hij dat als tijdwaarnemer vanuit de toren doen. Tegenwoordig is hij actief als professioneel toeschouwer en vertrouwt zijn waarnemingen toe aan papier, websites en sociale media.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Lezersreis Tour of Ireland, 11-18 september

Volgend bericht

Het enige dat gaat verdwijnen zijn de latex reclamezuilen in de vorm van een vrouw




Uitgelicht

Lezersreis Tour of Ireland, 11-18 september

The Atlantic Way en de Ring of Kerry, schitterende wegen langs de Ierse kust, vormen de hoofdmoot van deze mooie roadtrip...

29 March 2018

Webdevelopment