Laatste nieuws

Een scheut whisky in je koffie

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 16 maart 2015

 

Bentley Continental GT CabrioletPhoto: James Lipman / jameslipman.com

Als Woolf Barnato en de andere Bentley Boys je rolmodellen zijn, is de Continental GT V8 S de juiste Bentley voor je.

De GT V8 S is een meer sportieve en dynamische Continental GT, en dan heb ik het niet over een wolkje melk in de koffie, maar een scheut whisky. Wat niet wil zeggen dat het een brute branie Bentley is, de Britten zijn keurig aan de juiste kant van de (krijt)streep gebleven. Het uitlaatgeluid is weliswaar steviger en sportiever, maar het is nog steeds niet zodanig dat je op zondagmorgen kerken moet vermijden. Het is echter wel voldoende om je laten horen dat er een V8 onder de kap ligt, die van wanten weet en graag een sprintje trekt.

Bentley Continental GT Cabriolet Photo: James Lipman / jameslipman.com

De twinturbo 4,0-liter machine levert 25 pk méér (nu 528 dus) en ook het koppel is omhoog gebracht naar 680 Nm. Al die spierkracht is al vanaf 1700 toeren beschikbaar en wordt naar de wielen geleid (verdeling 40% voor/60% achter) via een achttraps bak van ZF, die zodanig is afgesteld dat hij de versnellingen wat langer vasthoudt, en die de achtcilinder uitstekend weet te bespelen. De V8 S is echter geen nerveus renpaard geworden, maar een wel een atletische sportmotor, die rap op het gas reageert en door heel zijn toerenbereik buitengewoon inspirerend trekt, meer dan voldoende om het kloeke bariton uitlaatgeluid met daden te rechtvaardigen.

Bentley Continental GT V8 S (9)

Dat de S voor sportief staat, is te zien aan de tikje agressievere voorspoiler, de zwarte randjes onder de dorpels en de bescheiden diffuser onder de achterbumper. Deze Bentley weegt dik 2200 kilo, wat aan zijn sprintvermogen niet te merken is. Hij sleurt zichzelf in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h, even vlug als de W12, en heeft een top van 309 km/h.

Bentley Continental GT V8 S (6)

Het is daarom fijn dat Bentley er geruststellende  remmen op heeft gezet – als je een beetje meer betaalt, schroeft Bentley er zelfs keramische schijven op, zo groot als ik ze nog niet eerder heb gezien, met vóór een diameter van 42 centimeter en achter 356.

Bentley Continental GT Cabriolet Photo: James Lipman / jameslipman.com

Het spreekt voor zich dat ook het onderstel is aangepakt. De V8 S (prijs 224 mille) is een centimeter verlaagd en heeft hardere veren en daadkrachtigere dempers gekregen plus een dikkere antirolstang en hardere bussen in de wielophangingen zelf. Het is daardoor veel meer een stuurmansauto geworden dan het ooit was, eentje die fijn precies naar je commando’s luistert, goed communiceert en die vooral veel vertrouwen schenkt, waardoor je ten volle gebruik kunt maken van de kracht van de V8 en verbazingwekkende tractie die de vierwielaandrijving geeft. Woolf Barnato zou trots op deze Bentley zijn, ook omdat hij nog steeds over het vermogen beschikt je in opperst comfort zo snel mogelijk van Nice naar Londen te brengen – mocht je per abuis een wilde weddenschap hebben afgesloten.

Hebben al je vrienden 911’s? Dat geeft voortaan niks, een uitvlucht is niet meer nodig als ze je inviteren voor een weekendje dollen. Je kunt gewoon de Bentley meenemen, deze althans.

 


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Hij raakt de juiste snaar

Volgend bericht

Niet voor niets is trailer queen een Engelse term




Uitgelicht

Hij raakt de juiste snaar

De nieuwe Mazda MX-5 is compacter en lichter – en hij zit vol DNA van het origineel Heeft Mazda een klein wonder...

16 March 2015

Webdevelopment