Laatste nieuws

Een rapper van weinig woorden

Alle nieuwsberichten / 21 november 2016

9cb8f3a59cbae6ece958657158f4538a

Soms doe je weleens iets waarvan je jezelf nadien afvraagt wat je bezield heeft. Dat had ik bijvoorbeeld na de introductie van de Mercedes SLR McLaren in Kaapstad. Een supersportwagen die goed was voor 621 pk en prestaties leverde waarvan de concurrentie diende te gaan sidderen. Mercedes hoopte er in zeven jaar zo’n 3500 stuks van te verkopen, maar veel meer dan 1400 zijn het er niet geworden. Hoe moeizaam de verkopen verliepen, werd oogverblindend belicht door de komst van de bizarre Stirling Moss versie – ontwikkeld in de kennelijke hoop er nog een paar te slijten. Voor mij is die versie de grootse dwaling die Mercedes ooit begaan heeft. Niet zo lang daarna had ik de gelegenheid in een CLK DTM te rijden en daaruit bleek gelukkig dat Mercedes, met wat hulp van AMG, het vak nog steeds verstond – die auto was zo veel beter dan de SLR.

Ik reed met een collega van De Telegraaf in de SLR McLaren door Zuid-Afrika, eerst door wijngebied Stellenbosch, en vervolgens door een nationaal park ten zuiden van Kaapstad, waar apen vrij rond scharrelden en probeerden je iets afhandig te maken – je pen, portemonnee, het maakte niet uit wat. Toen we wat foto’s stonden te maken, stopte er een groene BMW 7-Serie, een courtesy car van het luxe hotel waarin ook wij verbleven. Er stapten heel veel grote donkere mannen uit. Ze hadden petjes achterstevoren op, swingden zonder dat er muziek aan stond, filmden elkaar en gonsden rondom de SLR McLaren als bijen rondom een pot honing. Instinctief deed ik de auto op slot. Ik realiseerde me meteen hoe onaardig dat was en deed hem acuut weer open, waarop de grootste van de mannen, die ondanks de warmte een witte winterjas droeg, gebaarde of hij er even in mocht zitten. Dat mocht, ik had iets goed te maken. Weet je wie hij is, vroeg een van zijn maten. Nee, ik had geen idee. Ludacris, zei de cameraman, hij is een rapper, wereldberoemd, we maken een clip voor zijn nieuwste nummer. Als liefhebber van de Drive-By Truckers had ik geen idee wie Ludacris was,  maar ik dacht er goed aan te doen deze ster uit te nodigen voor een ritje. Zijn vrienden waren in alle staten en de cameraman begon op en neer te springen als een kind dat een ijsje krijgt. Al die opwinding moet iets met me gedaan hebben, want toen Ludacris en ik onze gordels vast hadden gegespt, maakte ik een burn-out met de SLR McLaren waarvan de strepen wellicht nog steeds op het asfalt staan. De cameraman en alle andere mannen uit de BMW waren dolblij. Eentje kwam er naar me toe rennen, of ik het nog een keer wilde doen, daarvan zouden ze bij MTV heel blij worden. Ludacris zat goedkeurend te knikken en stak zijn duimen op. Hij zei niks, hij was kennelijk een rapper van weinig woorden.

In de verder zag ik echter auto’s stoppen met zwaailichten, er sprongen agenten uit en ze gebaarden dat ik niet meer mocht verder rijden. Ik zag wanhoop ontstaan in de ogen van de cameraman, ik meende zelfs dat ik hem MTV zag prevelen. En toen.. toen maakte ik nog een keer een burn-out. Nog langer, met nog meer rook. Toen ik stopte en de rook was weggetrokken, zag ik een vrouwelijke agent naast me staan. Ze was heel erg boos. Ze vroeg (niet letterlijk) of ik knettergek was, zoiets in een nationaal park doen. Ik moest maken dat ik weg kwam.

Ludacris zei weer niks, hij swingde met zijn entourage terug de BMW in, en ik maakte me kalmpjes uit de voeten met de SLR McLaren. ’s Avonds, tijdens het aperitief, kreeg ik straf van de perschef van Mercedes. De mannen van TopGear hadden ook al de beest uitgehangen in het park en hij had moeten praten als Brugman om te voorkomen dat de hekken van het park op slot gingen. En nu, nu moest hij weer gaan bidden en smeken of zijn Mercedessen er toch nog in mochten. Ik wilde hem vragen of hij niet besefte welk een dienst ik hem had bewezen door de auto een verschijnen op MTV te bezorgen, maar iets zei me dat zwijgen beter was.

Het filmpje is inderdaad op de MTV gekomen, kunstig gespiegeld en geknipt zodat het net leek alsof Ludacris had gereden – wat niet het geval was. Het is nog steeds op het web te vinden: www.youtube.com/watch?v=bTzBU-hBJwg. Of het de verkopen van de SLR geholpen heeft? Helaas niet….


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

De mannen van M hebben hun vorm terug

Volgend bericht

Toyota goes rock and roll




Uitgelicht

De mannen van M hebben hun vorm terug

Nou, dit is hem dus, de fijnste sporter die BMW momenteel in het assortiment heeft. Als je naar de M2 toeloopt, word...

20 November 2016

Webdevelopment