Laatste nieuws

Een van Jaguars mooiste prestaties

Nieuwe auto's / 4 oktober 2014

Jag_F-TYPE_S_Coup__Salsa_Image_201113_48

De Jaguar F-type S Coupé stoot de XKR-S van zijn troon als de beste rijdende moderne Jaguar.

Technisch is hij hetzelfde, maar als Coupé is de F-type twijfelloos een grotere schoonheid dan de Cabriolet. De strakke daklijn geeft het ontwerp een ingehouden spanning, alsof hij klaar staat voor een sprong. Dit is dan ook de mooiste Jaguar na de Lightweight E-type.

De Coupé is ook nog eens praktischer dan de (duurdere) Cabriolet, want zijn bagageruimte is bijna tweemaal zo groot. En dat betekent wat, want het laadvermogen van de open versie is minimaal.

De prestaties liegen er niet om, de S Coupé heeft een top van 275 km/h en springt in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/h, met dank aan de Launch Control en de achttraps automaat. Bij een verkeerslicht Grand Prix zul hij zijn meerdere moeten erkennen in een M3 en Cayman GTS, maar op de Autobahn maak je gehakt van de op 250 begrensde BMW.

Standaard heeft hij een Active Sports Exhaust die de V6 lekker luid en rasperig kan laten brullen en ploffen en knallen, gelukkig niet zo overdadig als bij de V8, waarvan de soundtrack naar het ordinaire neigt. De F-Type S Coupé beschikt ook over een instelbare Dynamic Mode, zodat je zelf kunt kiezen hoe sportief ‘sportief’ is.

Hij heeft gigantische remschijven – diameter 380 mm vóór en 325 mm achter – die meer dan voldoende zijn. Ze geven veel gevoel in het pedaal en de F-type schudt snelheid net zo gemakkelijk af als een natte hond een lading regendruppels. Keramische schijven zijn een optie maar alleen zinvol als je je roofkat geregeld op de Ring wil laten spelen. De zescilinder S heeft niet het actieve e-diff van de V8, maar wel een mechanisch sper, waarvan de werking zich beter laat voorspellen en waarmee je eigenlijk dus beter af bent.

Jag_F-TYPE_S_Coup__Salsa_Image_201113_52

Qua rijervaring deed hij me aan de Corvette denken: als je instuurt, geeft hij op dezelfde wijze het gevoel dat je zijn neus richt als de loop van een geschut, een illusie die wordt versterkt door de gewelddadig harde wijze waarop de Jaguar accelereert. Als je de V6 op zijn staart trapt, verdwijnt de behoefte aan de V8 (495 of 550 pk) snel. De compressormotor is een en al rauwe vechtlust, maar hij is ook bereid stilletjes mee te werken als je met pace and grace wenst voort te snellen.

Jag_F-TYPE_S_Coup__Salsa_Detail_Image_201113_61

De carrosserie is stijver dan die van de Cabriolet en vering en demping zijn anders afgestemd, waardoor de Coupé aan stuurprecisie heeft gewonnen en nog alerter reageert. De besturing is goed gewogen, hij is mooi precies en rustig als je rechtuit rijdt en geeft voldoende feedback bij het insturen om de Jag goed te plaatsen. Qua onderstelafstemming is de F-type S een van Jaguar’s mooiste prestaties. Vering en de actieve demping zijn niet keihard, maar wel stevig, met genoeg absorptievermogen op slechte wegdekken. Het koetswerk duikt en helt niet of nauwelijks, en de F-type S stoot de XKR-S van zijn troon als de best rijdende moderne Jaguar. Hij levert je overtuigend de kicks van een Aston Martin V8 Vantage voor de helft van diens prijs, wat hem nog niet tot een unieke propositie maakt. De nieuwe Jaguar moet het met een prijs van ongeveer een ton namelijk opnemen tegen andere ultrasportieve nieuwkomers van zeer hoog niveau zoals de Cayman GTS en het nieuwe M3/M4-combo van BMW.

Ik had het voorrecht al die auto’s binnen een tijdsbestek van twee weken te rijden, en vond het immens moeilijk een antwoord te geven op de vraag welke de beste was. Qua rauwe snelheid en praktische mogelijkheden is de M3 de beste keuze, maar hij wordt op de hielen gezeten door zowel de Jaguar als de Porsche, die als pure tweezitters een stuk minder praktisch zijn. De Jaguar overtreft de BMW en de Porsche royaal op de catwalk. Voor een snelle ronde op de Ring is de Cayman GTS zonder twijfel het geprefereerde precisiewapen, met dank aan zijn middenmotor. Maar de Jaguar is zo goed dat je uit dat drietal eigenlijk niet de verkeerde kunt kiezen.

JAGUAR F-TYPE S COUPÉ

MOTOR 2995 cm3 V6 met mechanische compressor, vermogen 380 pk bij 6500 min-1, koppel 460 Nm tussen 3500 – 5000 min-1

TRANSMISSIE achterwielaandrijving, achttraps automaat

GEWICHT 1594 kg

0-100 KM/H 4,9 sec.

TOPSNELHEID 275 km/h

PRIJS NL € 99.400, B € 80.400

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Met moedig veel nieuwe technologie

Volgend bericht

Het onderstel is de hoofdattractie




Uitgelicht

Met moedig veel nieuwe technologie

De historische betekenis van deze Infiniti Q50 2.0 Turbo? Het is de eerste auto met volledig elektrische besturing. De...

4 October 2014

Webdevelopment