Laatste nieuws

Een waaier aan (ontbrekende) genoegens

Alle columns / Slider / Ton Roks / 23 oktober 2018

Je kon erop wachten, Jaguar gaat een serie elektrische E-types bouwen. Op Pebble Beach werd de Zero onthuld – na een gastoptreden tijdens het huwelijk van Prins Harry – en ik moet zeggen dat het een knap stukje werk is. Jaguar heeft samenwerking gezocht met Rimac Automobili in Kroatië, een bedrijf dat zelf een elektrische hypercar bouwt – de C_TWO – en werk doet voor de industrie. Zo heeft Rimac de accupakketten ontwikkeld voor de Koenigsegg Regera en Aston Martin Valkyrie en ook de aandrijflijn van Tajima’s Pikes Peak E-Runner van 2015.

Jaguar Classic heeft met Rimac zonder meer mooi uitziende oplossingen gevonden voor de E-type. Het lithium-ion accupakket heeft min of meer de vorm van de originele zescilinder en past perfect onder de motorkap – en het weegt ongeveer evenveel. De elektromotor is zo gemaakt dat hij op de plaats van de originele versnellingsbak past. De aandrijving naar de achterwielen geschiedt via de originele aandrijfas en het originele differentieel.

De Zero is 46 kilo lichter dan de originele E-type Series I en maakt gebruik van het standaard remsysteem. De gewichtsverdeling is zo goed als hetzelfde, zodat de E-type in dat opzicht min of meer hetzelfde zou moeten rijden als een volledig originele. De prestaties liggen op een hoger niveau door het immer parate koppel van de elektromotor – hij zou in 5,5 seconden van 0 naar 100 km/h accelereren, wat een seconde sneller is dan een topfitte oude E-type.

De topsnelheid is echter begrensd op 160 km/h, zodat je de E-Zero met een authentieke E-type een lesje kunt geven door hem met 240 km/h voorbij te stuiven. De elektromotor levert een vermogen van 300 pk wat 35 meer is dan de originele auto, en de actieradius zou ‘een reële 175 kilometer’ zijn. Opvallend is dat op de motor de tekst XK330-4 staat, over de betekenis waarvan Jaguar nog niets gemeld heeft.

Uiteraard is meer vermogen mogelijk met de elektrische aandrijflijn, maar daarmee worden de grenzen van de originele remmen en aandrijving overschreden. En die wil Jaguar Classic intact laten, want het is er juist zo trots op dat de ombouw volledig omkeerbaar is – je kunt de originele motor en bak er terug in laten zetten. Dat moet naar mijn idee een aardig arbeidsintensief en kostbaar karwei zijn, want ik neem niet aan dat Jaguar Classic alle overbodig geworden leidingen en kabels laat zitten bij de transformatie.

Er is nog geen prijs bekend van een E-type Zero, maar in de Britse pers wordt gesproken over drie ton. Als je al een E-type Series I hebt, kun je die ook laten elektrificeren, wat dat kost, weet ik (nog) niet.

Jaguar Classic levert de Zero met een digitaal dashboard – een horreur, in mijn ogen – maar je kunt ervoor kiezen het standaardinstrumentarium te behouden. Weet overigens dat de zes-in-lijn van de E-type ook in andere Jaguars te vinden was, wees dus niet verbaasd als we binnenkort ook een MkII of XJ6 Zero mogen begroeten.

Ongetwijfeld zullen er welstandige lieden zijn die zo’n E-type Zero laten aanrukken – al is het alleen maar omdat het zo’n cool hebbeding is, en ze wellicht enige waarde ontwikkelen wegens hun uniciteit. Ik slaag er niet in er warm voor te lopen. Tegen elektrische auto’s heb ik niks, maar aan rijplezier hebben ze vooralsnog minder te bieden dan een auto met zuigermotor. Elektrische auto’s leveren een forse acceleratie en een goede wegligging door de lage positie van het accupakket – die er bij de E-type Zero overigens niet is – maar verder blijft elektrisch rijden qua beleving een paar dimensies achter op een klassieker, die veel meer interactie met de techniek vraagt, en je met een waaier aan genoegens beloont als je dat vaardig doet.

Mogelijk heeft de toekomst nog elektrische auto’s in petto die in dat opzicht hoger scoren. Van een echte elektrische opvolger voor de E-type, een hedendaagse sportauto dus, die de oude qua interactie en rij-genoegens benadert, zou ik overigens veel meer onder de indruk zijn dan van de Zero.

Het is me niet helemaal duidelijk welk punt Jaguar Classic met de geëlektrificeerde Series I wil maken – als het wil laten zien hoe sexy een elektrische E-type kan zijn, waarom heeft het er dan niet een gebouwd met bijvoorbeeld een koolstofvezel carrosserie en bijbehorende megaprestaties? Dat al dan niet in samenwerking met Eagle, dat reeds gemoderniseerde E-types bouwt.

Ik heb ook het gevoel dat Jaguar de klassieke hobby geen dienst bewijst met de Zero – het geeft de indruk dat wij ons ergens voor te verontschuldigen hebben. En dat is niet zo. Binnen zekere grenzen is het rijden met klassieke auto’s een acceptabele hobby, net zoals vakanties naar zonnige oorden en andere menselijke liefhebberijen dat zijn.

Ik ben benieuwd hoe de lezers van Octane tegenover zo’n E-type Zero staan. Heb je er een mening over, stuur dan gerust een e-mail, we drukken graag een selectie af in de rubriek Lezerspost.

 

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Austin Healey 100S, ready to race

Volgend bericht

Antwerp Concours, lekker autofeestje




Uitgelicht

Austin Healey 100S, ready to race

Met zorg ontwikkeld voor enkel en alleen de autosport, gemaakt in een serie van slechts 50 stuks. De 100S is de zeldzaamste...

23 October 2018

Webdevelopment