Laatste nieuws

Eerste test nieuwe Alpine A110

Alle reportages / Nieuwe auto's / Slider / 7 december 2017

Alpine is terug, en hoe….  De A110 is een rasechte Alpine. Veel, zo niet alles dat zijn voorganger legendarisch maakte, vind je in hem terug.

Soms gebeuren er dingen die bijna te mooi lijken om waar te zijn. Zoals de comeback van Alpine. Een poster van de A110 sierde lang geleden de wand van mijn kamer, een felblauwe met gele koplampen, driftend natuurlijk, op een besneeuwde weg ergens in de Alpen. Die wegen, die bergen, die vormden zijn ‘natuurlijke’ habitat, de Alpine was ervoor gemaakt juist daar te excelleren. Wat hij dan ook deed, zoals met twee glansrijke overwinningen in de Rallye de Monte Carlo is bewezen. De Alpines die volgden, hebben me minder kunnen bekoren dan die eerste A110, die altijd het meesterwerk is gebleven. En nu, twee decennia nadat de deur in Dieppe op slot ging, is hij terug, en hoe…..
Baas Michael van der Sande en zijn team hebben geen moderne, androgyne sportwagen ontwikkeld en daarop de merknaam Alpine geplakt. In tegendeel, na uitgebreid rijden in de Franse landstreek Luberon en op het Circuit du Grand Sambuc kan zonder meer gesteld worden dat de nieuwe A110 met hart en ziel een echte Alpine is, een reïncarnatie en evolutie van de sportwagen die het merk heeft gevormd en eeuwige roem heeft gebracht.

Het is een heel mooie auto om te zien, met goedgekozen nieuwe interpretaties van de elementen die de A110 zo’n uniek eigen karakter gaven. Dezelfde lijnen lopen over de neus, de koplampen zijn op dezelfde typische wijze geplaatst. Hij heeft dezelfde ‘holle’ flanken en dezelfde grote en bolle achterruit. Bovenin de goed gevulde achterschermen zijn ‘verdiepingen’ gemaakt die herinneren aan de roosters waardoor de viercilinder van de oude A110 ademhaalde. De motor van de nieuwe A110 wordt overigens van verse buitenlucht voorzien via openingen naast de driekwartruitjes.

Op de Nederlandse markt is de nieuwe A110 te koop voor een prijs van € 67.500, waarvoor je een zeer compleet uitgeruste Première Edition krijgt. De enig andere tweezits sportswagen met een vergelijkbaar vermogen en gebruiksgemak is de duurdere Porsche 718 Cayman, die weliswaar 48 pk meer heeft, maar rond de 300 kilo zwaarder is, waardoor het geenszins vanzelfsprekend is dat een duel in het voordeel van de Porsche zal eindigen. De Alpine sprint in elk geval sneller van 0 naar 100 km/h, maar qua topsnelheid verslaat de 275 km/h snelle Cayman de A110, welke op 250 km/h begrensd is.

Dat Renault een zo goed mogelijke ouder voor Alpine wil zijn, blijkt uit het feit dat Van der Sande en zijn team een auto hebben mogen ontwikkelen die in technisch opzicht een juweel is. Hij is namelijk helemaal van aluminium – niet alleen de carrosserie maar ook het chassis en de motor – waardoor het gewicht voor een rijk aangeklede Premier Edition uitkomt op slechts 1103 kilo. Alpine gaat ook een zogenaamde Pure versie leveren, die met minder extra’s is uitgerust, en maar 1080 kilo op de schaal brengt. Dat is exceptioneel licht, een erkende lichtgewicht stuurmansauto als een Lotus Exige is zwaarder.

Om het gestelde doel met de nieuwe Alpine te bereiken – hij moest lichter zijn dan 1100 kilo – heeft Sabelt er een speciale kuipstoel voor ontwikkeld, die slechts 13,1 kilo weegt (inclusief rails) en daarmee meer dan de helft lichter is dan die van bijvoorbeeld een Mégane Sport. Om zoveel mogelijk onnodige kilo’s te vermijden heeft de specialist Focal speciaal voor de A110 een audiosysteem ontwikkeld met heel lichte neodymium magneten en conussen van licht geweven linnen (nota bene geoogst in de nabijheid van de fabriek in Dieppe), waarmee zes kilo wordt bespaard. Aan het geluid doet het niets af, het systeem klinkt voortreffelijk. Veel auto’s hebben een extra remklauw achter, ten behoeve van de handrem. Brembo heeft speciale achterste remklauwen ontwikkeld, met een geïntegreerde (elektrische) handremfunctie, wat 2,5 kilo onafgeveerd gewicht scheelt, en die beleven hun debuut op de A110.

Als je jezelf in de nieuwe Alpine hebt genesteld, weet je onmiddellijk dat je in iets bijzonders zit. Het stuurwiel is relatief klein en dik, en deels met alcantara bekleed. Alles om je heen geeft je een rijk verwengevoel: mooi zwart leer met contrasterende blauwe stiksels, carbon fibre elementen, indirecte sfeerverlichting, een scherp en helder TFT scherm en pedalen die met aluminium zijn bekleed, evenals de voetsteun voor de passagier. De zitpositie is perfect, de A110 lijkt zelfs ruimer dan de Porsche 718. De bagageruimte is met een totale inhoud van net geen 200 liter beperkt: ongeveer de helft van een compacte hatchback. Voorin passen twee rolkoffers, achterin eveneens.

Pal achter je ligt dwars de motor, een 1,8-liter viercilinder turbomachine, goed voor 252 pk aan vermogen en een heel gezonde 320 Nm aan koppel, volledig tot je dienst vanaf 2000 toeren. Hij klinkt lekker kernachtig en energiek, de uitlaat-sound is uitgesproken sportief, echter niet zodanig dat je de neiging gaat voelen lange afstanden te vermijden. Het geluid, dat niet alleen uit de uitlaat komt, maar ook via een speciale buis van het spruitstuk naar het achterste schutbord wordt geleid, is puur natuur, en als je het gas diep intrapt produceert hij een fraaie blér,  die sterk lijkt op het aanzuiggeluid van de oude A110 met zijn carburateurs. Als je Sport of Race hebt gekozen, wordt de A110 een tikje luidruchtiger – maar binnen het beschaafde – met een opwindende riedel plofjes als je terugschakelt en op de motor remt.

De A110 is een serieus snelle sportwagen, hij bouwt heel rap snelheid op, mede dankzij de uitstekend op elkaar aansluitende bakverhoudingen. Je kunt hem volautomatisch rijden, maar ook zelf schakelen met de aluminium flippers aan het stuurwiel. Die hebben een vaste positie, en je vingers weten ze altijd te ‘vinden’ want de besturing is zo direct dat je een haarspeld kunt nemen zonder je handen van het stuur te halen. Toegegeven, met een handbak zou het contactgevoel met de auto nog groter zijn geweest, maar onderschat het genoegen niet dat de A110 verschaft als je over lekkere bergweggetjes snelt en met bliksemsnelle schakelbewegingen steeds het maximale acceleratie- en remvermogen uit de motor haalt.

Wat het meeste indruk maakt, is de wijze waarop de nieuwe Alpine over de weg beweegt. Alpine was voor de gesuggereerde testroutes pokdalige wegdekken niet uit de weg gegaan – een blijk van vertrouwen in het eigen onderstel. De wielen van de A110 zijn alle vier opgehangen met dubbele driehoekige draagarmen, daar was meer dan genoeg ruimte voor door de midscheepse plaatsing van de motor. Door het lage gewicht is het onderstel relatief soepel kunnen blijven met lange veerwegen en heeft Alpine met lichte, holle stabilisatorstangen kunnen volstaan om overhellen in toom te houden.

Het rijcomfort van de A110 is erg goed, de grip ligt mede dankzij de Michelins Pilot Sports 4 op een hoog niveau, en je speert gemakkelijk in hoog tempo over kronkelige en onderhoudbehoeftige wegen. Dat is dan geen gevecht tussen auto en asfalt, maar een mooi vloeiend en proces, dat je enthousiasme voor de A110 per kilometer verhoogt. Er is nooit enige hard- of bonkigheid in het onderstel, het absorbeert simpelweg alle ongerief en zorgt ondertussen dat de Michelins maximaal contact met het wegdek houden.

Het knappe van de nieuwe A110 is dat hij niet alleen een heel competente sportwagen is, maar ook een relatief comfortabele en verfijnde. De hulp van elektronisch gestuurde dempers heeft hij niet nodig, het enige dat je als bestuurder kunt verstellen zijn dan ook de reacties op het gaspedaal, het uitlaatgeluid, de programmatuur van de transmissie en de mate waarmee de veiligheidsystemen zich met je bemoeien.

De bodem van de A110 is geheel dicht en perfect vlak, hetgeen in combinatie met de diffuser voor 85 kilo neerwaartse druk zorgt bij 250 km/h. Dat is niet zoveel dat de Alpine bij hoge snelheid in zijn veren wordt gedrukt en hard en springerig wordt, maar wel voldoende om zijn zelfverzekerde weggedrag boven de 200 km/h in stand te houden. Tijdens ons sprintje richting topsnelheid vroeg alleen een lichte zijwindgevoeligheid wat aandacht, maar er woei dan ook een stevige Mistral, genoeg om de bomen diepe buigingen te laten maken. De A110 mag dan wel gemaakt zijn voor bochtige land- en bergwegen, maar als kilometervreter op Europa’s snelwegen slaat hij verre van een slecht figuur.

Op het Circuit du Grand Sambuc toonde de A110 zich net zo capabel als op de wegen van de Luberon. Hij heeft de typische wendbaarheid van een auto met middenmotor, hij draait met graagte om zijn centrale as, en je kunt hem perfect met het gaspedaal op de ideale lijn houden. Een beetje gas minder en de neus duikt naar binnen, een beetje gas meer en hij beweegt keurig naar buiten.
De elektrisch bekrachtigde besturing is licht, precies en sensitief, met een eerlijk contactgevoel met de voorwielen, waardoor je de A110 tot op bijna de millimeter nauwkeurig kunt plaatsen. Hij stuurt gretig in, echter zonder nerveus of hyper te zijn.
Hij is van een elektronisch zelfsperrend differentieel voorzien plus torque vectoring, dat met subtiele ingrepen van de remmen op de achterwielen afzonderlijk wordt bewerkstelligd.
De grip van de voortrein is puik – in de scherpere bochten van Sambuc was ik er een paar keer van overtuigd dat de A110 over zijn voorwielen zou wegglijden, maar hij dook toch gehoorzaam de hoek in, op de apex af. Op het rechte stuk haalde hij gemakkelijk 200 km/h voor het uiterste rempunt. Vlak daarvoor kom je een flauwe knip naar rechts op hoge snelheid door, maar ook daarvan werd de A110 niet onrustig als je de entreelijn goed gekozen had.

Rien a changé, tout a changé. Niets is veranderd, alles is veranderd, die woorden zijn zeer van toepassing op de nieuwe Alpine. Als een herlancering van het edele Franse merk is de A110 een schot in de roos. Veel, zo niet alles dat zijn voorganger zo aantrekkelijk maakte, vind je in de nieuwe terug, niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua karakter. De nieuwe A110 is eenzelfde onderscheidende aanwezigheid in het verkeer, hij levert dezelfde brede competentie op de weg en het circuit en wekt bij zijn bestuurder niet alleen de lust om met elke uitdagende weg de strijd aan te gaan, maar geeft hem ook al het vertrouwen dat hij daarvoor nodig heeft.

Alpine heeft de nieuwe A110 niet alleen als sportwagen ontwikkeld, maar ook als allrounder. Als zodanig is hij meer dan geslaagd, de gedachte er dagelijks in te mogen rijden, stemt eerder tot vreugde dan tot bedenkingen. Hij is geschikt voor incidentele trackdays, maar diegenen die een A110 in hoofdzaak daarvoor kopen, zullen waarschijnlijk een afstemming gaan verlangen die daarop specifiek is gericht. Die behoort nog niet tot het assortiment, maar bij voldoende vraag kan daar verandering in komen. Bezitters van een 718 Cayman doen er goed aan waakzaam te zijn als ze de typische neus van de nieuwe Alpine in hun spiegel zien opduiken. Het is in alle opzichten een niet te veronachtzamen concurrent: ruimer, verrassend goed gebouwd en lichter. In een rechtstreekse confrontatie is hij vrijwel zeker sneller – en spannender. Hij ziet er bovendien  minstens zo aantrekkelijk uit, of zelfs aantrekkelijker.

Er is alle reden om uit te kijken naar de dag dat de nieuwe Alpine in de showrooms verschijnt van de twee gespecialiseerde dealers (Stam Autobedrijven in Soest en Auto Munsterhuis in Hengelo) die in hem in Nederland mogen verkopen. De A110 is een uitzonderlijk goed ontwikkelde en potente auto, die top aanvoelt, op het circuit en op de weg, en precies de juiste kicks weet te geven. Een sensationeel goede entree in het segment van de betaalbare sportwagens.

TEKST Ton Roks

 


Tags: ,
Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Onthuld: Lamborghini Urus




Uitgelicht

Onthuld: Lamborghini Urus

Santa'Agata Bolognese heeft ons lang geplaagd met geruchten, teasers en een conceptcar, maar nu is hij er dan, Lamborghini's...

5 December 2017

Webdevelopment