Laatste nieuws

Eerste test Volkswagen Arteon

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 4 juni 2017

‘Het meest opwindende project in het recente verleden’. Zo noemt Herbert Diess, bestuursvoorzitter van Volkswagen, de nieuwe Arteon. Met deze nieuwe, en voor VW heel gedurfde Gran Turismo, werpt Wolfsburg de premium concurrenten Mercedes, Audi en BMW de handschoen toe.

Diess wond er geen doekjes om wat de missie van de Arteon is. “Volkswagen is leider in het volumesegment en in die positie is het onze plicht de competitie met de premium merken aan te gaan. Qua technologie zijn we met de Arteon beter of minstens hun gelijke, er zit meer nieuwe techniek dan in welke andere Volkswagen dan ook. Onze Arteon is bovendien ruimer dan de premium concurrentie en we bieden hem aan voor heel normale prijzen, zoals men van Volkswagen gewend. Ten opzichte van de rest is hij daardoor zeer competitief”, aldus grote baas Diess.

Dat laatste is belangrijk, want gezien zijn afmetingen en uitstraling zou je de Arteon aan kunnen zien voor een dure vervanger van de hoog in de markt geplaatste Phaeton, maar dat is hij niet. De prijslijst begint zelfs onder de 40.000 euro (voor een 1.5 TSI met 150 pk) en als je voor de krachtigste en meest rijke uitgevoerde Business R versies gaat, blijft het tarief aangenaam ver onder de 60 mille. Daarvoor krijg je vierwielaandrijving, een 280 pk benzinemotor of een 240 pk diesel plus een hele lading opties, waaronder VW’s meest intelligente versie van Adaptive Cruise Control, welke niet alleen andere voertuigen herkent, maar ook zijn snelheid automatisch aanpast aan de geldende limiet en reageert op bochten, kruisingen en rotondes. Daarvoor maakt de Arteon gebruik van informatie uit zijn navigatiesysteem en de borden die hij met zijn camera ‘ziet’. Hij reageert niet alleen op verkeersborden, maar ook op de borden die het begin of einde van een bebouwde kom aangeven. Als je de Autobahn verlaat, remt de nieuwe Volkswagen automatisch af voor de afrit.

Een testrit met de Arteon wees uit dat de Adaptieve Cruise Control inderdaad adequaat de snelheid aanpast aan bochten, kruisingen en rotondes. Het verdient echter aanbeveling als bestuurder bij de les te blijven, zeker als je nog niet precies weet hoe het systeem zich in alle omstandigheden gedraagt. De ACC werkt van 0 tot 210 km/h en vertraagt niet alleen automatisch bij verkeersopstoppingen, maar laat de Arteon ook zelfstandig uit stilstand vertrekken als de meute in beweging komt.

Een klein nadeel van het systeem is dat het met het aantal km/h’s op de eigen snelheidsmeter werkt en niet met de nauwkeurigere GPS snelheid. Met andere woorden, als je een bord met ‘100’ tegenkomt, versnelt of vertraagt de Arteon naar precies 100 km/h op zijn eigen instrumentarium, dat net zoals bij zo goed als alle auto’s te veel aanwijst. Hij rijdt dan pakweg 95, waardoor je ervaren weggebruikers, die voor de tellerafwijking compenseren door 105 te rijden, een hindernis bent. Met een knopje op het stuurwiel kun je de ACC dwingen toch te versnellen, maar dat gaat helaas in iets te grote stappen van 10 km/h.

Tot de overige nieuwe technologieën behoort voorts actieve verlichting die de bochten ‘in’ kijkt, maar daarmee niet meer wacht totdat er aan het stuur wordt gedraaid. De Arteon beweegt  zijn lichtbundels al vóór de curve de juiste richting in, dat op basis van informatie die hij via zijn voorste camera en navigatiesysteem krijgt aangeboden.

Ook qua veiligheidsystemen heeft de Arteon innovaties te bieden. Als de bestuurder geruime tijd niet actief is geweest met de (twee) pedalen en het stuurwiel, probeert het systeem hem of haar tot actie te bewegen met akoestische en optisch signalen, en zelfs een trapje op de rem. Als er dan nog steeds geen reactie volgt, gaat de Arteon er vanuit dat de bestuurder onwel is geworden en stuurt zichzelf automatisch naar de wegrand of vluchtstrook, met zijn alarmlichten aan en rekening houdend met het overige verkeer. Het aantal rijstroken dat hij zo doende kan overbruggen is groot, zelfs tien of meer, aldus de technici van VW.

Nieuw is ook dat de Arteon niet meer alleen maar aan de voorzijde ‘kijkt’ of er een botsing dreigt, maar ook aan de achterzijde. Zijn PreCrash systeem calculeert aan de hand van de eigen snelheid en die van een achteropkomende auto of een botsing aannemelijk is. Als dat het geval is, worden de gordels van alle inzittenden bliksemsnel aangespannen en worden schuifdak (indien aanwezig) en zijruiten in een oogwenk op een kier gezet, waardoor de airbags nog sneller volledig opgeblazen worden. Indien de Arteon van elektrisch verstelbare stoelen is voorzien, worden deze ogenblikkelijk naar voren bewogen om de inzittenden maximale bescherming van de airbags te geven.

VW heeft niet reputatie auto’s te bouwen die je voornamelijk op hun uiterlijk koopt, het merk uit Wolfsburg spreekt van oudsher vooral de rationele beslissers aan. Met de inmiddels uit productie zijnde Passat CC heeft Volkswagen laten zien ook tot het bouwen van visueel heel attractieve automobielen in staat te zijn, en met de Arteon zet VW nogmaals zo’n stap, een veel grotere deze keer.

De Arteon is zonder meer een gewaagde en fraaie automobiel en ontwerpchef Klaus Bischoff overdreef niet toen hij zei dat Volkswagen nog nooit eerder zo’n ‘sexy’ auto heeft gebouwd. Hoewel er qua profiel vanzelfsprekend enige gelijkenis is met andere grote vierdeurs coupés, zoals de Audi A5 Sportback en BMW 4 Serie Grand Coupé, heeft de Arteon meer dan voldoende eigen persoonlijkheid, met zijn korte neus, stevige kaken, mooi gespierde flanken, lange daklijn en grote 20-inch wielen. Die laatste zijn niet standaard, maar het onderstel is er op ontwikkeld juist met deze grote maat een optimaal comfort te bieden. De Arteon is er als Elegance en als R welke laatste zich vooral onderscheidt door grote luchtinlaten links en rechts onderin de voorbumper. Achter de rechter gaat een oliekoeler schuil, de linker is gesloten en is er enkel en alleen voor de symmetrie. Het vooraanzicht is imponerend en zelfverzekerd door de brede grille met zijn vele horizontale spijlen, de Arteon straalt uit beslist niet voor een bestaan als muurbloem te opteren. Uiteraard heeft de motor lang zo veel koeling nodig als de grille suggereert, hij krijgt dan ook alleen maar lucht toegevoerd via de sleuven onder en boven de bumper.

De Arteon is niet alleen fraaier dan de concurrentie van Audi en BMW maar hij is ook groter. Dankzij zijn enorme wielbasis van 2,84 meter is hij ruimer – iemand van twee meter kan met over elkaar geslagen benen achterin zitten, zonder met zijn hoofd de hemel te beroeren – en hij heeft een gigantische bagageruimte van 563 liter (1557 liter met neergeklapte achterbank). Hij overbiedt daarmee ruimschoots zijn tegenstanders bij BMW en Audi. Hij is niet bedoeld als vervanger van de kleinere Passat CC – VW ziet hem als een auto die in een hoger segment hoort – en daarom is waarschijnlijk voor een eigen, nieuwe naam gekozen, die helaas weinig aansprekend is.

Voor de aandrijving is er keuze uit drie benzinemotoren, een 1.5 TSI met 150 pk en cilinderuitschakeling, plus een 2.0 TSI met 190 pk of 280 pk. Wie diesel wil rijden kan kiezen uit drie 2.0 TDI’s, met 150, 190 of 240 pk. Alle motoren zijn verkrijgbaar met een zeventraps DSG-bak, de krachtigste motoren hebben die transmissie standaard plus VW’s 4Motion vierwielaandrijving. Wees niet verbaasd als VW mettertijd ook nog een Arteon met een V6 aankondigt. Een Shooting Brake sluiten we evenmin uit, al is daar qua ruimteaanbod niet direct aanleiding toe – maar het zou wel een buitengewoon fraaie verschijning auto opleveren.

Het rijden in de Arteon is zeker geen teleurstelling, hij rijdt zeer verfijnd, is praktisch en functioneel ingericht en voel zich even goed op de Autobahn op zijn gemak als op binnenwegen. De testroutes rondom Hannover, waar VW de Arteon introduceerde, gaven niet veel gelegenheid de dynamische mogelijkheden van de auto vergaand te verkennen, maar gezien de uitstekende rijeigenschappen van de Passat, waarmee hij veel van zijn hardware deelt, is er geen enkele reden om voor een deceptie te vrezen. De Arteon ligt uitermate stabiel en zelfverzekerd op de weg en het comfort is uitstekend, ondanks de enorme wielen en lage bandwangen. Oneffenheden wordt met gratie genomen al zijn grote gaten in het wegdek goed hoorbaar – maar gelukkig veel minder goed voelbaar. Het adaptieve dempsysteem is standaard voor de topmotoriseringen en doet zijn werk uitstekend. Je hebt keuzen tussen de standen Comfort, Normaal en Sport. Bijzonder is dat je ook voor standen daartussen kunt kiezen, door een cursor over een denkbeeldige ‘liniaal’ te bewegen. In Normaal rijdt hij in het algemeen het beste.

De besturing geeft een redelijke hoeveelheid feedback, passend bij het karakter van de Arteon, en in het algemeen kun je zeggen dat hij sportiever en agieler rijdt dan zijn afmetingen doen vermoeden. Het is echter geen vierdeurs sportwagen, maar veel meer een Gran Turismo – zo positioneert VW hem dan ook. Vergis je echter niet in zijn snelheid. Met de beresterke 2.0 TDI (goed voor 500 NM aan koppel) trekt hij 6,5 seconden van 0 naar 100 km/h. De 280 pk TSI is nog rapper, hij doet hetzelfde sprintje in 5,6 seconden. Beide motoren excelleren vooral door hun tussenacceleratie, dankzij de uitstekend afgestemd DSG-transmissie’s, die met hun zeven versnellingen heel goed over de schoonste pieken van de koppelkrommen weten te surfen. Het interieur doet sterk aan dat van de Passat denken. Het ziet er uitstekend uit, kan BMW zeker partij geven en benadert dat van Audi, maar overtreft het niet.

Resumerend is de Arteon een uitstekende entree van Volkswagen in het premium segment, dichter bij de roos dan de Phaeton ooit was. Hij is ruim en fraai vormgegeven in Elegance gedaante – vooral in grijs met matzwart 20 -inch lichtmetaal – en sportief en opvallend in de metalliek gele lak waarin VW de Business R introduceerde. Met de sterkere motoren is hij uitstekend geëquipeerd om de BMW 4 Serie Gran Coupe en de Audi A5 Sportback weerwoord te geven. De prijzen zijn zeer competitief wat bij de statusgevoelige kopers wellicht voldoende compensatie zal zijn voor de lagere positie van de VW-badge binnen de pikorde. Als de prijs niet verleidelijk genoeg is, is er nog de overdaad aan nieuwe technologie om de doorslag te geven. Een ding staat vast: voor diegenen die in dit segment winkelen, mag de Arteon niet op de lijst van proefritten ontbreken.

De levering van de Arteon start in juni, te beginnen met de onderstaande uitvoeringen.

2.0 TDI 150 pk 7-DSG € 45.760
2.0 TDI Elegance Business 150 pk 7-DSG € 47.990
2.0 TDI Business R 150 pk 7-DSG € 48.750
2.0 TDI Business R 240 pk 7-DSG € 58.190
2.0 TSI Business R 280 pk 7-DSG 4Motion € 58.090


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Mazda Museum geopend in Duitsland

Volgend bericht

Shelby's eerste Cobra, begin van een legende




Uitgelicht

Mazda Museum geopend in Duitsland

Op 11 mei heeft in het Zuid-Duitse Augsburg de officiële opening plaats gehad van Mazda Classic – Automobil Museum...

2 June 2017

Webdevelopment