Laatste nieuws

Feest: 50 jaar Ford Escort

Alle reportages / 26 november 2018

Niet alleen was de Ford Escort in 1968 een ruimere opvolger van de Ford Anglia maar hij was op het vasteland van Europa natuurlijk ook als een zeer bewuste tegenhanger van de immens populaire Opel Kadett bedoeld. Op de Britse eilanden was in de zestiger jaren de strijd tussen General Motors en Ford om de hegemonie op de ‘gezinsautomarkt’ zeker nog niet beslecht. Zowel de Vauxhall Viva als de Opel Kadett kwamen in de toenmalige vorm als erg brave en betrouwbare auto’s over. Vooral vertegenwoordigers werden vaak opgezadeld met zo’n saaie bak. Toen de Escort in 1968 op de markt kwam konden de ontwerpers van de sportafdeling van Ford niet wachten om de snelle Twin Cam motor van de Lotus Cortina in de nieuwe maar wel wat kleinere Ford Escort te proppen. Dat lukte en al snel bleek dat dat een briljant concept was.

Brands Hatch: Jan Willem Oosterhagen in de regen

Enige jaren geleden hield het Engelse blad Motorsport News een enquète onder zijn lezers om de meest populaire ‘raceauto’te kiezen. Het werd niet de Porsche 917, niet de Lancia Stratos en niet de Lotus 72, maar ‘gewoon’ de Ford Escort. Alhoewel Ford in 1968 genoeg expertise in huis had om een erg snelle Escort te bouwen werd het raceprogramma al snel aan Alan Mann uitbesteed. De fabriek concentreerde zich veel meer op het rally-gebeuren. In beide takken van sport waren de Escort onmiddellijk een succes. De rood gouden auto’s van Alan Mann waren in het Engelse Groep 5 kampioenschap met Frank Gardner aan het stuur vrijwel onverslaanbaar maar ook in de Europa Cup konden de Alfa Romeo’s ze niet meer bijbenen. De wat minder betrouwbare Twin Cam motoren werden al snel vervangen door de als F2-motor ontworpen FVC en later de BDA  vierkleppers. Zowel op het circuit als in de rally’s werden de Escorts onverslaanbaar en veranderden daarmee direct het imago van het als ‘gezinsauto’ begonnen ontwerp. Overigens werd de publicitair enorm belangrijke London/Mexico World Cup Rally in 1970 (vier Escorts bij de eerste zes finishers) door Hannu Mikkola weliswaar gewonnen met een Escort Mk1, maar die was uitgerust met de oerdegelijke, maar wel opgevoerde, tweekleps, 1850 cm3 Kent motor. Toen in 1974 de Escort Mk2 zijn opwachting maakte, bleek ook die vrijwel onverslaanbaar en de successen duurden tot 1980 toen de vierwielaangedreven auto’s het voor het zeggen kregen.

Brands Hatch: Jan Willem Oosterhagen in zijn RS2000

Sommige verjaardagen zijn extra speciaal maar zeker een 50e  is toch echt een gebeurtenis die om extra aandacht vraagt. Helaas vond Ford dat niet. Bij het 25e jaar Escort-jubileum zijn heel wat festiviteiten op stapel gezet. Maar helaas, de 50e verjaardag werd nauwelijks gevierd. De Ford Clubs deden er weliswaar hier en daar wat aan, maar die festiviteiten waren niet of slecht in de racekalender opgenomen. Zo had de AVO-club in Engeland een evenement georganiseerd in midden Engeland op de dag voorafgaand aan de HSCC Ford Escort 50 Jaar race op Brands Hatch.

De XOO347F op Brands Hatch

Toch leuk dat twee Nederlandse Escorts daar acte de présence gaven. Marcel Frijlink die dacht zijn RS1600 klaar te hebben voor de Historic Grand Prix redde het na vele nachten doorsleutelen en na een jaar afwezigheid van de circuits net op tijd om aan de race-meeting op Brands Hatch mee te doen. Samen met zijn goede vriend Jan (‘Woeste’) Willem Oosterhagen waagden zij de overtocht. En zo stonden hun Escorts tussen wereldberoemde Mk1’s , zoals de Alan Mann Escorts XOO346F van Frank Gardner (de latere Frami Twin Cam van Frans Lubin en Han Akersloot) , XOO347F ooit de Twin Cam van  Jacky Oliver, de replica Chevron Twin Cam van Yvette Fontaine en de Mk2 van het Zakspeed team van Hans Heyer. Helaas werd de eerste race in stromende regen gereden en gebeurde dat begrijpelijke wijs ‘op kousenvoeten gereden’.  Zoals bekend is Brands Hatch in de regen niet echt leuk. Het pitsterrein lijkt dan meer op een Olympisch parcours ‘wildwatervaren’ en aan echte racesfeer ontbreekt het dan. Maar gelukkig werd de tweede race in min of meer droge omstandigheden gereden. De onder Britse reglementen rijdende auto’s waren voor de Nederlanders veel te snel maar zij konden zich goed meten met ‘soortgenoten’ en werden zo ‘best of the rest’ en…z onder brokken.

Marcel Frijlink, winnaar van race 1 op Zolder

Dat de Escorts nog immer succesvol zijn bleek twee weken later toen de laatste twee races voor het HARC GTCC kampioenschap een mooie prooi voor de RS 1600 Escorts van Marcel Frijlink en Freddy van Sprundel werden, terwijl Freddy voor (‘Woeste’)  Willem Oosterhagen met zijn RS2000 wederom het kampioenschap binnen hengelde. Ze finishten ver voor de Porsches, door Frijlink steevast ‘platte kevers’ genoemd. Op de circuits en in vrijwel alle landen van Europa zijn de Escort Clubs gelukkig nog héél actief en wie weet zien we ze bij een volgende verjaardag over 25 jaar nog steeds  rijden met…….. tja,wellicht een elektrische motor???

Rick van den Boom

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Nieuwe Cherokee, van Prinsengracht tot Apennijnen

Volgend bericht

Lezersreis: 1000 Miles of Scotland




Uitgelicht

Nieuwe Cherokee, van Prinsengracht tot Apennijnen

Begin 2019 rijdt Jeep de nieuwe Cherokee de showrooms in. Op Sicilië maakten we alvast kennis. Van een totaal nieuwe...

20 November 2018

Webdevelopment