Laatste nieuws

Ferrari ‘Uovo’, een smakelijk roerei

Alle nieuwsberichten / 27 maart 2017

Je kunt van deze Ferrari zeggen wat je wilt, maar een blikvanger is het zeker. De unieke berlinetta, een 166 MM/212 Export van 1950, met de bijnaam ‘Uovo’ (voor ‘ei’), wordt in augustus tijdens de Monterey Car Week geveild, en zal daar zeker een topper zijn.

Waarom de Ferrari de bijnaam ‘ei’ heeft gekregen, hoeft hier hopelijk niet uitgelegd te worden. Het unieke koetswerk is gemaakt door het relatief onbekende Carrozzeria Fontana. Dat had de opdracht daartoe gekregen van de Italiaanse coureur Giannino Marzotto, die ook de hulp had gevraagd van de beroemde beeldhouwer France Reggani om een zo gestroomlijnd mogelijke carrosserie te ontwerpen, voor maximale prestaties. Marzotto was de erfgenaam van puissant rijke ouders, stond op uitstekende voet met Ferrari, en had in 1950 de Mille Miglia gewonnen met een Ferrari 195S. Hij was toen 22, de jongste rijder die ooit de legendarische race heeft gewonnen.

Hoewel Marzotto gewonnen had, klaagde hij tegenover Enzo dat zijn Ferrari’s onnodig zwaar en te weinig gestroomlijnd waren. Enzo weigerde overigens daar wat aan te doen, daar zijn auto’s immers races wonnen, waarom zou hij nieuwe ontwikkelen? Daarom besloot Marzotto zelf een gladdere racer te bouwen. Reggani en Fontana werkten puur op ‘visuele intuïtie’, ze hadden een lage neus voor ogen, maar Ferrari weigerde daarvoor een lagere radiateur te leveren, reden waarop de Uovo een neus heeft gekregen die iets te hoog en te fors is om mooi te zijn en die bovendien op hoge snelheid veel ‘lift’ veroorzaakte.

Hoe dan ook, de lichte en gladde Ferrari bleek zonder meer competitief. Technisch is het overigens een ‘roerei’, een mix van de 166 MM en 212, zoals in de typeaanduiding wordt weergegeven. In 1951 lag de Uovo aan de leiding in zowel de Mille Miglia als de Giro di Sicilia, maar kon beide races helaas niet voltooien. Het wordt als zijnde vrijwel zeker aangenomen dat de Ferrari beide races gewonnen zou hebben als hij niet aan de kant gezet had moeten worden. In de Mille Miglia was Marzotto namelijk gestopt, terwijl hij comfortabel aan de leiding lag, omdat hij een dreunend geluid in de achtertrein hoorde. Hij vreesde problemen met het differentieel en wilde niet het risico lopen dat het – met desastreuze gevolgen – zou vastslaan. Hij had echter over het hoofd gezien, zo bleek later, dat het diff niet het probleem was, maar een grote bult in een bandwang. Als hij simpelweg een wiel gewisseld had, had hij de Mille Miglia waarschijnlijk weer op zijn naam gezet.

Later in dat jaar werd echter wel de Coppa Toscana met de Uovo gewonnen. Daarmee was zijn racehistorie nog lang niet voltooid: in 1952 was hij terug in de Mille Miglia en gedurende de jaren ’50 zijn er talloze races mee gereden in Californië en Italië.

Hij is al in handen van de huidige eigenaar sinds 1986, welke hem overigens hoogst zelden heeft laten zien. In de afgelopen 20 jaar heeft het grote publiek hem alleen korte tijd kunnen aanschouwen in het Museo Enzo Ferrari.

Als hij in augustus geveild wordt, is hij dertig jaar lang niet op de markt geweest. RM Sotheby’s heeft nog geen prognose afgegeven voor de opbrengst, maar naar verwachting zal deze rond de 4,5 miljoen of hoger zijn.

FOTO’s Remi Dargegen/RM Sotheby’s, Archivio Foto Locci


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Lelystad, 50 jaar geleden

Volgend bericht

De Range Rover is terug




Uitgelicht

Lelystad, 50 jaar geleden

Dit jaar is het een halve eeuw geleden dat de eerste inwoners hun intrek namen in Lelystad, een nieuwe stad gebouwd op de bodem...

24 March 2017

Webdevelopment