Laatste nieuws

Gaat de DBR1 de $ 22 miljoen halen of niet?

Alle nieuwsberichten / 28 juli 2017

 

RM Sotheby’s komt op 18 en 19 augustus naar Pebble Beach met een vrachtwagen vol schitterende Aston Martin’s, waaronder een heuse DBR1. Er zijn nog nooit zoveel belangrijke Aston Martins tegelijkertijd ter veiling gekomen.

De DBR1, van 1956 en met chassisnummer 1, mag zonder twijfel de belangrijkste Aston Martin aller tijden genoemd worden. Naast de DBR1 komen ook DB4GT prototype DP199, een Ulster Competition Sports van 1935 en een semi-Works DBR9 onder de hamer.

We kunnen gerust stellen dat de DBR1 het Britse equivalent is van de Ferrari 250 GTO en de Mercedes-Benz 300 SLR. De auto is het resultaat van David Brown’s verlangen de 24 Uren van Le Mans te winnen, waarin hij is geslaagd. Er zijn vijf DBR1’s gebouwd in de jaren 1956-1958. In 1959 wonnen Carroll Shelby en Roy Salvadori Le Mans met chassisnummer DBR1/2. Met de DBR1/1 is in 1956 Le Mans gereden door Tony Brooks en Reg Parnell, die helaas in het 22e uur uitvielen met lagerschade. De 1 heeft een indrukwekkend aantal malen de eer van Aston Martin verdedigd tijdens de 24 Uren van Le Mans (’56, ’57 en ’58), de 12 Hours of Sebring (’58 en ’59) en de Nürburgring 1000 KM (’57, ’58 en ’59) waar hij met Stirling Moss en Jack Fairman in 1959 won.

De DBR1/1 heeft daarna nog lang geracet als raspaard in de Essex Racing Stable en in de handen van diverse eigenaren. De auto is gerestaureerd en wordt beschouwd als de meest originele DBR1. Onder de kap huist momenteel een correcte reproductiemotor, gebouwd door de specialist Richard Stewart Williams, maar de originele motor is uiteraard nog bij de auto. Er is nog nooit eerder een DBR1 geveild en het vermoeden bestaat dat het de duurste Britse auto ooit wordt. Het record staat nu nog op naam van de Jaguar D-Type XKD 501, die voor $ 21.780.000 door RM Sotheby’s is verkocht. Het veilinghuis verwacht voor de DBR1 een opbrengst boven de $ 20 miljoen.

De Ulster Competition Sports van 1935 is chassis B5/549/U, het is een van de bekendste en meest originele van de 21 Ulsters die Aston Martin bouwde. Hij heeft de Mille Miglia van 1935 gereden, werd dat jaar vierde in zijn klasse op Le Mans en won de Targa Abruzzo van 1936. De verwachtte opbrengst is $ 2,2 tot 3 miljoen.

De DB4 GT DP199 wordt gezien als de meest belangrijke niet-Zagato DB4 GT. Er is in 1959 Le Mans mee gereden en RM Sotheby’s verwacht hem tussen de $ 6 en 8 miljoen af te hameren.

De DBR9 die wordt geveild is chassis DBR9/9 en heeft in de jaren 2006 en 2007 geracet op Le Mans en Spa onder de vlag van de door de fabriek ondersteunde Scuderia Italia BMS. Hij heeft vier FIA GT1 klassezeges op zijn conto staan en is vergeleken bij de andere Aston Martin’s een koopje: de prijs wordt tussen de $ 275.000 – $ 375.000 geschat.

FOTO’s RM Sotheby’s / Tim Scott


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Baillon Maserati: uit de schuur gekomen

Volgend bericht

Legendarische Lotus 72 en 63 naar Wings & Wheels




Uitgelicht

Baillon Maserati: uit de schuur gekomen

Een lang verwaarloosde Maserati A6G 2000 was een van de sterren van collectie schuurvondsten van Roger Baillon. Begin...

28 July 2017

Webdevelopment