Laatste nieuws

Geautomatiseerd crashen

Alle nieuwsberichten / 8 januari 2016

Er zijn heel wat mensen in mijn omgeving die opgewonden doen over de zelfrijdende auto. Ik begrijp dat enthousiasme niet helemaal. Zouden ze er zelf niks van kunnen en blij zijn dat iemand hen het stuur uit handen neemt? Of zouden ze gewoon zo’n enorme hekel aan rijden hebben? Bij dat laatste kan ik me niet zo veel voorstellen – ik vind autorijden eigenlijk altijd leuk, behalve in een file. Daarvoor is geautomatiseerd voortsukkelen wel handig.

Crash Avoidance by Volvo

Denk niet dat je straks met een buik vol Merlot of Gewürztraminer in je auto kunt gaan zitten na een wilde avondje en met dubbele tong tegen je auto kunt zeggen dat hij je naar huis moet brengen. Zoals het er nu naar uitziet zal de wetgever eisen dat er altijd iemand aan het stuur zit die het rijden kan overnemen – nuchter en met rijbewijs graag.

En er zijn nog wat meer probleempjes die opgelost moeten worden. Stel je deze situatie voor (nu wordt het even serieus): je zit in een zelfrijdende auto, je komt een hoek om rijden en daar staan tien mensen op de weg. Een botsing is onvermijdelijk, aan beide kanten van de weg staan gebouwen. Wat moet je auto in zo’n geval doen? Moet hij zich tegen een muur storten – en daarmee zijn bestuurder het hiernamaals in jagen – of moet hij proberen te stoppen, ondanks dat hij minstens een paar van die mensen zal raken?

Onderzoekers van de Toulouse School of Economics in Frankrijk hebben een aantal mensen die vraag voorgelegd, er vanuit gaande dat de programmeurs van de zelfrijdende auto’s dat dilemma vroeg of laat zullen moeten oplossen.

De antwoorden waren niet verrassend: de meeste ondervraagden vonden dat de auto zijn bestuurder moest opofferen om die mensen te redden – door fors uit te wijken, ondanks de vrijwel zeker fatale confrontatie met een muur. Tenzij zij zelf de bestuurder waren, dan lag het anders…..

Ik denk dat de mensen die de zelfrijdende auto’s moet programmeren, nog even heel goed moeten nadenken. Wie gaat straks een auto kopen waarvan je weet dat hij je te pletter rijdt, als zijn computer meent dat het de ‘beste’ reactie is op een noodsituatie? Ik niet….

Dat Franse onderzoek deed me denken aan een avontuur dat mijn vrouw een paar jaar geleden mee maakte. Ze reed een bergpas op in Spanje, die deel uitmaakte van de route van de Volta Ciclista a Catalunya. Van die wielerwedstrijd wist ze niets af, want de Spanjaarden waren vergeten borden neer te zetten dat het oprijden van de pas eventjes niet was toegestaan. Toen mijn echtgenote argeloos een bocht omkwam, stormde haar de kopgroep van de Volta Ciclista tegemoet, met 80 km/h de berg af. Mijn vrouw deed het enig juiste. Ze stopte meteen, drukte zo hard mogelijk op de claxon waardoor de renners opkeken en op het nippertje om haar auto heen zwierden. Als ze toen in een zelfrijdende auto had gezeten, had deze acuut besloten de afgrond in de rijden….

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Unieke Austin Healey 100S Coupé in Nederlandse handen  

Volgend bericht

Als zij het doen, mag ik het ook




Uitgelicht

Unieke Austin Healey 100S Coupé in Nederlandse handen  

De 100S Coupé waarin Donald Healey zelf negen jaar heeft gereden is onder de liefhebbers van het merk de meest gekoesterde...

21 December 2015

Webdevelopment