Laatste nieuws

Gentlemen’s express & luxury liner

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 8 april 2015

New Espace_local shooting_4 @ BERNIER Anthony

Een gevoel van welbehagen, dat is het eerste dat bezit van je neemt als je in de stuurmansstoel van Renaults nieuwe Espace bent gaan zitten.
Hij draagt een nieuwe jas, de nieuwe Espace is geen MPV meer, maar een zogenaamde cross-over, in dit geval een mix van een MPV en een SUV. Dat laatste vooral door de grotere grondspeling (hij staat 4 centimeter hoger op zijn wielen dan zijn voorganger), de stoere neus, de lage daklijn (wat hem breder doet lijken), de pronte wielkasten en de grote wielen. Dat laatste is belangrijk, Renault levert hem met 17-inch lichtmetaal, maar als je er maximale indruk mee wilt maken, moet je naar 19-inch doorstoten.
De Espace is van een nieuwe gedaante voorzien omdat de consument op het concept was uitgekeken. Als je de historie beschouwt, zie je dat de eerste editie van 1984 het belangrijkste was, hij heeft het concept ‘Espace’ op klinkende wijze neergezet. De volgende mijlpaal was de voorlaatste editie, die het commercieel het beste heeft gedaan. In zijn laatste jaren (hij was bijna 12 jaar op de markt) was de liefde aan het doven. Renault Nederland verkocht doorsnee zo’n 1300 Espaces per jaar, maar tegen het einde van zijn cyclus was dat aantal onder de 500 gedoken. Overigens hebben wij Nederlanders sinds het ontstaan van het model zo’n 40.000 Espaces gekocht – van de 1.245.000 geproduceerde. Renault verwacht veel van de vijfde generatie: er hebben al 200 mensen op de koopknop gedrukt.

New Espace_local shooting_12 @ BERNIER Anthony

Noir Améthyste voor de boffers
De nieuwe Espace is een grote auto, hij meet 4,86 meter en is daarmee net zo lang als de Grand uitvoering van de vorige editie. Met 2,88 meter mag de wielbasis fors heten, de centimeters zijn ten goede gekomen aan de beenruimte achterin die bijna 31 centimeter is – een winst van vijf ten opzichte van de oude Espace. Ondanks de grotere grootte is de Espace 250 kilo lichter dan zijn voorganger, wat mede te danken is aan de kunststoffen vijfde deur en voorschermen.
De nieuwe Espace komt in drie luxe-niveau’s, Espression, Dynamique en Initiale Paris. Het laatste is herkenbaar aan een speciaal logo in de grille en de woorden Initiale Paris op de dorpels en achterzijde, zodat iedereen in een oogopslag kan zien dat je in Renault’s vlaggenschip rijdt. Mocht de boodschap dat je een boffer bent daarmee onvoldoende overkomen, dan kun je altijd nog de speciale Noir Améthyste lak aanvinken, die alleen voor de topversie beschikbaar is.

New Espace_local shooting_42 @ BERNIER Anthony New Espace_local shooting_52 @ BERNIER Anthony New Espace_local shooting_54 @ BERNIER Anthony

Geen bijouteriedoos
Het interieur is een aangename verrassing, de afwerking is mooier en beter dan we van Renault gewoon zijn, en alles ziet er modern en fraai uit. Het interieur wordt bovendien uitgelicht door een standaard glazen dak dat samen met de riante voorstoelen een ‘you made it’ gevoel geeft. In het midden van het dashboard bevindt zich een groot scherm, à la iPad, waarop tal van functies te bedienen zijn. Het mooie van het interieur is dat Renault er precies de juiste snaar mee heeft geraakt – het is smaakvol en ‘premium’ zonder een overdadige bijouteriedoos te zijn.
De nieuwe Espace is rijkelijk, maar zinvol met accessoires beladen, waaronder een Bose geluidssysteem, LED-verlichting rondom en – voor het eerst in een Renault – actieve cruise controle. Hij is er zowel als vijf- als zevenzitter, de stoelen van de tweede en derde zitrij zijn echter niet meer uit te nemen en om te draaien, want daar werd relatief weinig gebruik van gemaakt. Ze zijn wel met een simpele druk op de knop in te klappen, via het beeldscherm voorin of via een paneeltje achterin. Je kunt de stoelen separaat verstoppertje laten spelen of allemaal tegelijk, in welk laatste geval ze keurig op hun beurt als dominostenen omvallen. Leuk als je de Espace aan buren, collega’s of vrienden wilt demonstreren.

New Espace_local shooting_41 @ BERNIER Anthony New Espace_local shooting_44 @ BERNIER Anthony New Espace_local shooting_50 @ BERNIER Anthony

De zitruimte voorin is weldadig riant (massage is zelfs mogelijk) en op de tweede rij is hij ook dik in orde. De zittingen zijn daar niet kort om ruimte te suggereren, maar reiken keurig tot in de knieholten, en je kunt je onderdanen gerieflijk strekken. Wel zit je op de buitenste stoelen tamelijk dichtbij bij de ‘wanden’ van de auto, wat voor lange mensen hinderlijk kan zijn, want de hoofdruimte is er wat beperkt door.
Doordat het lagere dak is de bagageruimte van de nieuwe Espace kleiner dan die van zijn voorvaderen, als gevolg waarvan hij – met zeven stoelen opgeklapt – nog maar 247 liter aan laadvolume te vergeven heeft. Echter met de derde rij neergeklapt wordt het 680 liter en met alles neergevouwen zelfs 2035.

New Espace_local shooting_35 @ BERNIER Anthony

Tweemaal diesel, eenmaal benzine
Er is keuze uit slechts drie motoren, stuk voor stuk viercilinders met slechts 1,6-liter inhoud en uiteraard turbolading. Er zijn twee diesels met achtereenvolgens 130 en 160 pk (de TwinTurbo) en een 200 pk sterke benzinemotor, afkomstig uit de Clio RS, en uitgerust met een zevenbak met dubbele koppeling.
De 130 dCi wordt alleen met een handgeschakelde zesbak geleverd wat een enigszins merkwaardige keuze lijkt, want deze als spaarzaam bedoelde diesel zou weleens veel geschakel kunnen verlangen om die zuinigheid te realiseren – de zesbak met dubbele koppeling was daarom beter geweest. De vraag of hij kracht genoeg heeft om de Espace enigszins energiek aan te drijven, moet ik hier onbeantwoord laten, omdat deze versie niet beschikbaar was tijdens de introductie in Nîmes.
De 130 dCi zou slechts 116 gram kooldioxide per kilometer uitstoten, waardoor hij de Espace-reeks van een groen gezicht voorziet. Met een vanaf-tarief van € 42.990 is hij bovendien attractief geprijsd. Deze versie is waarschijnlijk vooral bedoeld om kopers naar de showroom te lokken – en met de dCi 160 of TCe 200 naar huis te laten gaan. Renault lijkt dat zelf ook zo te zien, want het verwacht dat slechts 1 op 20 verkochte Espaces de goedkope diesel zal zijn. Renault denkt dat 60% van de kopers voor een (zwaarder gemotoriseerde) Initiale Paris zal gaan en stimuleert dat zelfs door aan de koop een soort van Royal Carpet Treatment te verbinden.
De 160 pk diesel weet met zijn zesbak uitstekend weg met de grote Espace. Bij het wegrijden uit stilstand ontbreekt het een momentje aan koppel, maar vrijwel meteen daarna ontwikkelt hij zich tot een energiek werkpaard, met een mooi beschaafde loop. De bak doet al het schakelwerk onmerkbaar en in het heuvelachtige achterland van Nîmes realiseerde de dCi 160 zonder speciale aandacht een verbruik van 1 op 16.
De beste motor is de TCe 200, hij loopt mooier en is smeuïger dan de diesel, hij heeft genoeg vermogen om zich onder het snellere wegverkeer te mengen en past qua karakter het beste bij het feel good gevoel dat de Espace geeft, zeker als je op een Initiale bent getrakteerd. Het spreekt voor zich dat hij bij een vergelijkbare rijstijl minder zuinig is dan de cDi 160, hij ‘deed’ gemiddeld 1 op 11.

New Espace_local shooting_3 @ BERNIER Anthony

Met Regular uitstekend bediend
Nieuw is ook dat de Espace zijn bestuurder uit verschillende rijprogramma’s laat kiezen, zijnde Comfort, Regular, Sport, Eco en Perso. Hiermee beïnvloed je de werkinstructies van de dempers, stuurbekrachtiging, motor en zelfs ook de airco. Onder de knop Perso kun je een persoonlijk voorkeurprogramma opslaan.
De stand Comfort is vooral geschikt voor de snelweg, daar hij op bochtige wegen te veel rolneigingen van de carrosserie toestaat. In Sport wordt de Espace vrij hard en zelfs stoteriger, maar niets eens zo veel agieler. De besturing biedt sowieso te weinig gevoel om erg sportief met de Espace om te gaan. Eigenlijk is de auto op zijn best als je hem gewoon Regular geniet.
Opvallend is dat Renault er niet voor gekozen heeft de actieve dempers altijd volautomatisch te laten opereren. Nu moet de bestuurder steeds zelf voor een andere afstemming kiezen, wat elke keer weer drie handelingen op het scherm met zich meebrengt. Een merkwaardige keuze, zeker voor een auto die uit een land komt waarin de variëteit aan landschappen en wegen groot is. Voor Nederland is dat echter geen groot bezwaar, zoals al gezegd, met Regular ben je meestentijds uitstekend bediend.

New Espace_local shooting_56 @ BERNIER Anthony New Espace_local shooting_57 @ BERNIER Anthony New Espace_local shooting_58 @ BERNIER Anthony

Vierwielbesturing
Nieuw is ook dat de Espaces van vierwielbesturing zijn voorzien, de achterwielen sturen bij lage snelheden maximaal 3,5 graad tegen (ten opzichte van de voorwielen) en bij hoge snelheden bewegen ze maximaal één graad mee, voldoende om de auto wendbaarder te maken en de stabiliteit in lange bochten te verhogen. Het systeem snoept bovendien 80 centimeter van de draaicirkel af. Het meestuureffect is heel licht voelbaar, het draagt eraan bij dat de Espace vertrouwenwekkend rijdt, maar maakt er zeker geen sportieve auto van.
Die rol zou hem overigens niet eens passen. De nieuwe Espace is vooral een luxe en aangename auto, die het sleetse MPV-concept een attractieve wending geeft. En dat niet alleen, hij geeft het begrip ‘premium’ een eigen, typisch Franse inhoud, afgestemd op mensen die reeds zijn voorgekruid met ‘savoir vivre’. Het is in vele opzichten een cross-over, niet alleen van een MPV en SUV, maar ook van een gentlemen’s express en een luxury liner.
TEKST Ton Roks FOTOGRAFIE Anthony Bernier

RENAULT ESPACE TCe 200
MOTOR viercilinder met turbo, 1618 cm3, 200 pk bij 5750 min-1, 260 Nm bij 2500 min-1 TRANSMISSIE zeventraps automaat met dubbele koppeling, voorwielaandrijving AFMETINGEN LxBxH 4857 x 1888 x 1677 mm, wielbasis 2884 mm BAGAGERUIMTE 247 – 2101 liter (247 – 2035 liter zevenzitter) TANKINHOUD 58 liter GEWICHT 1609 kilo TOPSNELHEID 211 km/h ACCELERATIE 0- 100 km/h in 8,6 sec. VERBRUIK gemiddeld 1 op 16,1 PRIJS vanaf € 43.990,–

RENAULT ESPACE dCi 160
MOTOR viercilinder met twee turbo’s, 1598 cm3, 160 pk bij 4000 min-1, 380 Nm bij 1750 min-1 TRANSMISSIE zestraps automaat met dubbele koppeling GEWICHT 1659 kilo TOPSNELHEID 202 km/h ACCELERATIE 0- 100 km/h in 9,9 sec. VERBRUIK 1 op 21,7 PRIJS vanaf € 48.490,–

RENAULT ESPACE dCi 130
MOTOR viercilinder met turbo, 130 pk bij 4000 min-1, 320 Nm bij 1750 min-1 TRANSMISSIE zestraps handbak GEWICHT 1622 kilo TOPSNELHEID 191 km/h ACCELERATIE 0- 100 km/h in 10,7 sec. VERBRUIK 1 op 22,7 PRIJS vanaf € 42.990,–


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Alpine A310 in Winter Wonderland  

Volgend bericht

Waar is Tan’s Stromliniënwagen gebleven?




Uitgelicht

Alpine A310 in Winter Wonderland  

Bij elke nieuwe editie van de Wintertrial kondigt de organisatie aan: “Dit wordt de mooiste ooit.” Vorig jaar lukte...

7 April 2015

Webdevelopment