Laatste nieuws

Goedsmoelend ruimtewonder

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 4 oktober 2014

Renault_59660_global_en

Twintig jaar geleden verraste Renault de wereld met zijn guitige Twingo. Nu zijn we toe aan de derde generatie en is hij een stuk volwassener geworden.

 Renault_59629_global_enRenault_59645_global_enRenault_59646_global_en  

Samen met Fiat heeft Renault altijd goed gezorgd voor de mensen die graag een kleine auto willen. Renault begon ooit met de 4CV in 1947, daarna volgden de 4, de 5 en een heleboel meer. Met deze nieuwe Twingo zijn we in zekere zin terug bij de 4CV, want hij heeft een motor die op dezelfde wijze achterin is gebouwd. Dat is best even wennen, het gesnor van het driepittertje niet vóór je, maar achter je te horen. Het idee de motor daar (gekanteld) te plaatsen, kan echter veel ruimte opleveren, wat Fiat in het verleden aangetoond heeft met de 600 Multipla en 500 Giardinetta. Die ruimtewinst zie je ook bij de nieuwe Twingo terug. Hij is korter dan zijn voorganger, maar desondanks verbaast hij je door de enorme ruimte binnenin. Dat komt doordat de wielbasis met bijna 2,5 meter ongewoon lang is voor deze klasse. Bovenin is de nieuwe Twingo een dikke decimeter hoger dan welke concurrent dan ook, waardoor je er met vier personen goed in kunt zitten – en de instap is (voor de ouderen onder ons) erg gemakkelijk.

Renault_59669_global_enRenault_59627_global_enRenault_59644_global_en

De bagageruimte lijkt niet groot, maar dat valt in de praktijk mee, kijkt erg mee, bovendien is de achterbank gemakkelijk weg te klappen en kan als klap op de vuurpijl de leuning van de voorste passagiersstoel neergeklapt worden. Renault bouwt deze auto samen met Smart (dat eenzelfde motorconcept gebruikt). De effecten van deze Duits/Franse coöperatie zie je terug in de afwerkingkwaliteit van de nieuwe Twingo. Die is hoger dan die van zijn voorganger. Hij is al te koop voor een bedrag van € 9.999,– wat in lijn is met zijn opponenten in de markt. Om die lage basisprijs te halen heeft hij bijvoorbeeld wel vier deuren, maar achterin alleen ramen die uitklapbaar zijn. De voorstoelen hebben geen verstelbare hoofdsteunen en het dashboard is niet van een toerenteller voorzien. Maar je kunt een App downloaden voor je slimme telefoon en die toont een toerenteller als je hem met de Twingo in verbinding hebt gebracht. Op diezelfde wijze kun je de Twingo ook vaneen spotgoedkoop navigatiesysteem voorzien. Slim.

We reden alleen de basismotor, een driepitter met 70 pk, en die is voor Randstedelijk verkeer prima. Je kunt er op de snelweg 120-130 km/h mee vasthouden, bij een hoger tempo geraakt de kleine Renault uit zijn comfort zone. Wie meer fut verlangt, kan naar de 90 pk versie met turbomotor uitwijken.

Door de achterin geplaatste motor is de nieuwe Twingo iets zijwindgevoeliger dan zijn klasgenoten concurrenten, maar lang niet in verontrustende mate. Voordeel van die bouwwijze is echter dat de Twingo qua draaicirkel niet onderdoet voor een Londense taxi, zo klein is deze.

Een goedsmoelend ruimtewonder, dat is de nieuwe Twingo, voor een prijs die je nauwelijks doet geloven dat de Franse fabrikant er nog iets op verdient.

RENAULT TWINGO SCe 70

MOTOR dwars achterin geplaatste 999 cm3 driecilinder, vermogen 70 pk bij 6000 min-1, koppel 91 Nm bij 2850 min-1

TRANSMISSIE achterwielaandrijving, handgeschakelde vijfbak

KOFFERRUIMTE 219 – 800 liter

TANKINHOUD 35 liter

GEWICHT 940 kilo

0-100 KM/H 14,5 sec.

TOPSNELHEID 151 km/h

GEMIDDELD VERBRUIK 1 op 23,8

PRIJS NL € 9.990, B € 9.650

  

 


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Die ene Vorsprung is ingehaald

Volgend bericht

Sportief en allround doorstromen




Uitgelicht

Die ene Vorsprung is ingehaald

Sporten in Spanje met de nieuwe generatie Audi TT en TTS. Met een evolutionair exterieur en een revolutionair interieur,...

4 October 2014

Webdevelopment