Laatste nieuws

Reisverslag Great European Road Races

Alle reportages / Reisverslagen / 30 mei 2015

Great European Road Races (1)

Verslag van Octane’s tweede lezersreis van dit jaar, over oude race- en rallyroutes door Frankrijk, naar de legendarische Mille Miglia. De organisatie was weer in handen van Petrol & Wine.

Engeland heeft de naam beladen te zijn met autohistorie, maar vergeet Frankrijk niet. Het land is vele malen het decor geweest van grote autoraces, heuvelklims en rallies en is dat nog steeds. Veel sporen daarvan zijn er nog te vinden en veel beroemde wegen zijn nog steeds te rijden. Ze speelden dan ook een hoofdrol in Octane’s lezersreis door Frankrijk en een stuk van Italië, georganiseerd door Petrol & Wine.

Great European Road Races (15) Great European Road Races (16)

De trip eindigde in Brescia, waar uiteraard de technische keuring van de Mille Miglia werden bijgewoond. In de dagen die volgden toog het gezelschap naar Peschiera en naar Maranello, om daar de schitterende karavaan van meer dan 400 historische competitieauto’s voorbij te zien komen.

Great European Road Races (27)

Jan van Gemert en Petra Nefkens in hun SL op weg naar de Gorges du Tarn

Great European Road Races (28)

Geert Hendrix geeft zijn BMW Z4 de sporen

De deelnemers hadden daarvoor al bijna het dubbele aantal kilometers gereden door Frankrijk, over wegen waar ooit ’s werelds grootste coureurs in memorabele machines op het scherpst van de sneden reden. De start van deze reis, getiteld Great European Road Races, was in Beaune, waar sommige deelnemers helemaal in de juiste stemming aankwamen: ze hadden een omweg gemaakt langs Reims, om hun bolides te fotograferen tussen de vervallen, maar pas opgeschilderde pitboxen en tribunes van het oude circuit, waar je, als je heel goed luistert, nog steeds Bob Bondurant over het rechte stuk kunt horen daveren, in zijn Shelby Daytona Coupé, op weg naar het allereerste World Sportscar Championship voor de Amerikanen. Het wagenpark van de deelnemers, voor het eerst bij elkaar in Beaune, mocht er overigens ook zijn, met als verse topstukken een Ferrari F12 Berlinetta en een AMG GTS.

Great European Road Races (8)

Even van het uitzicht genieten bij de Gorges du Verdon

Great European Road Races (29)

En nu hebben we trek in een lunch….

Je kunt zeggen dat de autosport in Frankrijk geboren is: de grote wegraces, van de ene plaats naar de andere, startten dikwijls vanuit Parijs en leidden over de openbare weg, totdat het te gevaarlijk werd. Parijs-Madrid werd halverwege gestopt vanwege het grote aantal slachtoffers dat onderweg viel, onder wie Marcel Renault, wiens naam nog altijd voorleeft.

Frankrijk is bovendien het strijdtoneel geweest – en is dat nog steeds – van tal van rallies, de Monte Carlo als de bekendste. De Vogezen, de Alpen en de Pyreneeën zijn nog altijd een geliefde arena voor mannen die elkaar stuurmanskunsten willen testen. Het thema van Great European Road Races was in hun bandensporen te treden – over diezelfde wegen te rijden waarop zij op het scherpst van de snede hebben gereden, met oververhitte remmen, kermende banden, brullende motoren en verhitte koppen, allemaal met datzelfde doel: een paar seconden eerder dan die ander over de finish razen.

Great European Road Races (13)

Col de Turini, de Z4 van Geert Hendrix voorop, gevolgd door de M3 van Roy Berning en de Alfa Romeo van Hubert Verheyen

Great European Road Races (9)

Oswald en Pim Verhaegen met de Wiesmann Roadster MF3 op de Col de Bleine

Great European Road Races (22)

In Modena stond uiteraard een bezoek aan het Museo Casa Enzo Ferrari op het programma

Vanzelfsprekend werden voor deze lezersreis de routes gevolgd van de Tour de France Automobile, na Le Mans het Franse auto-evenement dat het meest tot de verbeelding spreekt, maar relatief onbekend is. Hij is van 1899 tot en met 1968 gehouden, en heeft zich in die tijd ontwikkeld tot een autosportgebeurtenis met een uniek concept. De Tour de France was bestemd voor zowel sportauto’s als toerwagens, die in iets meer dan een week zo’n 6000 uitputtende en veeleisende kilometers kriskras door Frankrijk reden.

Het programma van de Tour de France van 1964 zag er bijvoorbeeld als volgt uit. Na de start in Lille knalden de deelnemers naar Reims, waar ze een race van anderhalf uur reden, vervolgens repten ze zich naar de Côte de Bramont voor een heuvelklim van zeven kilometer, en vandaar naar het circuit van Rouen voor een race van één uur. Daarna reden ze een race van twee uur op Le Mans, een race van een uur op het circuit Cognac en stopten in Pau, waar ze de volgende dag een race van een uur deden plus heuvelklims op de Col du Minier, Col de l’Aubisque, Col du Tourmalet en een race van een uur op het circuit van Albi. Daarna reden ze oostwaarts voor de heuvelklim van La Chevalerie, een race van een uur op het circuit d’Auvergne, een heuvelklim naar de top van de Mont Ventoux en daarna meteen door naar Monza voor een race van anderhalf uur. Het evenement werd toen in 1964 afgesloten met drie heuvelklims, de Côte de Chamrousse, de Col du Turini en de Col de Braus. Het evenement werd gewonnen door Lucien Bianchi met een Ferrari 250 GTO. Bij de toerwagens won Peter Procter met een Ford Mustang, een auto die toen nog als een toerwagen werd gezien vanwege de aanwezigheid van vier zitplaatsen.

Great European Road Races (3) Great European Road Races (4) Great European Road Races (5)

Het routeboek van Great European Road Races leidde de deelnemers eerst naar Clermont-Ferrand, de startplaats van de laatste Gordon Bennet Cup Race. Hij werd in 1905 gereden en bestond uit vier ronden over een 137 kilometer lang stratenparkoers door de Auvergne, dat nog altijd volledig te rijden is. Een prachtig en uitdagend traject dat je gerust het Franse equivalent van de Nürburgring mag noemen.

Na een overnachting in het prachtige Chateau de Codignat werden de motoren gestart voor de klim naar de top van de Puy Mary en de bijbehorende Pas de Peyrol, die al meerdere malen als heuvelklim op het programma van de Tour de France Automobile gestaan. De dagetappe eindigde na een tocht over de hoogvlakte van Sauveterre, met schitterende, open wegen, naar de Gorges du Tarn.

Great European Road Races (10)

De Alfa Romeo Brera Spider van Hubert Verheyen op de Col de Bleine

Great European Road Races (6)

Sterke verhalen in Crillon le Brave na de beklimming van de Mont Ventoux

De dag die daarop volgende droeg de bijnaam Le Jour de Mille Virages en daarvan was geen woord overdreven. Via de Causse de Méjean, een hoogvlakte met fraaie vergezichten, werd naar de Cevennen gereden, een gebied dat vandaag de dag nog geregeld voor de rallysport wordt gebruikt. Op de Col du Minier werd menige auto flink de sporen gegeven, maar dat stond niet in verhouding tot de Mont Ventoux: daar werden de GoPro’s gemonteerd, de handschoenen aangedaan en op de weg naar boven werd de achtervolging ingezet op de F12berlinetta van deelnemer Paul Buchrnhornen en de Jaguar F-type R van het Octane-team. Het spreekt voor zich dat er tijdens het diner die avond gespreksstof te over was.

Great European Road Races (20)

Bezoek aan een ambachtelijke balsamico-makerij

Great European Road Races (21)

Veel lekkerder dan die uit de supermarkt!

Er stond echter nog veel meer moois te wachten: geweldige slingerwegen langs de indrukwekkende kloof Gorges du Verdon en daarna naar een beroemde proef uit de Monte Carlo Rally, de Col de Bleine, een geliefde fotolocatie omdat de smalle weg als een soort van balustrade aan een rotswand hangt. Voordat Italië werd ingereden voor de Mille Miglia, werden natuurlijk enkele andere hoogtepunten uit de ‘Monte’ gereden zoals de Col de Braus en de beruchte 32 kilometer lange proef die in Sospel start, over de Col de Turini gaat en net voor La Bollène-Vésubie finisht.

Frankrijk heeft nog veel meer racelocaties, heuvelklims en rallyroutes in petto, reden waarom er volgende jaar een tweede editie van Great European Road Races volgt, met een totaal nieuwe route.

Dit jaar hebben Octane en Petrol & Wine nog ritten door Noorwegen en Spanje en Portugal op de kalender staan, plus een trip door Argentinië in februari 2016. Wil je op de hoogte blijven? Abonneer je dan op de nieuwsbrief van Octane of bezoek geregeld www.petrol-and-wine.nl.

Great European Road Races (14)

Helemaal goed gekleed voor de Mille Miglia

Great European Road Races (17)

Langs de route van de Mille Miglia, wachtend op de auto’s en een verfrissende Aperol Spritz

Great European Road Races (18)

Etienne Veen met zijn Mercedes 710 SS in Peschiera

Great European Road Races (19)

Ferrari 250 GT Boano Coupé tijdens de eerste etappe

Great European Road Races (23)

Octane-lezers in Maranello, klaar voor de Mille Miglia

Great European Road Races (24)

Evert Louwman en zijn dochter Quirina in de SSK

Great European Road Races (25)

Langs de weg, bij een goed restaurant, juichen naar de Mille Miglia

Great European Road Races (26)

Er waren meer dan 400 deelnemers dit jaar, een onafgebroken reeds van mooie klassiekers

 


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Reisverslag LeJog Royal

Volgend bericht

De godin heeft een nakomertje




Uitgelicht

Reisverslag LeJog Royal

Een groep lezers heeft met Octane Zuid-Engeland en Wales doorkruist - om daar hun sportauto's en zichzelf uit te laten...

5 May 2015

Webdevelopment