Laatste nieuws

GT3 RS: sublieme titelverdediger

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 24 november 2015

porsche-gt3-rs-7513

De jongste RS is in menig opzicht extremer dan al zijn voorgangers.  Hij is zo snel en stuurt zo briljant dat hij menige superauto zijn welgevormde billen en staartvleugel laat zien.

De snelheidsmeter wijst 250 km/h aan, in vijf! De RS ligt rotsvast en ik houd het gas naar beneden. De strijd tussen 500 pk en de luchtweerstand, die kwadratisch toeneemt, moet immense proporties bereikt hebben. De toerenteller raakt de 8.800, de watergekoelde boxer huilt hartverscheurend intens en naadloos knalt de PDK de zesde versnelling erin – in 95 milliseconden – en onmiddellijk zet de GT3 RS zijn aanval voort, driest en met onverminderde energie. Pas tegen de 300 km/h begint de duw in mijn rug af te nemen. De RS heeft meer lengte nodig om zijn top van 310 te bereiken – en zo ver reikt het (vrije) asfalt niet.

Voordat we op de jongste Porsche ingaan die de edele letters RS mag voeren, eerst wat over de omstandigheden waaronder hij is gemaakt. Hij weegt 1460 kilo, bijna 300 méér dan de RS 2.7 op de voorgaande pagina’s, wat simpel te verklaren is: in de tijd van de RS 2.7 hoefde Porsche zich niet of nauwelijks bezig te houden met bumpers die kleine kopstaart-botsingen konden doorstaan en met zware crashconstructies.

Het is een fikse klus geweest, deze RS, dat heb ik begrepen van Frank Walliser (44), die ik sprak kort voordat ik een lava oranje (wat een geweldige kleur trouwens) GT3 RS mee op stap mocht nemen. Wallisser is vice-president Motorsport en als zodanig is hij verantwoordelijk voor Porsche’s wereldwijde raceactiviteiten. Hij heeft bovendien het team aangevoerd dat de baanbrekende 918 Spyder ontwikkelde. Walliser leidt ook de teams die de GT’s van Porsche ontwikkelen – en dus ook de RS.  Hij is bij uitstek de man die techniek uit de autosport door kan laten stromen naar wegauto’s.

“De gewone GT3 is al zo’n immens goede auto, je kunt je voorstellen dat je die niet zo maar verbetert”, vertelde hij. “Bovendien hebben we een groter verschil moeten creëren tussen de GT3 en de RS. Van het succes van de RS 4.0 van 2011 hebben we geleerd dat onze RS-kopers graag een zo extreem mogelijke auto willen. Ze worden op hun wenken bediend, want de afstand tussen de GT3 en nieuwe RS is nog nooit zo groot geweest als nu.”

porsche-gt3-rs-7492 porsche-gt3-rs-7511 porsche-gt3-rs-7508

De gelukkigen die er een mochten kopen voor krap 2,5 ton, hebben een RS gekregen die zorgvuldig is fijngeslepen voor trackdays en dergelijke, maar waarmee je na afloop nog steeds over de weg naar huis kunt. De nieuwe GT3 RS sprint van 0 naar 100 km/h in 3,3 seconden en heeft een top van 310 km/h. Die top is overigens lager dan die van de ‘gewone’ GT3, begrijpelijk, want de RS is opgezet voor het circuit en daar zijn grote mechanische grip en hoge bochtsnelheden veel belangrijker dan een hoge top, die sowieso op geen enkele baan kan worden gehaald.

De GT3 RS kan volgens Walliser een rondje Nürburgring doen in 7 minuten en 20 seconden, wat fors sneller is dan de Carrera GT, de voorganger van de 918 Spyder. Die tijd is zeer aannemelijk, want het Duitse SportAuto, dat een rondje Ring in het vaste testprogramma heeft zitten, joeg de RS in netto 7.28 minuten de Groene Hel door, en dat onder verre van ideale omstandigheden: de thermometer wees 36 graden Celsius aan en de snelheidsbeperkingen waren van kracht, waardoor naar schatting vier seconden verloren zijn.

De RS is méér dan een nog snellere versie van de GT3, het is een nieuwe auto. Hij heeft niet het koetswerk van de Carrera 4, zoals de GT3, maar van de Turbo, het breedste dat Porsche in huis heeft. Walliser legt het ‘waarom’ uit: “De auto is daardoor iets zwaarder en de luchtweerstand iets groter, maar we wilden per se het voordeel van de grotere spoorbreedten, waardoor de bochtsnelheden van de RS nog hoger liggen dan die van de GT3. Die winst weegt ruimschoots op tegen het iets hogere gewicht”.

Hij vervolgt: “We hebben de puur mechanische grip vergroot met de wielen en banden. De GT3 draagt achter 21-inch wielen, grotere heeft nog nooit een 911 gehad. Je kunt het een beetje aan hem zien – hij leunt lichtjes naar voren”.

porsche-gt3-rs-7484

Porsche zou Porsche niet zijn als het waar mogelijk geen gewicht uit de RS zou hebben gehaald. Hij is tien kilo lichter, ondanks de toevoeging van een rolkooi en de breedte van de carrosserie. De motorkap en het kofferdeksel zijn van koolstofvezel gemaakt en de achterruit en de zijruitjes van plexiglas. Het dak is van een één millimeter dikke magnesiumlegering en is 1100 gram lichter dan een standaard aluminium dak. “Het dak is, zelfs als het gespoten is, nog lichter dan koolstofvezel. Zo hoog boven het zwaartepunt tikt elk gram zwaarder aan”, aldus Walliser.

De nieuwe GT3 RS is op de weg gemakkelijk herkenbaar aan de forse, buitengewoon krijgshaftig uitziende achterspoiler, de twaalf louvres in de voorschermen en de sleuven in de flanken. Het is de eerste atmosferische 911 met dergelijke sleuven in de achterschermen. Walliser: “We hebben ze overgenomen van de racer, de RSR. De Turbo heeft die sleuven ook, maar bij hem hebben ze een koelende functie. Bij de RS ademt de motor er door in. Op hoge snelheid heeft de instromende lucht een ram-effect, hij wordt met kracht de motor in gestuwd, waardoor de nieuwe RS 500 pk heeft, het hoogste vermogen tot op heden in een atmosferische motor met directe injectie”.

porsche-gt3-rs-7498

Die sexy louvres in de voorschermen, die aan de kieuwen van een haai doen denken, zijn geen nieuw idee overigens. Walliser: “Ze zaten lang geleden al op de legendarische 917. We hadden ze ook heel graag toegepast bij de 919 Hybrid, maar dat is helaas niet toegestaan. Ze onttrekken veel lucht aan de wielbakken en dat is aerodynamisch een enorm voordeel. De RS ontwikkelt evenveel downforce bij 200 km/h als de vorige GT3 RS 4.0 bij 300 km/h. Hij komt maximaal tot 345 kilo, bijna evenveel als de 918 Spyder. Dat hebben we bereikt zonder de luchtweerstand te verhogen. We zijn daar erg trots op. De RS is technisch en aerodynamisch een hoogstandje, de beste 911 die we tot op heden hebben gemaakt”.

Dat merk je vooral aan het extreem stabiele weggedrag bij zeer hoge snelheden: een gewone 911 wil een tikje licht in de neus worden boven de 250 km/h, maar de RS niet, die wordt dan juist vaster op de weg gedrukt. Dat merk je ook aan de verhoging van de seismografische precisie waarmee de vooras de weg ‘leest’. Door het enorme vertrouwen dat de RS op hoge snelheid schenkt, durf je op de Autobahnen het gas naar beneden te houden in de flauwe bochten waarvoor je in mindere goden zekerheidshalve toch maar even gelift zou hebben.

porsche-gt3-rs-7531

De geweldige grip en gehoorzaamheid van de voortrein zijn niet alleen aerodynamische vruchten, maar ook mechanische. Bij lage snelheden, als downforce nauwelijks een factor is, stuur de RS fantastisch in, je voelt niet of nauwelijks enige massatraagheid, hij hapt elke keer weer zo onvervaard naar de apexen, dat ik geen auto kan noemen die hem daarin evenaart. De achterwielbesturing speelt daarbij ook een rol natuurlijk. Deze is overgenomen van de GT3, maar met een veranderde timing, waardoor hij nog preciezer  meestuurt. De  achterwielen volgen echter een meer lineaire curve bij het meesturen, waardoor de RS bij lage snelheden agieler is dan de GT3 en bij hoog tempo stabieler is.

Die grote lust tot van koers veranderen is bijzonder aanstekelijk; je gaat daardoor al snel een driester insturen dan je met een 911 gewend bent, en de achterpartij straft je daarvoor niet af met een sterke impuls naar buiten. Je voelt daar wel een reactie, die bijdraagt aan het insturen, maar nooit de overhand neemt. De achteras gaat echt als op rails en de tractie is excellent dankzij de eendrachtige samenwerking van het brede rubber, het PTV Plus (Porsche Torque Vectoring Plus) en het elektronisch bestuurde sper. In de meeste omstandigheden kun je tamelijk onbekommerd gas geven, maar op nat wegdek is het oppassen geblazen, want dan kan de RS net zo lustig met zijn staart slaan als een zalm op het droge.

porsche-gt3-rs-7526

De keramische remmen (410 mm vóór, 390 achter) zijn geweldig, ze vertragen enorm hard, van 200 km/h sta je in minder dan vijf seconden stil. Ze zijn bovendien uitstekend doseerbaar en houden stand, hoe vaak je ze ook snel achtereen maximaal gebruikt – dat laatste is de grote kracht van elke Porsche met gele remklauwen. Ook het ABS is geweldig afgestemd, geen te vroege ingrepen, waardoor je het antiblokkeersysteem gaat vermijden, maar late en heel goede afgepaste, waardoor je het systeem vanzelf in je rijstijl integreert. Schitterend! Dat geldt ook voor de controle over de carrosseriebewegingen, de RS is op geen enkel ongecontroleerde beweging te betrappen, zo goed houdt het op de Ring afgestemd PSAM dempsysteem de boel onder controle.

Onder de motorkap ligt geen nieuwe editie van de legendarische Mezger boxer, maar een tot vier liter vergrote versie van de (3,8-liter) directe inspuiter van de GT3. Het is een racemotor pur sang, die over in zijn toerenbereik (8.800 min-1 maximaal) een fantastische werklust ten toon spreidt. Geen wonder dat hij ook de RSR aandrijft. Hij is van een nieuw aanzuigtraject voorzien, net zo’n beresterke krukas als de 918 Spyder, nieuwe zuigers van gesmeed aluminium, titanium drijfstangen en aangepaste nokkenassen en klepveren. De dry sump smering zorgt er met twee aanzuigpompen per cilinderkop voor dat de zescilinder hoge G-krachten goed gesmeerd doorstaat.

porsche-gt3-rs-7868

Zijn de huidige GT3 en RS de laatste versies met een atmosferische motor? Nee, hebben we van ingewijden gehoord. Hoera! Toekomstige versies zullen zelfs weer met handbak geleverd kunnen worden, niet meer met alleen een PDK-transmissie, zoals nu met de RS het geval is. Goed nieuws dus voor de enthousiasten die zelf graag de volledige controle over koppeling en bak hebben, maar om eerlijk te zijn geef ik de voorkeur aan de PDK, zeker als je van plan bent geregeld met je RS te gaan sporten: dan wil je beide handen gewoon aan het stuur houden.

Aardige nieuwigheid is dat je de PDK in neutraal kunt zetten door beide schakelflippers ingedrukt te houden, dat is overgenomen van de GT3. Zodra je de flippers loslaat, grijpen de beide koppelingen aan. Je kunt dat gebruiken als je zelf voor launch control wilt spelen of als je met te veel gas ondersturend een bocht in komt. Zodra je de flippers indrukt, is de duwkracht van de achteras weg, en de luistert de RS weer naar de voorwielen, en zodra je de flippers loslaat, heb je weer aandrijfkoppel op de achterwielen. Wel oppassen met het gaspedaal dan!

porsche-gt3-rs-7602

Slotsom: met een gewicht van 1460 kilo is de nieuwe RS niet zo licht als we zouden willen, misschien moet er ooit een versie komen die tot op het bot is uitgekleed, zoals de Carrera RS 2.7 en ook de 993 RS. Dat neemt niet weg dat de nieuwe RS die veelbelovende lettercombinatie ten volle verdient – hij is een sublieme titelverdediger. Net zoals de RS 2.7 van toen is het niets minder dan een raceauto voor de openbare weg, inclusief de rusteloze stationairloop, de klappen waarmee de bak (soms) schakelt en de geluiden die de remblokken maken als ze hun tanden in de schijven zetten. Hij heeft zelfs een knop PIT SPEED waarmee je een maximale snelheid voor de pitstraat kunt instellen. Dat zou ook handig kunnen zijn voor straatjes waar je maar 30 km/h mag…

porsche-gt3-rs-7494

Dankzij de sterk verbeterde aerodynamica en de grotere wielen en spoorbreedten is de nieuwe RS sneller dan al zijn atmosferische voorgangers. Hij is zo snel en stuurt zo briljant dat hij menige superauto zijn welgevormde billen en staartvleugel kan laten zien – en het is tegelijkertijd een beheerste auto met een ruime vergevingsgezindheid.

De interactie met de bestuurder is misschien wel zijn grootste kracht, de besturing, het onderstel, de remmen, de motor, alles communiceert voortdurend met je, voedt je met kennis en vertrouwen en reageert onmiddellijk op je input. Je krijgt er geen genoeg van…

Wie hem een evolutieversie van de GT3 noemt, doet de nieuwe RS te kort – hij is zoveel anders en beter dat het niets minder is dan een op zichzelf staande superauto. Een superauto van formaat – en het is nog een beetje een koopje ook. Zet zijn prijs maar eens naast die van een Húracan, Audi R8, McLaren 650S of Ferrari 488 GTB.

Tekst Ton Roks // Fotografie Luuk van Kaathoven

porsche-gt3-rs-7541

Motor atmosferische zescilinder boxer, inhoud 3996 cm3, compressie 12,9:1, vermogen 500 pk bij 8250 min-1, koppel 4600 Nm bij 6.250 min-1
Transmissie achterwielaandrijving, transmissie met dubbele koppeling (PDK) en zeven versnellingen, zelfsperrend differentieel (lamellen)
Remmen geventileerde schijven rondom (diameters 490 en 390 mm) met zes zuigers per klauw voor en vier achter, ABS, bekrachtigd
Banden Michelin Pilot Sport Cup 2 , voor 265/35R20, achter 325/30R21
LxBxH 4545 x 1880 x 1291 mm, wielbasis 2456 mm, tankinhoud 64 liter
Gewicht 1461 kg (met volle tank) Acceleratie van 0 naar 100 km/h 3,3 sec.; van 0 naar 200 km/h in 10,9 sec.
Topsnelheid 310 km/h
Prijs vanaf € 248.600 (NL), € 185.977 (B)


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Jan Altena: 'Houd het simpel, dat is mijn devies'

Volgend bericht

McLaren 570S Coupé: briljant goed




Uitgelicht

Jan Altena: 'Houd het simpel, dat is mijn devies'

Hij heeft een schat aan ervaring met klassiekers, rally-auto’s in het bijzonder. Sigaretten en dynamo’s scoren in middernachtelijk...

23 November 2015

Webdevelopment