Laatste nieuws

GTI Clubsport: capabele behendigheidssporter

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 6 mei 2016

VW Golf GTI Clubsport (1)

Het heeft even geduurd, maar nu zijn de opper-Golf’s eindelijk weer echt lekkere rijdersauto’s, versierd met lekkernijen als een sperdifferentieel en serieuze overboost. Op pad met de GTI Clubsport, een cadeautje van VW aan zichzelf – en ook aan ons.

De GTI bestaat 40 jaar. Volkswagen heeft al eerder jubileumversies uitgebracht en die zongen allemaal een liedje met hetzelfde refrein: sneller, sterker, dynamischer. Maar deze feestversie, de Clubsport, heeft wat nieuws toe te voegen.

VW Golf GTI Clubsport (18)

Alle GTI’s ondervinden opwaartse druk op beide assen als je er hard mee gaat, de Clubsport echter niet. Het is de eerste Golf GTI die vóór lichte neerwaartse druk genereert en die achter zelfs vrij stevig richting Moeder Aarde wordt gedrukt – alsof ze van deze VW absoluut geen afscheid wenst te nemen. We weten niet bij welke snelheid deze fenomenen zich precies openbaren, dat houdt Volkswagen voor zich, maar we weten wel dat ze veroorzaakt worden door de splitter op de voorbumper en de achterspoiler die van twee ‘verdiepingen’ is voorzien. Hierover heeft VW wel een beetje losgelaten: de opbouw van downforce begint bij 100 km/h. Voor een nederige hatchback is dat een uitstekend resultaat, dat ertoe heeft geleid dat VW het onderstel wat agressiever heeft kunnen afstemmen. Het gaat te ver om te zeggen dat je die downforce voelt, maar je merkt wel dat de Clubsport een levendiger onderstel heeft, met een sterke focus op uitgesproken sportief rijden – VW heeft minder een harmonisch samengaan van sportiviteit en dagelijks gebruiksgerief opgezocht dan bij de standaard GTI. De achteras is tamelijk ‘los’ kunnen blijven, waardoor je daar meer mee kunt ‘werken’ en de Clubsport minder tot onderstuur geneigd is dan de standaard GTI.

VW Golf GTI Clubsport (14)

De wielgeometrie is ten opzichte van de normale GTI niet gewijzigd, wel zijn de veren 10 procent stijver en zijn de dempers daarop aangepast. Als je Dynamic Chassis Control hebt aangevinkt (kosten 984 euro) kun je via de boordcomputer de responses van de Clubsport naar eigen smaak regelen. De remmen zijn hetzelfde als die van de GTI.

De Clubsport voelt heel stabiel en zeker aan, het maakt niet eens zo veel uit bij welke snelheid, je kunt er snoeihard de hoeken mee om en de hoeveelheid tractie waarmee hij de bochten uitkomt, is schitterend. VW rust hem standaard uit met rubber van Bridgestone rondom 18-inch ‘Motorsport’ wielen, maar als je wilt kun je hem bestellen met lichtmetaal dat een inch-maat groter is en met heel fijne Pilot’s Sport Cup2 van monsieur Michelin. Hoe heilzaam het effect van dergelijk exquise rubber kan zijn, weten we al van de Seat Leon Cupra, reken erop dat ze de ook Clubsport naar een nog hoger niveau tillen. Echter op de standaardbanden kun je ook ongehoord hard bochten met de Clubsport door: laat remmen, al voor de apex op het gas staan en dan niet naar buiten ‘drijven’ maar juist dieper de curve induiken – met dank aan het sper – en vervolgens de tractie maximaal benutten om fantastisch snel het rechte stuk op te accelereren. De tractiecontrole slaagt er uitstekend in samen met het mechanische sper om het koppel op straat te krijgen – hij doseert de trekkracht zodanig dat deze geen nadelige invloed op de besturing heeft en frustreert de communicatie met de voorwielen niet of nauwelijks, je blijft goed voelen hoeveel grip ze hebben.

VW Golf GTI Clubsport (16)

De Clubsport heeft een uitnodigende hoeveelheid pk’s onder het pedaal, bij overboost laat hij 290 pk op de vooras los, slechts 10 pk minder dan de R en 60 pk méér dan de ‘gewone’ GTI. Dat doet hij 10 seconden lang, mocht je dat extra zetje in je rug nog een keer willen voelen, dan moet je tien tellen wachten, dan heeft het schiettuig onder de motorkap zijn magazijn opnieuw geladen…..  Beetje raar is dat wel. Een auto die je méér vermogen geeft, is natuurlijk prima, maar een auto die je af en toe zijn volle vermogen ontzegt? Echt voelen doe je die 10 pk niet: als je met hem aan het sporten bent, trekt hij altijd hard, het hele toerenbereik door, en is altijd even gretig bovenin.

Mooi is dat de Clubsport ondanks zijn forse hoeveelheid pk’s geen giftige rauwdouwer is geworden. Natuurlijk gaat het er wild aan toe als je zijn vermogen en grip maximaal benut, maar er blijft sprake van enige harmonie. Geen woest geschaats van de voorwielen, geen stuurwiel dat zich uit je handen wil worstelen, de Clubsport blijft een vrij harmonieuze GTI, waardoor je hem mooi precies kunt blijven besturen. Hulde!

VW Golf GTI Clubsport (8)

De vraag is natuurlijk hoe hij zich verhoudt tot die geweldige Golf R. Je zou verwachten dat ze niet zo veel verschillen, maar dat doen ze wel: het zijn zeker geen eeneiige tweelingen. De R maakt een veel voller, rondborstig geluid – een echte roffel zelfs – en hij bouwt zijn trekkracht minder explosief op. Hij ligt rustiger op de weg en heeft een chassis dat minder speels is. Zie de R als een zeer capabele krachtsporter en de Clubsporter als een zeer capabele behendigheidsporter, dan heb je het juiste beeld. Op een bochtig parkoers – en op droog wegdek – is de Clubsport waarschijnlijk (een tikje) sneller dan de R.

Voor de spotters: de Clubsport is te herkennen aan speciale zijskirts, 65% getint glas (optioneel 90%), de diffuser, donkere LED-achterlichten, zijn dakspoiler, zwarte spiegelkappen en het speciale uitlaatsysteem. Het interieur van de Clubsport onderscheidt zich van de GTI met in kuipstoelen met ruitmotief inclusief een GTI-embleem op de rugleuning, rode stiksels, rode biezen voor de veiligheidsgordels en matten, ‘Honeycomb 40’ decoratiestrips voor het instrumentarium, de middenconsole en portieren, aangepaste tellers en Clubsport wijzerbladen.

VW Golf GTI Clubsport (2)

Het is momenteel heel druk in het segment der hete hatchbacks, de Clubsport moet het opnemen tegen de krachtigere Honda Civic Type R en de Ford Focus RS, automobielen die hoog scoren op de hitlijst van Octane, en van welke hij zich onderscheidt door de afwerking van vooral het interieur en zijn alledaagse bruikbaarheid. Zijn positie onder de Golf GTI’s is duidelijk, en helemaal geen verrassing: het is tot op heden de allerbeste.

VW Golf GTI Clubsport (13)

MOTOR viercilinder met turbo, 1984 cm3
VERMOGEN 265 pk bij 5350 – 6600 min-1 (290 pk bij overboost)
KOPPEL 350 Nm bij 1700 – 5300 min-1
TRANSMISSIE zestraps handbak of zestraps DSG, voorwielaandrijving met mechnisch  sper-differentieel
REMMEN bekrachtigd, schijven rondom, voor 340 mm (geventileerd), achter 310 mm
BANDEN 235/35/19
AFMETINGEN LxBxH 4268x1790x1446 mm, wielbasis 2631 mm, tankinhoud 50 liter, gewicht 1375 kg, inhoud bagageruimte 380-1270 liter
TOPSNELHEID 250 km/h met handbak, 249 met DSG
0- 100 KM/H 6,0 sec. met handbak, 5,9 met DSG
PRIJS vanaf € 43.490 (NL), vanaf € 36.450 (B)

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Thundersaloon, made in Japan

Volgend bericht

Team Slotemaker's Alfa Romeo GTA




Uitgelicht

Thundersaloon, made in Japan

Een kanjer van een hoogtoerige V8 en een opvoeding in de Groene Hel: de Lexus GS F is op weg naar een plek in de hoogste...

6 May 2016

Webdevelopment