Laatste nieuws

Het enige dat gaat verdwijnen zijn de latex reclamezuilen in de vorm van een vrouw

Alle columns / Jan-Bart Broertjes / 3 april 2018

In november ontstond er een relletje toen de FIA het nieuwe lid van haar commisie Women in Motorsport bekendmaakte: Carmen Jorda. Inderdaad een vreemde keuze, want hoewel Jorda in 2015 ontwikkelingscoureur was geweest voor het Lotus F1-team, heeft ze in haar internationale racecarrière in Indy Lights en GP3 nooit een podiumplaats gescoord. Ze schijnt zelfs nooit in die Lotus F1 te hebben mogen rijden. Geen geweldig voorbeeld voor ambitieuze vrouwen in de sport dus. Daar zou nog mee te leven zijn geweest, als ze niet een paar maanden daarvoor had geroepen dat er een apart wereldkampioenschap F1 voor vrouwen moest komen. Volgens Jorda was dat net zoals in andere sporten nodig omdat vrouwen niet op gelijke voet met mannen kunnen strijden. Een zeer achterhaald standpunt, dat bovendien in strijd is met de ambities die de FIA heeft met betrekking tot vrouwen in de sport en waarvoor die commissie Women in Motorsport juist is opgericht.
Er stak dan ook een storm van protest op, onder aanvoering van de Britse Pippa Mann, winnaar in Indy Lights en zesmaal deelnemer aan de Indy 500. Ook één van haar mede-commissieleden gaf meteen te kennen dat ze het hartgrondig met Jorda oneens is. Laten we hopen dat FIA Women in Motorsport commissievoorzitter Michele Mouton (winnares van vier WK rally’s) Carmen inmiddels wat geschiedenisles heeft gegeven.

Ver voor de tweede wereldoorlog reden er al vrouwen op Le Mans en in de Mille Miglia. In 1958 was Maria Teresa de Filippis de eerste vrouw in de Formule 1 en in 1976 debuteerde Janet Guthrie op Indy en haalde Lella Lombardi WK F1-punten. De historie gaat zelfs nog veel verder terug. In 1898 nam barones Helene van Zuylen als eerste vrouw deel aan een autorace, de wedstrijd Parijs-Amsterdam-Parijs. In 1901 startte Camille du Gast in de race van Parijs naar Berlijn. Als vrouw moest ze van de organisatoren als 122-ste en laatste starten, achter alle mannen, maar ze finishte wel mooi als 33-ste! Vandaag de dag scoren vrouwen over de hele wereld podiumplaatsen in allerhande voertuigen, van karts tot 500+ pk sterke formulewagens. Op alle niveaus in de sport zijn ze actief en geloof me, ze doen mee om te winnen, niet om de beste vrouw te zijn. Okay, er wordt hier en daar nog wel eens een Ladies’ Cup uitgereikt, maar eigenlijk zit niemand daar meer op te wachten.

Verbazingwekkend was die Jorda-saga natuurlijk niet. Of het nu gaat om corruptie in het voetbal, doping in het wielrennen of ongewenste intimiteiten bij de Olympische Spelen, sportbonden als de FIA laten bij herhaling zien dat ze totaal wereldvreemd zijn en geen idee hebben wat er in de publieke opinie speelt. Wat dat betreft heeft de organisatie van de F1 onlangs bewezen de tijdgeest beter te begrijpen door afscheid te nemen van de grid girls. Opnieuw stak een storm van protest op, want hoe durfden ze ons dat nu weer af te pakken? Nou, van mij mogen ze. Ik heb met de jaren heel veel dames voorbij zien komen en ik zal niet ontkennen dat ik graag naar ze keek, maar ik heb het tegelijkertijd altijd gênant gevonden tegenover mijn vrouwelijke collega’s van de tijdwaarneming – en alle andere vrouwen die actief zijn in de autosport. Glamoureus is het niet, eerder triest in mijn ogen. Het heeft niks met de sport te maken en het belangrijkste is: het belemmert vrouwen die wel iets in die sport willen bereiken. Ik zie liever een vrouw aan het stuur van een racewagen, langs de baan op post, in de pits als race engineer of als koersdirecteur.

Nu we het hier toch over hebben, kan ik tegelijkertijd een misverstand uit de weg ruimen. Ten onrechte worden grid girls namelijk verward met pitspoezen. Een grid girl is een dame in een latexpakje die een startplaats aanduidt met een bord. Pitspoezen waren van oudsher de vriendinnetjes of echtgenotes van de coureurs, die met een stel stopwatches de rondetijden bijhielden. Dat was geen gemakkelijk klusje en de meeste waren er erg goed in, zo goed dat hun input nog wel eens werd gebruikt om tot een correcte trainingsuitslag te komen. Met de jaren is de functie van pitspoes geëvolueerd, en de titel van de functie ook. Elk F1-team beschikt vandaag de dag over data-analisten om alle mogelijke scenario’s door te rekenen.

Wees niet bang, de glamour zal echt niet verdwijnen. Ze zijn niet gek bij de Formula One Group. De supermodellen en filmsterren die als VIP over de grid flaneren en de zangeres van het volkslied, zij zullen zeker blijven. En er is géén verbod op vrouwen die de prijzen uitreiken. Het enige dat gaat verdwijnen zijn de latex reclamezuilen in de vorm van een vrouw. Prima. Weg met vrouwen als inhoudsloze versiering – en ruim baan voor vrouwen die een wezenlijke bijdrage leveren aan de autosport. De grid girls gaan verdwijnen, maar vrouwen in de autosport zeker niet, integendeel.

Jan-Bart Broertjes
Als negenjarige kroop hij al onder het hek door bij het circuit van Zandvoort om naar de races te kijken. Later mocht hij dat als tijdwaarnemer vanuit de toren doen. Tegenwoordig is hij actief als professioneel toeschouwer en vertrouwt zijn waarnemingen toe aan papier, websites en sociale media.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Een quotum voor de grote jongens wellicht, want zestien GT40's, dat hoeft echt niet

Volgend bericht

Anyone who buys a Rover 3500 makes the best of a bad situation




Uitgelicht

Een quotum voor de grote jongens wellicht, want zestien GT40's, dat hoeft echt niet

‘There is nothing as old as last year's racing car’. Een bekend gezegde in de autosport. Met een motor van vorig jaar...

3 April 2018

Webdevelopment