Laatste nieuws

Mooi om jonge liefhebbers kennis te laten maken met vooroorlogse supercar’s

Alle columns / Rosemarijn Veenenbos / 11 oktober 2016

rosemarijn-veenenbos

Vooroorlogse auto’s, de meeste jongeren hebben daar nu niets me. Ze hebben wel iets met de superauto’s en sportieve auto’s van de jaren ’80 en ’90. Hoe zal het zich gaan ontwikkelen met de vooroorlogse automobielen? Dat is een vraag die geregeld opkomt bij de eigenaren ervan. Het lijkt erop dat er wel een aantal jongeren is dat de liefde voor dit soort auto’s heeft meegekregen, waaronder ook ik, maar is dat genoeg voor de toekomst? Dat is een onderwerp dat mij ligt en het is ook een van de redenen waarom ik mijn blog ben begonnen, want ik stimuleer graag leeftijdgenoten om zich te interesseren voor deze absoluut geweldige hobby en passie.

Het bereiken van dat doel wordt steeds leuker, zeker nu ik een onderzoek en presentatie voor de FIVA voorbereid. De FIVA (voluit Fédération Internationale des Véhicules Anciens) is een belangrijk orgaan voor de concoursen wereldwijd en op 16 november is er een bijeenkomst in Parijs – dan gaat het gebeuren, op mijn verjaardag dus, een leuker cadeau kan ik me niet wensen. Als 24-jarige petrol head ga ik proberen de jongeren een plek te laten veroveren binnen de FIVA. Een lid van de FIVA en goede vriend vertelde me dat binnen deze wereld en de FIVA de meeste leden oud, rijk, blank en mannelijk zijn, dus tijd voor wat wijzigingen!

Af en toe komt er wat hoop voorbij…. Zo stond mijn Amilcar CGS een keer op de oprit en toen een aantal jongens van rond de 10 jaar voorbij kwam fietsen, ving ik deze kreet op: “Hé, kijk dan, dat is een fucking dure auto!”. Ze herkenden blijkbaar dat de Amilcar een bijzondere auto is en dat is iets waar ik vrolijk van word. Een andere keer stond de CGS ergens geparkeerd en was er een jongetje die op de foto ging met de CGS alsof het zijn idool was. Allemaal kleine dingen, maar wel dingen die hoop geven dat deze auto’s gewaardeerd gaan worden door jonge mensen.

Om mijn doel te bereiken, ben ik op zoek naar jongeren die interesse hebben in superauto’s. Ooit waren veel vooroorlogse auto’s ook superauto’s, waarvoor wellicht ooit car spotters klaar stonden met hun antieke fotoflitsapparaten. Het lijkt me mooi om jonge liefhebbers kennis te laten maken met vooroorlogse, brute supercar’s en dan te kijken of de vonk overslaat, niet alleen in de motoren maar ook bij de bijrijders. Mijn idee is een dag te organiseren waarbij een groep supercar junk’s en een groep eigenaren van vooroorlogse (sport)auto’s elkaar ontmoeten. Zet die met zijn allen op een mooi circuit en het onderzoek kan beginnen. Het vraagt wat organisatie, maar ik hoop dat dit me gaat lukken.

Het is een boeiend vraagstuk waarom mensen en vooral jongeren zich voelen aangetrokken tot diverse soorten auto’s. Jongeren zullen zich naar mijn idee sneller aangetrokken voelen tot een sportauto uit oude tijden dan tot een luxe en chique Delahaye of een Bugatti Type 57. Zou je met die laatste twee opgegroeid moeten zijn om hen te waarderen? Hoe zal iemand de snelheid van een Bugatti Type 35B ervaren ten opzichte van een Bugatti Veyron?

Als je echt passie voor een bepaalde auto hebt, is het erg boeiend om je flink te verdiepen in die auto en de historie ervan. Als iemand een groot liefhebber is van de Ferrari 599 GTO, zou het dan niet prachtig zijn om meer te weten te komen over de eerdere GTO’s? Hoe presteerden de allereerste auto’s van de Scuderia Ferrari (Alfa Romeo’s) in races? Zou dit allemaal bekend zijn bij een liefhebber van de 599 GTO? Zou hij of zij weleens een echte vooroorlogse Alfa Romeo van de Scuderia Ferrari in actie hebben gezien?

Diezelfde vragen kun je stellen over coureurs en hun aanhang. Zouden de fans van Max Verstappen beseffen hoe coureurs het vroeger deden en hoe de ontwikkeling er in al die jaren heeft uitgezien? Ik denk dat wij autoliefhebbers iets heel moois kunnen doen, wat zou er mooier zijn dan meer verbondenheid te scheppen tussen diverse petrol head’s? Nu zie je clubs met liefhebbers uit dezelfde werelden, maar het lijkt me dat er best leuke gesprekken kunnen ontstaan als je petrol head’s uit verschillende werelden bij elkaar zet.

Dan hebben we nog het sleutelen. Aan supercar’s zullen de meesten niet meer sleutelen met al die elektronica, maar het is wel een heel leuk onderdeel van de vooroorlogse supercar’s. Ik leer zelf steeds meer en ik zie ook steeds meer in hoe leuk het is om je auto en motor goed te kennen. Ik geef toe dat het ook een beetje frustrerend kan zijn af en toe, maar des te groter is de voldoening als je het probleem toch hebt weten op te lossen. Voor de techneuten die wel aan moderne supercar’s sleutelen, kan het zeer boeiend zijn om de techniek van vroeger te vergelijken met die van nu. Wie weet geeft het wel inspiratie en goede ideeën! Ik hoop dat de oudere en jongere generaties petrol head’s open staan hun blik wat te verbreden, want er valt altijd een hoop te ontdekken.

ROSEMARIJN ATALANTE VEENENBOS
Ze is opgegroeid te midden van de Hispano Suiza’s, Delahaye’s en Bugatti’s. Van dat laatste is haar tweede voornaam een blijvende getuigenis. Rosemarijn Atalante (24) is een groot liefhebber van klassieke auto’s, vooral vooroorlogse, rijdt Amilcar CGS en is actief op een Engelstalige blog.

// www.crankhandleblog.com


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Toyota 2000 GT: laatbloeier

Volgend bericht

Antwerp Concours 2016: 'n beste show




Uitgelicht

Toyota 2000 GT: laatbloeier

Verzamelaars zien hem als Japan’s meest bijzondere en begerenswaardige klassieke sportwagen. Hij is het kind van grote...

11 October 2016

Webdevelopment