Laatste nieuws

Het oeuvre van Peter Monteverdi

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 22 april 2017

Het jaar 2017 wordt door muziekliefhebbers gekenmerkt als het ‘Monteverdi jaar’, aangezien Claudio Monteverdi 450 jaar geleden werd geboren. Hij wordt gezien als vernieuwer in de klassieke muziek en zijn opera Orfeo is de oudste nog geregeld opgevoerde opera. Opera en Italië gaan samen en sportauto’s en opera eveneens. Wilde Enzo Ferrari oorspronkelijk niet operazanger worden en is niet onlangs een tentoonstelling gewijd aan zijn vriendschap met en bewondering voor Luciano Pavarotti?

Monteverdi High Speed 375 S

Een geheel andere Monteverdi, de Zwitserse garagist Peter Monteverdi, had ook een band met Ferrari. Hij was immers vanaf 1957 importeur van Ferrari in de Zwitserse confederatie. Peter, na een leerschool bij Saurer in Arbon, waar hij ‘verliefd’ werd op een MG TC, daarna jong coureur en al op 22-jarige leeftijd eigenaar van een Ferrari 250 MM, ging in 1956 op bezoek bij Enzo. Die kreeg hij niet te zien, maar wel de nieuwe viercilinder Testa Rossa en hij kreeg het voor elkaar bij Senor Gardini een importeurschap voor Zwitserland bij de aankoop van de Testa Rossa ‘cadeau’ te krijgen. Op eigen initiatief bouwde hij een aantal specials onder de naam MBM, waaronder een kleine coupé met een Britse carrosserie.

Tot 1965 waren er in Zwitserland vier Ferrari importeurs, waarvan Keller in Zurich en Monteverdi in Binningen het Duits sprekende deel bedienden met een verkoop van zo’n 50 (!) auto’s per jaar. Desalniettemin besloot Ferrari in 1965 een eigen importeurschap in Génève te vestigen, waarna zowel Keller als Monteverdi afhaakten als dealers. Binnen tien dagen na het horen van dit nieuws besloot Peter een eigen GT te bouwen en deze verscheen in 1967 onder de naam MBM, welke meteen daarna werd veranderd in Monteverdi. Dat was een, op een raamchassis gebouwde, 2+2 met 7,2-liter Chrysler V8 en een De Dion achteras. In Zwitserland was geen carrossier te vinden, die voor een redelijke prijs een mooie koets kon bouwen en zelfs in Italië liep Peter vele blauwtjes tot hij bij Pietro Frua arriveerde. Deze leverde uiteindelijk de gewenste carrosserieën, die in Binningen op het chassis werden gemonteerd en werden voorzien van schijfremmen, een luxueus interieur etc. Uiteindelijk was de auto iets duurder dan een Aston Martin DB6. Dit werd de eerste High Speed 375 S, een tweepersoonscoupe en het meest bekende model van Monteverdi.

Monteverdi 375L

In 1969 volgde een 2+2 genaamd 375 L, welke bij Fissore werd gebouwd. De totale productie van de verschillende 375 varianten – 2+2 coupé, cabriolet en vierzits limousine – was tegen de 170 stuks. De meest sportieve Monteverdi is ongetwijfeld de Hai 450 SS met 7-liter Chrysler Hemi middenmotor, waarvan er echter slechts vier zijn gebouwd tussen 1970 en 1984.

Monteverdi HAI 450 SS

De commerciële doorbraak van Monteverdi kwam pas in 1976 met een SUV, de Sahara en de Safari, sterk geschoeid op de leest van een International Harvester Scout.
Van deze Zwitserse ‘Range Rover’ zijn er meer dan 2700 afgeleverd. De auto was vooral populair in de chique wintersportoorden, waar de Range Rover al te banaal was. Kenmerkend voor alle Monteverdi’s is het zeer luxueus in leder uitgevoerde interieur.

Monteverdi Safari

In 1984 is Monteverdi gestopt met de productie van auto’s om zich weer te concentreren op de racerij. Peter Monteverdi stierf in 1998 aan kanker.
Zijn commerciële directeur en boezemvriend Paul Berger heeft sindsdien de enorme collectie van een veertigtal auto’s, 34 chassis, modellen en een 11.000 modelautootjes in de Peter Monteverdi Stichting ondergebracht. Tot begin december 2016 was dit alles te zien in de voormalige werkplaats van Monteverdi in Binningen ( Basel), waar de meeste van bijgaande foto’s genomen zijn. Daar kwamen echter weinig bezoekers.

De creaties van Peter Monteverdi zijn nu in het Verkehrshaus in Luzern te zien.

In augustus 2016 is een overeenkomst gesloten met het Verkehrshaus in Luzern, waarbij 22 auto’s in permanente bruikleen zijn gegeven aan het Verkehrshaus. Hiervan worden er 12 afwisselend tentoongesteld in een nieuwe vleugel, die 12 april jongstleden is geopend. Het Verkehrshaus heeft een collectie van zo’n 120 auto’s, de meeste van Zwitsers fabrikaat en vele andere interessante vervoersmiddelen. Een bezoek is de moeite waard, ook al is het toegangskaartje ad SFR 30.- voor veel Nederlanders een afschrikking. Mogelijk worden de resterende 12 auto’s ooit verkocht. Er schijnt overigens een Nederlander te zijn met een grote Monteverdi collectie…
TEKST Hugo Modderman

FOTO’s Hugo Modderman & Verkehrshaus Luzern


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Mini Remastered

Volgend bericht

De beste van de hedendaagse 911’s




Uitgelicht

Mini Remastered

De Mini is terug, en hoe...  Na de Speedback pakt David Brown Automotive het kleiner, maar ook groter aan. In...

20 April 2017

Webdevelopment