Laatste nieuws

Het onderstel is de hoofdattractie

Nieuwe auto's / 4 oktober 2014

P14_0269_a4_rgb

Is de Porsche Cayman GTS aantrekkelijker dan een 911? Het ligt er maar aan over welke 911 je het hebt.

Ik behoor niet tot de parochie die beweert dat de een Cayman de 911 overtreft en geloof dan ook zeker niet dat hij de goede oude Elfer op een gegeven moment zal vervangen. Het is tussen deze twee Porsche’s geen kwestie van ‘beter’, alleen maar van ‘anders’. De Cayman reageert fundamenteel anders op de limiet dan een 911. Hij wil heel snel rondom zijn centrale as draaien,vanwege die middenmotor. Een 911 wil dat ook wel, door het pendule-effect van zijn boxer, maar bij hem zet die beweging trager in, een tikje loom zelfs ten opzichte van de Cayman. De 911 is daardoor op de grens beter te beheersen, hij geeft je meer tijd dan de Cayman, die snellere reflexen vraagt. Dat was althans mijn ervaring met na een weekje op een Fins ijsmeer met een bende 911’s en Cayman’s. Met de 911 kon ik een mooie drift gemakkelijker lang vasthouden dan met de Cayman, vandaar dat hij nog altijd fier bovenaan prijkt als mijn favoriete Porsche. Een stukje onder de limiet, binnen het snelheidsbereik dat op de openbare weg of op de Nürburgring realistisch is (als je heel wilt aankomen), is het verschil tussen een Cayman en 911 niet zo evident als op ijs, al voel je ook daar dat de Cayman gretiger de hoeken induikt dan een 911.

P14_0229_a4_rgb

In GTS-specificatie is de Cayman zo onverdund sportief dat hij de 911 dichter benadert dan ooit. Benadert? Neen, overtreft. Het ligt er maar aan over welke 911 we het hebben. Een paar weken vóór dat de GTS bij Octane in de garage stond, reden we de nieuwe 911 Targa en de Cayman was qua sportieve kicks riant zijn meerdere. Als we bij Porsche een cadeautje had mogen kiezen, hadden we hartelijk bedankt voor de Targa en waren met de Cayman GTS vertrokken. Met andere woorden: het vraagt een behoorlijk sportieve versie van de 911 om de verleidelijkheid van de Cayman GTS te overtreffen. De Cayman GTS is in essentie een Cayman S die is opgewaardeerd met The Best Of van Porsche’s optielijst. Een sportuitlaat, een Sport Chrono pakket met actieve dempers voor de transmissie-ophangpunten, actieve dempers (PSAM), Sport Plus stoelen, een stuurwiel dat met alcantara is bekleed, Torque Vectoring, het zit er allemaal op of het kan erop. Hij heeft daarnaast 15 pk méér en staat een centimeter lager op zijn 20 inch wielen. Je zit er mieters in, en zodra je de knop Sport of Sport Plus hebt ingedrukt, weet je wat deze Porsche wil: als een karmijnrode duivel over een lekkere bergweg jagen. Met een huilende zescilinder, die geen toerental te gek lijkt, en waarvoor de PDK nagenoeg altijd het juiste verzet klaar heeft staan – al is de satisfactie een stuk groter als je zelf schakelt met de flippers aan het stuurwiel. Hij danst van bocht naar bocht, stuurt heerlijk snel in en geeft een immense hoeveelheid vertrouwen. De snelle reacties op het gaspedaal, de besturing en het rempedaal zijn een voortdurend genot voor de zintuigen.

P14_0236_a4_rgb

Méér vermogen dan zijn 340 pk heb je niet nodig , de Cayman GTS gaat bijna net zo hard als een 911 en zijn vermogen en koppel passen geweldig goed binnen de comfortzone van het chassis. Als je de GTS rijdt, voelt het alsof je een perfect op maat gemaakte combat-uitrusting hebt aangetrokken. Honderd pk méér zou ook nog kunnen, maar daarvan zou de Cayman wellicht iets nerveuzer worden, wat een extra uitdaging kan zijn voor een stuurman die van een leven op het randje houdt. Hoewel de motor ronduit heerlijk is, met zijn diepe basstem onderin en zijn Banshee-huil bovenin, is hij niet de hoofdattractie van de GTS, dat is zijn schitterende onderstel, dat een heerlijke agiliteit en snelle reflexen combineert met een rotsvaste zelfverzekerdheid. Onderschat de Cayman GTS niet – het is een der snelste en gemakkelijkst te rijden A naar B auto’s die je op een uitdagende weg kunt wensen.

PORSCHE CAYMAN GTS

MOTOR 3436 cm3 watergekoelde zescilinder boxer, vermogen 340 pk bij 7400 min-1, koppel 380 Nm tussen 4750 – 5800 min-1.

TRANSMISSIE achterwielaandrijving, zestraps handbak of zeventraps PDK

GEWICHT 1420 kg (1450 kg met PDK)

0-100 KM/H 4,8 sec. (4,6 sec. met PDK en Sport Chrono)

0-200 KM/H 16,9 sec. (16,6 sec. met PDK en Sport Chrono)

TOPSNELHEID 283 km/h

PRIJS NL € 92.800 (PDK), € 96.022 (handbak); B € 80.005 (PDK), € 76.230 (handbak)

 


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Een van Jaguars mooiste prestaties

Volgend bericht

Alfa 4C & SZ, wapenbroeders




Uitgelicht

Een van Jaguars mooiste prestaties

De Jaguar F-type S Coupé stoot de XKR-S van zijn troon als de beste rijdende moderne Jaguar. Technisch is hij hetzelfde,...

4 October 2014

Webdevelopment