Laatste nieuws

Historic Grand Prix Zandvoort

Alle reportages / 31 augustus 2015

hgp2015-sat-hires-1

Spannende races, verrassende demo’s, prachtig weer en een fijne sfeer. Ook de vierde Historic Grand Prix op Zandvoort had alle ingrediënten die het evenement tot zo’n succes maken. Hij trok in totaal 52.500 bezoekers.

hgp2015-fri-hires-10

Wie in het bovennatuurlijke gelooft, zou bijna denken dat de co-organisatoren van de Historic GP – Erik Weijers (Circuit Park Zandvoort) en Roman Caresani (HARC) – vier jaar geleden een waterdicht contract met de weergoden hebben afgesloten. Na drie evenementen op rij onder een brandende zon was het de goden verzoeken om te rekenen op nóg een zonovergoten editie, maar zo gebeurde ‘t. En om het nog bizarder te maken: op de donderdag en maandag om de drie dagen Historic GP heen kwam het met bakken naar beneden. Het regenfront dat zondagmorgen over Nederland trok, miste Zandvoort bovendien op een haar.

hgp2015-fri-hires-15hgp2015-fri-hires-14hgp2015-sat-hires-8

Na vier edities komen de verrassingen niet meer uit de geprogrammeerde races. Bijna alles wat er in Nederland en Europa historisch racet, is immers al eens langsgekomen op de Historic GP. De demo’s brachten daarentegen volop nieuws: BMW had een enorme greep uit zijn klassieke racecollectie gedaan: van F1 tot DTM, van Le Mans tot WTCC. BMW-ontwerpchef Adrian van Hooydonk had bij de directie gepleit om eens niet naar de Oldtimer-GP op de Nürburgring te gaan. “Zandvoort is veel leuker! En ja, we hebben meteen uitgepakt met 12 auto’s.”

hgp2015-sat-hires-11hgp2015-sat-hires-10hgp2015-sat-hires-9

Ook leuk: de hereniging van de naam Hunt met de Hesketh die 40 jaar geleden de GP van Nederland won. Freddie Hunt lijkt niet als twee druppels water op zijn vader James, maar vanuit bepaalde hoeken moest je toch twee keer kijken. De F1-auto’s van Michael Schumacher (Benetton B192) en Damon Hill (Arrows A18) waren al net zo speciaal. “We hebben de B192 juist gekocht omdat het de laatste is zonder flipperbak”, zei Lorina McLaughlin over de Benetton. “Dan is ’t nog een beetje te onderhouden.”

hgp2015-sun-hires-8

Al waren de meeste races ook geweldig. Neem de strijd tussen Nicky Pastorelli, Yelmer Buurman en Michiel Campagne in de races van het NK HTGT, of drie leiderswisselingen in de laatste ronde tussen de Lotus 16 van Marshall Bailey en de Maserati 250F van Steve Hart.

hgp2015-sat-hires-20

Over Hart gesproken: de Nederlandse Hart liep twee keer een zege mis. Met Giedo van der Garde liep David Hart tegen een stop-and-go op in de GT-race van 90 minuten op zaterdag, waardoor Leo Voyazides en Simon Hadfield eenvoudig wonnen in hun Cobra Daytona Coupé. In de FIA Historic Sportscars resulteerde een duel om de leiding met Jon Minshaw in een ontbrekende deur van Harts Lola T70 Mk3B.

hgp2015-fri-hires-16

Loïc Deman (Tyrrell 010) en Michael Lyons (Hesketh 308E) wonnen elk een FIA Historic F1-race, al kreeg de Belg zijn zege van Lyons cadeau, nadat die een remprobleem ontwikkelde. De volgende dag won de jonge Brit wel, na een fantastische inhaalactie op Rob Halls Ligier JS17, dankzij zijn Matra V12 de meest glorieus klinkende machine van het weekend. De winst van Lyons was genoegdoening voor alle pech in het weekend: vrijdag was “a shitty day” nadat de aandrijfas in zijn Hesketh afbrak, daarna vlogen in de Historic Sportscars zowel in de training als in de race de wielen van de Osella-Abarth af die hij op verzoek van Martini-erfgenaam Manfredo Rossi reed.

hgp2015-sun-hires-10

Tekst en foto’s Mattijs Diepraam


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Ford Shelby GT500, Boss 302 en Boss 429

Volgend bericht

‘Ik kwam in een trip terecht. Een grote lange trip. Heerlijk. Wat deed het ding het goed’




Uitgelicht

Ford Shelby GT500, Boss 302 en Boss 429

  Octane haalde in 2013 een 671 pk sterke Shelby GT500 op voor een ontmoeting met twee andere Mustangs, die ook mijlpalen...

26 August 2015

Webdevelopment