Laatste nieuws

Hoogst spannend: Tesla Model S P90D ‘Ludicrous’

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 24 maart 2016

Een indrukwekkende auto, die Tesla Model S P90D, ook zonder dat je op dat lonkende knopje ‘Ludicrous’ drukt.

Tesla Model S P90D Ludicrous (2)

Ik reed al eerder met Tesla’s Model S en noemde hem toen een mijlpaal, en daar sta ik nog steeds achter. Hij ziet er goed uit, al is het onderscheidend vermogen ten opzichte van de Duitse concurrentie niet bar groot. Tesla had hem natuurlijk héél anders kunnen maken, om te benadrukken dat hij een andere koers rijdt, net zoals Toyota met de Mirai heeft gedaan, maar dat soort exercities leiden onvermijdelijk tot vergaande maf- of lelijkheid. Ik gok erop dat Tesla voor dit uiterlijk gekozen heeft om de Model S gladjes het zakelijke segment in te loodsen en dat is buitengewoon goed gelukt.

Tesla Model S P90D Ludicrous (5)

Het went snel dat elektrische rijden en hoeveel weinig tot niets een machtig motorgeluid overtreft, betrapte ik mezelf erop dat ik ook de afwezigheid ervan kan waarderen. Die serene rust, waarin je handenvrij kunt bellen zonder je stem te verheffen of heerlijk naar jazz kunt luisteren, en Paul Chambers aan de snaren van zijn staande bas hoort plukken, dat heeft ook wel wat.

Tesla Model S P90D Ludicrous (7)

En als je een prestatiegericht mens bent, wat auto’s aangaat, kom je in de Model S ook aan je trekken, zeker als je het topmodel P90D hebt besteld met zijn 90kWh accupakket. Hij geeft je niet alleen een actieradius van 500 kilometer – pakweg een keurige 400 km in de ‘echte ‘wereld – maar heeft ook een topsnelheid van 250 km/h. En daar komt het, als je op het grote scherm op de toets Ludricous hebt gedrukt, focust de Tesla al zijn energie op een enorme sprint en accelereert hij niet in 3,3 maar in 3,0 seconden van 0 naar 100 km/h. Met het woord ‘krankzinnig’ doe je zijn sprintvermogen tekort, hij heeft recht op iets overtreffends, ‘absurd’ misschien?

Tesla Model S P90D Ludicrous (8)

Je krijgt een enorme duw in je rug, onmiddellijk, er is geen vleugje wielspin (hij heeft vierwielaandrijving) en volstrekt lineair spuit hij weg – alsof je van achteren door een sneltrein wordt aangereden en niemand aan de noodrem trekt, de machinist houd het ‘gas’ erop. Het absurde zit hem vooral in de kracht waarmee je in je stoel wordt gedrukt, de horizon die op je afvliegt als een krant in een storm en tegelijkertijd de totale afwezigheid van mechanisch geweld: geen kermende banden, geen brullende motor. Alsof je tijdelijk stokdoof bent en in een raket bent gaan zitten.

Tesla Model S P90D Ludicrous (3)

Wat valt er nog meer te vertellen: hij rijdt ongelooflijk relaxt, blijft vanzelf tussen de strepen op de snelweg, heeft altijd een zeer verleidelijke werklust paraat, is praktisch en heel ruim  en levert daarnaast een rijraffinement waaraan een Bentley nauwelijks kan tippen.
Voor doordeweeks zou ik prima met zo’n Tesla P90D kunnen leven, graag met een 427 Shelby Cobra in de garage – voor het weekend!

TEKST Ton Roks // FOTOGRAFIE Piet Mulder

TESLA MODEL S P90D
MOTOR twee elektromotoren: vooras (262 pk), achteras (510 pk); totaal inzetbaar vermogen 539 pk (Ludicrous); koppel 967 Nm TOP 250 km/h 0- 100 KM/H 3,0 sec (Ludicrous) PRIJS vanaf € 119.300 (NL), van € 122.400 (B)


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

COTY 2016: de laatste tests

Volgend bericht

Jaguar XE, zo hoort het




Uitgelicht

COTY 2016: de laatste tests

Het is een uitstekende gewoonte geworden van de COTY-jury om twee weken voordat de knoop moet worden doorgehakt, naar Mortefontaine...

26 February 2016

Webdevelopment