Laatste nieuws

Hyundai i30N, ’n voltreffer

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 6 mei 2018

Een klinkend debuut, iets anders kun je Hyundai’s entree in het segment van de hete hatchbacks niet noemen.

Voor diegenen die het verhaal achter de naam van deze gepeperde i30 nog niet kennen, die ‘N’ staat voor Nürburgring, het circuit waar hij opgegroeid is onder het toeziend oog van de bij BMW weggekaapte Albert Biermann, die daar vele jaren lang de beste automobielen van de afdeling M heeft ontwikkeld. De i30N heeft er op de Ring een 24-uurs race op zitten (waar hij 50ste werd van 160 starters) plus een rondje of 1000 om de afstemming te optimaliseren en ook nog eens tweemaal een stint van 10.000 kilometer om te onderzoeken hoe goed hij tegen duurbelastingen bestand is. De ‘N’, van nature een ‘bochtige’ letter, zou ook aangeven waar het hart van de snelle Hyundai ligt. Dat is terecht, hij excelleert in de stukken weg die kronkelen.

De i30N heeft overigens een rondetijd op de Ring gescoord van 8 minuten en 20 seconden, waarmee hij de Honda Civic Type R, Golf GTI Clubsport, Golf R, Focus RS en Leon Cupra 280 moet laten voorgaan, maar dat zijn allerminst redenen om de i30N weg te wuiven, want hij heeft zijn recordrondje niet op semislicks gereden zoals de concurrentie maar op Pirelli P Zero’s die tegen weer en wind bestand zijn. Overigens kun je de i30N ook met Trofeo R’s van Pirelli bestellen, samen met 19-inch lichtmetaal van OZ Racing. Daarmee wordt je Hyundai 9,5 kilo lichter en je portemonnee een mille of drie.

De i30N treedt aan met een viercilinder turbomachine, die 275 pk levert, en al dat vermogen wordt alleen op de voorwielen losgelaten. Omdat Biermann daar niet veel ervaring mee had – nemen we aan – waren we extra benieuwd naar de i30N. De Hyundai brengt geen enorme noviteiten aan de start, zijn hardware komt in grote lijnen overeen met die van de competitie: voorwielaandrijving, een zestraps handbak en een viercilinder met turbo dwars voorin. Hij levert een maximum koppel van 378 Nm en daarmee stuwt hij zichzelf in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt hij een top van 250 km/h. Geen nieuwe records, maar in het veld der hete hatchbacks doet hij absoluut lekker mee.

Hij heeft geen elektronisch e-diff dat de remmen inzet om de tractie te bewaren, maar een serieus mechanisch lamellen-sper dat elektronisch wordt aangestuurd – daar zijn we fan van. Hij is bovendien uitgerust met elektronische dempers die bliksemsnel allerlei handigheidjes uithalen om te allen tijde de carrosseriebewegingen in toom en de wielen op het asfalt te houden, dat met een redelijke mate van comfort indien gewenst. Met knoppen aan het stuurwiel kun je heel rap tussen allerlei standen kiezen, waarvan N de meest maniakale is. De dempers worden dan op hun hardst gezet, het uitlaatgeluid wordt bijna knetter, en de reflexen van de i30N worden superscherp: ESP, gasrespons, sperwerking, de hele winkel. Je kunt zelf precies kiezen hoe je het wilt hebben, op slechte wegen doe je er goed aan niet voor de stevigste demperinstelling te kiezen, met een tandje minder stuurt hij beter met nauwelijks minder controle.

De i30N blinkt uit door het enorme vertrouwen dat hij geeft, in een mum van tijd heb je in de gaten hoe je er het maximum uithaalt – en dat ligt op een hoog niveau. Er is geen situatie die buiten zijn competenties valt, hij zet zijn tanden in het asfalt en verscheurt het als een prooi. Hij stuurt strak, reageert snel en precies, en volgt het wegdek nauwgezet als een slotcar met een kanjer van een magneet erin. Desondanks biedt hij een heel bruikbare speelruimte. Er zit net genoeg beweging in de achteras om de neus met eventjes gas liften de hoeken in te laten duiken. Voor overstuur hoef je niet te vrezen – de grip van ook de achterhand is prima. Om het beste uit de i30N te halen moet je zo ver mogelijk voor de exit gas geven, dan zet je het sperdifferentieel aan het werk en kom je als ontketend de hoeken uitkogelen. Voor het bijtijds terugschakelen hoef je niet eens heel-and-toe toe te passen, de i30N heeft een functie die automatisch het toerental aanpast, sneller en preciezer dan je rechtervoet het kan.

Het is zijn chassis dat de i30N doet schitteren, het is minder hard dan dat van een Golf R en Civic Type R, maar zo competent dat het bijna een klasse apart is. Anders dan bij zijn concurrenten zijn vooral wegligging en weggedrag bepalend voor zijn karakter – de motor speelt de tweede viool. De tweeliter viercilinder is vooral een potent werkpaard, dat je geen kippenvel bezorgt, maar dat wel een heel goed stuk gereedschap is om het beste uit het chassis te halen. Er is weinig turbolag, over het gehele bereik trekt hij gretig, en de bijbehorende soundtrack hoort in de hitlijsten der hete hatchbacks. Maar er zit nog zoveel reserve in de i30N dat hij niet kan voorkomen dat je ondanks zijn 275 pk naar méér gaat verlangen – 300, 325 pk? Wie weet…

Geen kritiek? Hij had er wel iets spannender mogen uitzien, hoewel het onopvallend opgaan in de grijze transportmassa soms ook zijn charme heeft. Er is ook een versie met 250 pk voor € 39.995,–, maar het is duidelijk dat je die met 275 pk moet hebben om Hyundai en Biermann de waardering te geven te ze verdienen. Voor dat genoegen moet € 43.995 afgedragen worden, waardoor deze snelle Koreaan niet echt een koopje is, maar dat hoeft hij niet te zijn, want Hyundai heeft met de i30N de spijker buitengewoon goed op de kop geslagen. Voor mij is hij een van de grote verrassingen van het afgelopen half jaar.

 

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Ronkende en zoemende motoren in Nieuwpoort

Volgend bericht

Clacx-on! Cars & Coffee, maar dan online




Uitgelicht

Ronkende en zoemende motoren in Nieuwpoort

De Vlaamse badplaats Nieuwpoort vormt op 26 en 27 mei het toneel van een vrij nieuw en sterk opkomend evenement, de Nieuwpoort...

4 May 2018

Webdevelopment