Laatste nieuws

Seat Ibiza Cupra: nauwelijks te versmaden

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 2 december 2015

Qua prijs heeft Seat hem achteloos op pole position gezet. Voor nauwelijks 22.000 euro parkeren de Spanjaarden een 192 pk sterke Seat Ibiza Cupra voor je deur. Dat is bijna een weggeefprijs voor een hete hatchback die 235 km/h haalt en in 6,7 seconden naar de 100 sprint.

Ibiza_CUPRA_011

Hij rijdt nog verdraaid goed ook. Reden waarom Seat zijn ‘beste en krachtigste’ Cupra zo voordelig aanbiedt, is dat het niet lang meer duurt eer de Ibiza wordt opgevolgd – zijn imago heeft een zetje nodig. Seat heeft zich daar niet met half werk vanaf gemaakt.

Op de eerste plaats heeft de Cupra een ‘echte’ motor gekregen, dus geen 1.4 vierpittertje met turbo, maar een kloeke 1,8-liter, een motor met forse longen dus, en ook een turbo. Hij levert 192 pk, wat 12 méér is dan zijn voorganger, en serveert 28% meer koppel, royaal uitgesmeerd tussen de 1450 en 4200 toeren.

Ibiza_CUPRA_028

Seat vond het belangrijk de Cupra binnen zijn concurrentieveld (Ford Fiesta ST, Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport, Renaultsport Clio 200, Mini Cooper S, Opel Corsa  OPC en natuurlijk ook de VW Polo GTI) naar nieuwe hoogten te tillen, maar dat lukte met de 1.4 niet meer. Die motor stond bovendien niet de montage toe van een dubbel injectiesysteem – zowel direct als in-direct – en Seat achtte dat noodzakelijk om zowel onderin als bovendien optimale trekkracht te bewerkstelligen bij een schappelijk verbruik.

Het hogere gewicht van de 1.8 (hij weegt 133 kilo) heeft Seat gecompenseerd door de DSG-transmissie te vervangen door een (lichtere) zestraps handbak. Het mooie resultaat is dat Seat’s jongste Cupra slechts één kilo meer weegt dan zijn voorganger.

Ibiza_CUPRA_049

Hij wordt geleverd op fraaie 17-inch wielen met Bridgestone Potenza’s in de maat 215/40R17. Neem ze in zilver, want bij de zwarte wielen valt extra op hoe klein de achterste remschijven zijn. Daar is op zich niks mis mee, grotere heeft de Cupra niet echt nodig, maar een ‘open’ wiel ziet er nu eenmaal mooier uit als het ‘gevuld’ is met een fikse remschijf. Vóór meten ze inmiddels 310 millimeter en dat oogt zoals het hoort. Beetje jammer is ook dat de grote trapeziumvormige uitlaatmond in de diffuser zo zichtbaar gevuld wordt met twee heel normale uitlaatpijpjes.

Ibiza_CUPRA_003

Verwacht geen imponerende soundtrack, de nieuwe Cupra klinkt vrij gewoon, althans aan de buitenzijde. In de cockpit hoor je een mooi donkerbruin aanzuigluid onder de motorkap vandaan komen, zeker als je de knop Sport hebt ingedrukt. Die beïnvloedt overigens niet de snelheid waarmee de gasklep wordt geopend – bij veel snelle auto’s is dat wel het geval om het sportieve ‘gevoel’ te versterken, maar Seat achtte dat niet nodig vanwege het reeds voldoende alerte aanspreken van de 1.8-liter, die inderdaad mooi aan het gas hangt, zonder in je nek te hijgen. Dat past goed bij het karakter van de Cupra: hij weet zich uitstekend als een normale automobiel te gedragen, bedelt niet continu om meer gas, of stimuleert je anderszins tot testosterongestuurd rijgedrag. Het is een auto waarmee goed normaal te rijden is.

Ibiza_CUPRA_027

Dat is mede te danken aan de actieve dempers, die twee vaste karakteristieken kennen, zijnde Comfort en Sport, in de eerste stand is hij 10% zachter dan zijn voorganger en in de tweede 10% harder, waardoor er tussen beide posities een goed waarneembaar verschil van 20% is. De Cupra is indrukwekkend comfortabel in Comfort en zeker niet bonkig hard in Sport. De stoelen zitten bovendien uitstekend en het is voldoende stil in het interieur – niet zo lang geleden waren hete hatchbacks in dit segment vermoeiende reisgenoten op de lange afstand, maar met deze snelle Seat is dat zeker niet het geval.

Ibiza_CUPRA_020

Seat introduceerde de Ibiza Cupra in het achterland van Barcelona en we volgden keurig het routeboek dat ruimschoots voorzag in uitdagende wegen, totdat we op een gegeven moment staande werden gehouden door agenten – en mensen van Seat. Ze bleken vijf kilometer bochtige weg te hebben afgezet zodat we de Cupra daar zonder ander verkeer vol op de limiet konden uitproberen. Dat was uiteraard niet tegen dovemansoren gezegd. Demping en besturing in standje Sport en het gas op de plank. Hij heeft meer dan voldoende tractie om die 6,7 seconden van 0 naar 100 gemakkelijk te realiseren en dankzij het royale toerenbereik – ‘rood’ begint net voor de 7.000 – en de goed gespatieerde bak zit je na opschakelen altijd in een gebied waar de koppelrijke motor volledig paraat is.

Ibiza_CUPRA_043

De tractie- en stabiliteitscontrole slagen er heel wel in die 320 Nm aan koppel te mennen zonder dat je hun ingrepen als hinderlijk ervaart. In wezen kun je hard de bochten in remmen, precies hard genoeg om uit het onderstuur te blijven, en het gas weer gezwind naar beneden bewegen zodra je de apex hebt bereikt. De Cupra accepteert vrijwel onmiddellijk vol gas zonder dat de tractiecontrole een eind aan de pret maakt. Aan het voortdurende getik van de remingrepen hoor je dat de elektronische beschermengelen overuren maken, maar de Ibiza blijft onverminderd ten aanval gaan. Het elektronische sper zorgt er daarbij voor dat steeds het maximaal mogelijk koppel naar de voorwielen wordt overgebracht. De Cupra is daardoor tot relatief grote hoogte fool proof, je mikt waar we heen wilt, geeft gas en hij stormt op het doel af. Ik blijf echter de voorkeur geven aan een mechanisch sper zoals de Fiesta ST, Peugeot 208 GTi (by Peugeot Sport) en de Opel Corsa OPC dat hebben. Dat spreekt feller aan en kan een auto uit een hoek laten komen alsof hij door een katapult is afgeschoten. Een elektronisch sper kan dat alleen maar een nabootsen, maar niet evenaren.

Ibiza_CUPRA_055

Het schakelen gaat licht en snel, de elektrische bekrachtigde besturing is niet al te scherp in Comfort, maar in Sport knapt hij behoorlijk op. Duidelijk is dat Seat zich bij de afstemming daarvan meer op comfort heeft gericht dan op feedback van de voorwielen. Desalniettemin was de Cupra indrukwekkend snel en goed op het proefje dat Seat had uitgezet – zo’n snelle testrit is representatiever voor hetgeen een auto vermag, dan een aantal ronden op een circuit.

Ibiza_CUPRA_062

Hamvraag is natuurlijk hoe hij zich verhoudt tot de concurrentie. Het onderstel is niet zo agiel en scherp als dat van de Fiesta ST, Corsa OPC en 208 GTi, die gretiger naar de apexen happen, een achteras hebben die speelser is afgestemd en meer met de bestuurder communiceren via stuur en zitvlak. De Cupra is minder kicken dan die drie rivalen, maar er zit meer dan genoeg tempo in om zich met hen te meten.

Als je een compromis zoekt tussen aan de ene kant comfort en gebruiksgemak en aan de andere kant snelheid en een mild entertainend weggedrag, zou de Cupra zo maar de beste in zijn segment kunnen zijn. Dat, en zijn buitengewoon vriendelijke prijs, maken hem tot nauwelijks te versmaden.

TEKST Ton Roks

Ibiza_CUPRA_066

SEAT IBIZA CUPRA
Motor viercilinder met turbo, dwars voorin geplaatst, inhoud 1798 cm3, boring x slag 82,5 x 84,2 mm Vermogen 192 pk tussen 4.300 en 6.200 min-1 en koppel 320 Nm tussen 1.450 en 4.200 min-1 Transmissie zesversnellingsbak, handgeschakeld, voorwielaandrijving Afmetingen wielbasis 2469 mm, lengte 4055 mm, breedte 1693 mm, hoogte 1420 mm, tankinhoud 45 liter Gewicht 1260 kilo (rijklaar, met rijder) Verbruik gemiddeld normverbruik 1 op 16,7 Acceleratie 0 -100 km/h in 6,7 sec Topsnelheid 235 km/h Prijs vanaf € 22.450 (NL); €21.705 (B)


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Opel Corsa OPC: op pole position

Volgend bericht

‘Derelict’ Buick: perfect geruïneerd




Uitgelicht

Opel Corsa OPC: op pole position

Nu Ford, Peugeot, Renault en ook Seat nogal straf gepeperde hatchbacks de straat op hebben gestuurd, lag de lat meteen hoog...

30 November 2015

Webdevelopment