Laatste nieuws

IJssellandrally: na regen kwam zonneschijn

Alle reportages / 14 september 2017

Hij begon wat druilerig, de IJssellandrally 2017. Maar aan de finish brak de zon door, of toch in ieder geval op de gezichten van deelnemers en organisatoren. Dat was vooral te danken aan de prachtige opbrengst voor het goede doel van dit jaar, de Stichting Vrienden van de Geode.

De Alfetta GT van Meijlink en van Thulden

Het weerbericht voorspelde niet veel goeds voor 8 september: stortbuien. Vandaar dat een aantal equipes de open prewar auto, waarmee ze hadden ingeschreven, voor de zekerheid vervangen had door een iets nieuwer, gesloten exemplaar. Maar dat deed weinig af aan de aanblik van het startveld voor de stallen van Paleis Het Loo in Apeldoorn – met een goede 100 klassiekers leek het bijna een reprise van het Concours d’Elegance, eerder dit jaar. Uitzetter Hansje van den Broek had een aantrekkelijke route getekend rondom Apeldoorn, waarbij ze ook onverharde wegen niet had geschuwd. Geen probleem, want zelfs met deze nattigheid reed niemand zich vast in de blubber en finishte met een flink door de modder besmeurde auto, dat wil toch eigenlijk iedere fanatieke rallyrijder?

Latere winnaars Joost Gombert en Frank ten Bokum aan de start. Nu al zo trots als een pauw!

Het eerste traject (punten, pijlen en ingetekende lijn) begon vrijwel meteen met een regelmatigheidsproef met een gemiddelde snelheid van 38 km/h. Dat lijkt langzaam, maar als je rekent dat je tegelijkertijd ook nog wat kaartleesconstructies moest maken en je telt de onverharde wegen erbij, dan weet je dat bestuurder en navigator er de handen vol aan hadden. Na de koffiestop in Wilp-Achterhoek volgde een traject volgens het systeem kompaspunten, die je vanuit een aangegeven windrichting moest aandoen en naar een andere windrichting weer moest verlaten. Dat leverde hier en daar flink wat hoofdbrekens op voor de navigator.

Ook aan de start: de fraaie Bristol van Jan-Peter Nijmeijers en David Meiboom

Tijdens de lunch bij Mercedes-Benzdealer Wensink in Apeldoorn kon iedereen even bijkomen en werden de eerste tussenstanden opgemaakt. Alles kon nog veranderen in de middagetappe. Direct volgde een pittig traject volgens het systeem kompasroos. Geen kaart, maar telkens een aangegeven afstand die je in een bepaalde windrichting moest rijden. We zagen equipes van alle kanten komen, en waren zelf ook even het noorden kwijt. Totdat we erachter kwamen dat je bij elke opdracht de windrichting van de volgende regel moest kiezen. Daarna ging het feilloos. Een traject blinde lijn (lijkt moeilijk, is het niet als je maar goed afstanden meet) eindigde bij de middagstop in Eerbeek. Direct daarna volgde de JOUW-test, een jaarlijks terugkerende special stage in de IJssellandrally. Dit keer een stuk bolletje-pijltje, te rijden als regularity. In het volgende traject moest je een constructie maken door coördinaatlijnen op de kaart in opgegeven volgorde te kruisen. Een leuk en niet vaak gebruikt systeem! De IJssellandrally werd afgesloten met het systeem visgraat. Een rechte lijn met zijstreepjes, wegen die je rechts of links van je route moet laten liggen. We hebben vrij lang gezocht naar een kruising die we moesten oversteken, tot we erachter kwamen dat het dwarsstreepje dat de kruising aangaf niet zwart, maar donkerblauw was. Geen wegen dus, maar een watertje dat je over moest. Je zult maar kleurenblind zijn!

Sgt. Wilson’s Army Show

Aan de finish, opnieuw bij de stallen van Paleis Het Loo, kwamen de deelnemers stuk voor stuk binnendruppelen. Na de welkomstborrel was er een goed buffet en werden de aanwezigen onderhouden door een band in WO2-stijl met de naam Sgt. Wilson’s Army Show. Vervolgens was het de beurt aan organisator Han Brouwers, die alle prijswinnaars huldigde. De voornaamste prijs werd echter overhandigd aan de vertegenwoordiger van de Stichting Vrienden van Geode, een woonvoorziening in Apeldoorn voor 22 bewoners met een verstandelijke beperking. Hij ging naar huis met een cheque van € 21.430!

Een bedrag van € 21.430 voor de Stichting Vrienden van Geode

Tekst Fred Hak 
Foto’s Joost Snel

UITSLAGEN

Expertklasse
1 Joost Gombert – Frank ten Bokum 140 strafpunten
2 Hugo Meuenberg – Jasper Brouwers 156
3 Peter van der Eijk – Sjerp Bouma 232

Winnaars Expertklasse Joost Gombert – Frank ten Bokum

Sportklasse
1 H.P. Meijlink – Martin van Thulden 321
2 Daan Brouwers – Lydia Brouwers 363
3 Fred Hak – Hans Ahlberg 384

Winnaars Sportklasse H.P. Meijlink – Martin van Thulden

Tourklasse
1 P.F.L.O van der Aa – E. van der Aa 300
2 Sjoerd-Jan Feenstra – Kim Stegeman 300
3 Johan Homan – Jenneke Homan 330

Winnaars Tourklasse P. van der Aa – E. van der Aa, met organisator Han Brouwers


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Verbeterde BRZ: voor sensitieve stuurlieden

Volgend bericht

Allard Ferwerda over zijn Classic & Sports Car Fund




Uitgelicht

Verbeterde BRZ: voor sensitieve stuurlieden

Subaru heeft de BRZ een kleine reeks updates gegeven. Het front heeft een andere voorspoiler, die op de vleugels van een vliegtuig...

12 September 2017

Webdevelopment