Laatste nieuws

Ik verwacht dat Porsche toekomstige concurrent Tesla gemakkelijk gaat verslaan

Alle columns / Jeroen Bruintjes / 25 november 2017

Weet u wat Ferrari per auto verdient? Journalisten van een Duits managementblad zochten dat onlangs uit. Ferrari maakt op elke nieuw verkochte auto bijna 75.000 euro netto winst. Dat is niet alleen een adembenemend cijfer, het maakt Ferrari daarmee ook tot het meest winstgevende automerk ter wereld. Per auto verdient het maar liefst 250 keer zo veel als volumefabrikant Volkswagen. Op elke nieuw verkochte VW zit namelijk een gemiddelde marge van 300 euro. Goed, beide merken hanteren totaal andere  ondernemingsstrategieën. Ferrari verkoopt weinig, grotendeels identieke typen auto’s met heel veel winst. VW verkoopt heel veel verschillende typen auto’s met weinig winst. Maar toch. Zulke cijfers zijn best interessant. Audi verdient bijvoorbeeld gemiddeld 2500 euro per auto, BMW 3250, Mercedes 3700 euro.

En Porsche? Dat heeft de gouden middenweg tussen Ferrari en VW ontdekt. Op een nieuw verkochte Porsche zit zo’n 16.000 euro winst. Inderdaad, telkens als u een nieuwe Porsche koopt, doet u de dames en heren in Zuffenhausen genoeg geld cadeau om een Volkswagen Polo van te kopen en nog geld over te houden voor een paar goede flessen wijn. Ik heb daar bewondering voor, dat een bedrijf zo veel winst kan maken. Want niemand is immers gedwongen een Porsche te kopen. Sterker nog, ik snap meestal niet waarom mensen dat doen. Sinds decennia laveert het merk tussen uiterst esthetische auto’s en vehikels voor heren met een prominente midlifecrisis. Zodra Porsche iets moois heeft ontwikkeld, verpest het ‘t weer. De allereerste 911 (de 901 dus, tot Peugeot protesteerde) was een ranke, kleine, elegante sportauto, waar je alleen maar verliefd op kon worden. In de vijf decennia daarna deed Porsche niets anders dan telkens nieuwe spoilers toevoegen, steeds bredere wielen, steeds verder uitgeklopte wielkasten. Technisch werd de 911 steeds beter. Optisch vind ik het nu de pijnlijkste auto ooit. Zet een 911 uit 1967 naast een 911 uit 2017 en het is alsof Keira Knightley zich heeft laten ombouwen tot Arnold Schwarzenegger.

En wat hebben we nog meer? De Boxster vind ik saai, de Panamera simpelweg lelijk, de Cayenne en Macan lijken mij te veel op padden. Terwijl Porsche als geen ander technische en visuele elegantie kan combineren. Neem de 918 – die is prachtig qua concept en uitvoering. Of de eerste generatie 928, misschien wel een van de mooiste Duitse auto’s ooit.

Maar Porsche weet dat je met perfecte producten niet rijk wordt. Het weet óók dat Porsche-liefhebbers alles kopen waarop het logo prijkt. Daarom zijn de Cayenne en de Macan zulke grote successen, ook al zijn ’t gewoon een VW Touareg en Audi Q5/7 met Porsche-logo. Consumenten hechten aan luxemerken en dat snapt Porsche verrassend goed. Kleding- en lifestylemerken als Adidas en Hugo Boss halen overigens precies diezelfde truc uit, ze vragen heel veel geld voor slechts heel weinig stof. Wist u dat Porsche-ingenieurs geregeld met CEO’s en experts van deze merken lunchen? Inderdaad, marketingexpertise uitwisselen. Zodat u, als u in uw Hugo Boss-pak en Adidas-sneakers in uw Cayenne stapt, liefst drie keer wordt beet genomen (sorry).

Maar voor u nu denkt dat dit één grote klaagzang wordt… nee. Ik bewonder het automerk om z’n durf en eigenzinnigheid. Het heeft op dit moment een issue, de diesel. Porsche wil deze TDi’s zo snel mogelijk afschaffen, omdat het de motoren van VW betrekt en daardoor op nasty wijze is meegetrokken in het dieselschandaal. Daarom gaat Porsche elektrisch. De plannen zijn meer dan ambitieus, de eerste elektrische Porsche moet al binnen een jaar of drie op de markt komen. Na nog een paar jaar wil het een 50/50-mix bereiken: de helft elektrische Porsches, de andere helft benzine. Geen diesel meer te bekennen. De eerste e-Porsche krijgt 600 pk en moet 500 km op één acculading halen. Het krijgt een 800 volt-boordnet en supersnel laadbare accu’s. Dat zijn ronduit indrukwekkende doelen, maar in Zuffenhausen hebben ze het succesrecept al paraat: aanhaken bij de volumemerken met de diepe zakken. Die ontwikkelen de dure nieuwe technologie, Porsche koopt het vervolgens gewoon in en plakt er het eigen logo op. Audi, BMW, Mercedes en Ford investeren bijvoorbeeld gezamenlijk in een netwerk van krachtige laadzuilen, veel meer dan er nu aan de straat staan. Porsche heeft zich daarbij aangesloten, maar de vier grote merken dragen het grootste deel van de kosten. Slim.

En daarom verwacht ik ook dat Porsche zijn grootste toekomstige concurrent Tesla gemakkelijk gaat verslaan. Want Tesla ontwikkelt alles zelf en maakt daarom nog steeds absurd veel verlies. Op elke verkochte auto moet Tesla 8000 euro toeleggen. Bovendien, het blijft een Tesla. Leuk, maar ’t zal nooit een Porsche worden, toch? Porsche heeft zijn ingenieurs opgedragen om elektrische modellen met dezelfde winstmarges te ontwerpen als de huidige auto’s. Het wil dus gemiddeld zo’n 16.000 euro winst maken op elektrische auto’s. Dat is 24.000 euro meer dan Tesla. Wedden dat ze dat gewoon gaan halen? Omdat u (en misschien ik ook wel) dan toch graag dat logootje erop willen hebben. Al hoop ik toch wel dat er tenminste een authentieke e-911 komt. Met het zware accupakket volledig achter de achteras.

JEROEN BRUINTJES
Hij is geboren op de achterbank van een NSU Prinz. Daarom rijdt hij zijn hele leven al oude Audi’s. Zijn jongste trots is een urquattro uit 1982. In 2010 ging hij in een Lagonda uit 1932 de uitdaging van Peking-Parijs aan. Sinds dat project is hij veel meer dan een hobbysleutelaar.


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Behoud van het oude wordt belangrijker dan het bouwen van het nieuwe

Volgend bericht

Onthuld: Lamborghini Urus




Uitgelicht

Behoud van het oude wordt belangrijker dan het bouwen van het nieuwe

Iedereen die in Italië op vakantie is geweest moet wel een beetje als katholiek zijn thuis gekomen. Onbewust ben je door...

25 November 2017

Webdevelopment