Laatste nieuws

In malse billen prikken

Nieuwe auto's / 5 december 2018

Niet alleen de Maserati Ghibli, maar ook de Levante heeft een update gekregen.

Het is even wennen geweest, een SUV van Maserati, maar zo groot was de stap nu ook weer niet, want het merk heeft een groot deel van zijn historie niet alleen sport- en racewagens gemaakt, maar ook transportmiddelen voor vier en meer personen. Naast de Ghibli heeft ook de Levante een update gehad. Hij is er nu als GranSport en GranLusso, heeft LED matrix-verlichting, een aangepakt infotainment systeem en nieuw schakelgerei (transmissie en drive modes). En het fraaie interieur is nog fraaier gemaakt.

Er verbleef enige tijd een Levant S Q4 GranSport in Nederland en we hebben uiteraard niet de kans laten schieten hiermee op pad te gaan. Aan de motor, een twinturbo V6, ook door Ferrari gebouwd, is niets veranderd. Je hebt 430 pk onder het pedaal en 580 Nm aan koppel, at your service tussen 2000 en 4750 toeren. De Levante is geen licht heerschap met zijn 2100 kilo rijklaar gewicht, maar er is genoeg geweld aan boord om hem in 5,2 seconden van 0 naar 100 te laten sprinten en een onbegrensde top van 264 km/h te halen.

De nieuwe pook voelt lekkerder aan, en de schakelaar voor de parkeerrem is verplaatst waardoor de knoppen voor de drive modes nu een fijner plekje hebben. Er is een aparte knop om de Levante klaar te zetten voor een off-road avontuurtje, maar die zal waarschijnlijk zelden benut worden.

Je kunt ook het actieve Skyhook onderstel tot meer sportiviteit manen met een speciale knop, waardoor de Levante twee centimeter zakt en wielen en carrosserie strenger onder controle worden houden. Dat kan onafhankelijk van de Sport-stand voor motor en transmissie. Goed dat daarover is nagedacht, nu kun je kiezen voor een rapper schakelgedrag en agressiever reacties op het gas, zonder dat je comfort inlevert – of wegligging. Op een pokdalig bergweggetje wil je liever geen stuiterige auto.

De Levante S heeft me vooral verbaasd door de wildheid waartoe hij in staat is. Als je zijn zenuwstelsel op scherp zet, manifesteert de V6 zich als een brute machine die zijn vork in de billen van elke malse sportauto wil prikken, die hij maar tegen komt. En dat gaat gepaard met een intimiderend uitlaatgeluid Weggedrag en wegligging zijn erop gemaakt het potentieel van de Maserati maximaal uit te nutten – alhoewel ze nimmer het gevoel wegnemen dat je met een zware jongen op pad bent. Zijn voornaamste kwaliteit is de spanwijdte van zijn repertoire. Hij kan zich als minstens zo’n extra strong sport-SUV ontpoppen als een Stelvio Q of Cayenne S, maar weet zich daarnaast ook als bijna net zo’n relaxte cruisemachine te manifesteren als een Range Rover.

De vanafprijs is € 170.100 waarvoor je heel goed rijdende en mooie SUV krijgt, maar daarvoor betaal je wel fors meer dan voor juist genoemde concurrenten. Exclusiviteit heeft een prijs. Wil je nog meer? Maserati levert de Levante ook met een V8, eveneens door Ferrari gebouwd. Reken in de GTS op 550 pk en in de Trofeo op 590. Oef….

TEKST Ton Roks


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Lambo fortissimo

Volgend bericht

Het effect van de LightMobile was fenomenaal




Uitgelicht

Lambo fortissimo

Deze SVJ zou weleens Lamborghini's laatste V12 kunnen zijn voordat hybridisering zijn mond snoert. Het is geen geheim...

5 December 2018

Webdevelopment