Laatste nieuws

Insignia Grand Sport: van verstandig naar aantrekkelijk  

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 2 april 2017

Er komen zeven nieuwe Opel’s in 2017, waarvan de nieuwe Insignia Grand Sport de eerste is. Eerste rij-indrukken met de ‘premium challenger’ uit Rüsselsheim.

Wat meteen opvalt in de nieuwe Opel Insignia Grand Sport is de grootte. Je hebt het idee in een auto te zitten die niet bedoeld is als een economisch alternatief voor een BMW 3-Serie maar voor een 5. Hij is warempel bijna vijf meter lang. De nieuwe Opel voegt zich daarmee bij de Skoda Superb, die ook grote afmetingen inzet om de kopers terug te lokken die de afgelopen jaren verleid zijn door de toevloed van Cross-Over’s en SUV’s. Ten opzichte van zijn voorganger – waarvan er 940.000 gemaakt zijn – is de Insignia substantieel gegroeid, maar de overhang voor en achter zijn kort, wat betekent dat de ruimte vooral de passagiers ten goede komt. De wielbasis is 2,83 meter en dat merk je meteen.

Ondanks de grotere afmetingen is de nieuwe generatie van de Insignia tussen de 175 en 200 kilo lichter, afhankelijk van uitvoering en model. De besparing komt slechts voor een deel voor een rekening van de kale carrosserie, die is zestig kilo afgeslankt, maar desondanks 9% stijver dan voorheen. Het is een bijzonder ruime auto, de beenruimte is genereus geworden dankzij de tien centimeter vergrootte wielbasis en ook aan hoofdruimte ontbreekt het niet. De kofferbak heeft een inhoud van 490 liter en is daarmee 40 liter kleiner dan die van de oude Insignia. Diegenen die méér willen, zullen voor de stationwagon, de Sports Tourer, moeten gaan – die heeft 1665 liter te bieden. Er is overigens ook nog een stoere Country Tourer met een grotere grondspeling en dergelijke.

Het is zonder meer een mooie auto geworden, geïnspireerd op de fraaie Monza Concept van 2013. Complimenten aan ontwerpchef Mark Adams en zijn mensen. De Grand Sport is elegant, met een lang gestrekte, ranke daklijn, die aan de Audi A7 doet denken. Hij heeft het atletische silhouet van een vierdeurs coupé, wat benadrukt wordt door de drie centimeter lagere daklijn en de iets grotere spoorbreedten dan zijn voorganger. Hij komt het best tot zijn recht in een sprekende kleur en met mooi 20 inch lichtmetaal, waarmee onze testauto’s waren uitgerust. Opel werkt overigens aan een nieuw individualisatieprogramma dat het mogelijk maakt je eigen kleur te kiezen, via een soort van mengpaneel on-line

Opel noemt zijn nieuw Insignia een ‘premium challenger’, hij werpt de concurrentie de handschoen toe met een veel nieuwe technologieën waaronder een actief IntelliLux led-lichtsysteem, dat zodanig met lichtbundels weet te spelen dat je altijd maximaal zicht hebt zonder anderen te verblinden. Het gaat om een nog verder verbeterde versie van het systeem dat ook op de Astra te koop is, echter nu met tweemaal zestien matrix-modules en een reikwijdte van 400 meter. Het is zodanig succesvol, zegt Opel, dat het al op één op de drie Astra’s wordt besteld, waardoor Opel het systeem als 400.000 keer heeft mogen leveren.

Het gaat te ver om alle overige extra’s hier op te sommen, maar wees ervan overtuigd dat de lijst niet voor die van de competitie onder doet, inclusief een Head Up Display, een 4G hot spot en inductielading voor telefoons. De Insignia zou zelfs de enige in zijn klasse zijn die met veelvoudig verstelbare, ergonomische verantwoorde en AGR gecertificeerde comfortstoelen leverbaar is. Opel is ervan overtuigd dat de Insignia de aantrekkelijkste propositie op de markt wordt, want wie bij een concurrent een auto met een vergelijkbare uitrusting bestelt, gaat 30 tot 40% duurder uit zijn. Ook de onderhoudskosten zijn laag gehouden, zegt Opel, om de leasetarieven (vanaf € 449,–) te drukken.

De cockpit is weldadig rustig wat knoppen betreft en de bediening is fijn intuïtief – de bedieningsorganen stellen je niet voor raadselen, ook de interface van het infotainmentsysteem niet. De afwerking ziet er prima uit, en stemt niet alleen tot tevredenheid in de goedkopere uitvoeringen, maar ook in de 260 pk topversie. Je zit laag in de Grand Sport, drie centimeter lager dan in de vorige Insignia, wat het contactgevoel met het onderstel vergroot – en dat was precies de bedoeling van Opel, dat de dynamiek van de Insignia vergroot heeft, omdat het daar bij de voorganger enigszins aan schortte.

De Grand Sport stuurt niet zo sportief als Alfa Romeo’s nieuwe Giulia, hij bevindt zich qua rijdynamiek iets onder de Ford Mondeo en Mazda6. Er valt zeker meer rijplezier in het dagelijks leven uit te halen dan uit zijn voorganger, voornamelijk door het lagere gewicht, maar zijn geprefereerde habitat is nog steeds de snelweg, waar menige Insignia waarschijnlijk de meeste kilometers zal rijden. Daar rijdt hij voortreffelijk rustig en stabiel, met een minimum aan geruis van de wind en de banden. Ook de motoren zijn zeer stil, ze worden vocaler en klinken goed als je hen op de staart trapt, maar worden een tikje rauw als je tot het maximum doortrekt.

We reden de 2,0-liter viercilinder turbo met 260 pk en een nieuwe achttrapsautomaat en die trok, toen het verkeer dat even toeliet, heel energiek door naar 230 km/h en had toen nog ruim voldoende puf om naar zijn tot van 245 km/h door te halen. De enige dissonant was het behoorlijk dwingende optreden van het lane-assist-systeem – het vraagt onplezierig veel kracht om de auto zonder gebruik van de richtingaanwijzers over een witte lijn te sturen. De achttrapsautomaat schakelde uitstekend, was echter soms wat laat met het terugschakelen in bochten, dat deed hij meer dan eens niet ervoor, maar erna. De bestuurder kan zelf de regie overnemen met flippers aan het stuurwiel, helaas van kunststof en niet van fijner aanvoelend metaal zoals in de nieuwe Giulia.

Het topmodel is tevens voorzien van Opel’s nieuwe vierwielaandrijfsysteem, dat geheel ongemerkt zijn werk doet – alleen bij veel gas geven bij het uitkomen van een bocht, merk je dat hij mooi op lijn blijft, zonder onderstuur, dankzij het meewerken van de achteras, welke met torque-vectoring is uitgerust. Bijzonder is dat de achteras niet van een differentieel is uitgerust – Opel laat de verdeling van de aandrijfkrachten geheel over aan twee actieve koppelingspakketten. Dat heeft als bijkomend voordeel een gewichtsbesparing van 29 kilo.

Het Twinster achterdifferentieel van de vierwielaangedreven Insignia

De 2.0 Turbo was uitgerust met de Flexride actieve dempers, die over een heel breed spectrum werken, met goed gekozen uitersten. Ze maakten de Grand Sport nimmer te hard en geven de vering op verkeersdrempels zoveel ruimte dat deze met verrassend veel gratie genomen konden worden. Je kunt kiezen uit drie rijkarakteristieken en er ook een zelf configureren, waardoor je bijvoorbeeld de besturing in standje ‘comfort’ het plezierige gewicht in het stuurwiel kunt geven dat bij standje ‘sport’ hoort.

De instapper bij de benzinemotoren is een nieuwe 1,5-liter viercilinder, een vergrote versie van Opel’s 1.4, met naar keuze 140 of 165 pk. Deze leveren genoeg trekkracht voor het dagelijkse Nederlandse verkeer, maar zullen een bestuurder met sportieve verlangens moeizaam kunnen bekoren. Waarschijnlijk zijn de diesels met hun hogere koppel energieker. Opel levert twee 1.6 CDTI’s, een met 110 en een met 136 pk. De topper onder de diesels is de 2.0 CDTI met 170 pk.

Die diesels hebben we nog niet kunnen rijden, maar de ervaringen met de 2.0 Turbo en 1.5 Turbo waren royaal genoeg om vast te stellen dat de Insignia Grand Sport een stuk attractiever is dan zijn voorganger. De oude moest het vooral hebben van het feit dat hij zich in rationele vergelijkingen met concurrenten naar voren wist te bewegen. De nieuwe is ook een verstandige keuze – maar hij heeft voldoende in huis om ook een aantrekkelijke te worden.

TEKST Ton Roks

PRIJZEN

Insignia Grand Sport
1.5 Turbo 140 pk € 33.695
1.5 Turbo 165 pk € 34.195
2.0 Turbo 260 pk € 58.495
1.6 CDTI 110 pk € 34.895
1.6 CDTI 136 pk € 35.895
2.0 CDTI 170 pk € 38.895

Insignia Sports Tourer
1.5 Turbo 140 pk € 34.945
1.5 Turbo 165 pk € 35.445
2.0 Turbo 260 pk € 59.995
2.0 CDTI 170 pk € 40.145


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

De Jaguar E-type is ook al terug

Volgend bericht

Opel's topper: Insignia Country Tourer




Uitgelicht

De Jaguar E-type is ook al terug

Na de E-type Lightweight heeft Jaguar Classic nu ook de E-type Series I laten ‘terugkeren’. Het gaat echter niet...

1 April 2017

Webdevelopment