Laatste nieuws

InterClassics: opkomst der youngtimers

Alle reportages / 16 januari 2017

 

InterClassics trok minder bezoekers dit jaar – waarschijnlijk door de overdreven onheilsberichten over het weer – maar de editie 2017 was weer van uitstekende klasse. Door de grotere variëteit aan auto’s (bouwjaren en prijzen) was hij zelfs beter dan verleden jaar. De youngtimer is duidelijk in opkomst.

In totaal kuierden 26.648 bezoekers over de meer dan 35.000 vierkante meter vloeroppervlakten, waarop 280 exposanten hun waren had uitgestald. Er waren meer dan 800 klassiekers te koop. Er werden geen geweldig goede zaken gedaan, de gemiddelde koper stelde zich voorzichtig op, maar de meeste klassiekerdealers waren matig tot redelijk tevreden.

Er waren op enkele auto’s na geen bijzondere uitschieters onder het aanbod, maar de variëteit was in het algemeen groter. Er was ruime keuze qua Porsche 911’s, maar ze waren minder dominant aanwezig. Opvallend was het grotere aantal youngtimers. De dealers – afkomstig uit niet alleen Nederland, maar ook België en Duitsland – beginnen te beseffen dat de mensen die in de jaren ’80 geboren zijn, inmiddels dertigers zijn en soms over voldoende financiële ruimte beschikken om een klassieker aan te schaffen. Twee BMW’s Z3 M Coupé waren verkocht voor de beurs goed en wel geopend was.

Met de komst van de youngtimers werd ook de prijsvariëteit wat groter, er waren diverse auto’s te vinden die niet alleen in opmerkelijke goede staat waren, maar ook voor minder dan 10.000 euro te koop waren. Die werden kennelijk ook door andere dealers aantrekkelijk gevonden – en gekocht. We zagen een erg mooie BMW 320i, die uiterlijk volledig als M3 was uitgevoerd en minder dan 10 mille kostte, tijdens de beurs verdwijnen en de volgende dag bij een andere dealer opduiken voor 15 mille.

In het algemeen waren de prijzen iets realistischer, maar er waren nog meer dan genoeg dealers die – op de vraagprijzen afgaand – kennelijk hoopten een onvoldoende geïnformeerde impulskoper en/of belegger in hun web te krijgen. Er zijn zeker nog klassiekers die zich qua waarde verder zullen ontwikkelen, maar er zijn er ook veel waarbij dat zeker niet vanzelfsprekend is.

De 25ste editie van InterClassics Maastricht zal plaats hebben van donderdag  11 t/m zondag 14 januari 2018.

Er was, in samenwerking met de Ferrari Club Nederland, een fraaie verzameling Ferrari ’s in Maastricht tentoon gesteld. Topstuk was een Ferrari 250GT SWB Berlinetta Competizione uit 1960.

Een tweede tentoonstelling had de auto’s van Facel Vega tot onderwerp. In samenwerking met Amicale Facel Holland en Classic Job werd een tiental unieke exemplaren geexposeerd, waaronder een bijzonder Facel 6 Cabriolet, een van de weinige die origineel met een motor van Austin Healey is geleverd.

De duurste auto van de de show was deze Aston Martin One-77, die naar verluidt voor de vraagprijs (2,3 miljoen euro) van de hand is gegaan.

Fraai autokunst van de Brit Paul Smith.

Is het een echte? Daar was hij bijna te mooi voor…..

Onderzoek van de papieren van een Hudson. Een knap stukje werk van Pur Sang of een originele? Volgens de verkopende partij was het laatste het geval. De auto, een Super Six van 1929, zou in 1931 een race hebben gewonnen met een gemiddelde snelheid van bijna 130 km/h. Hij was te koop voor 115.000 euro.

Slecht betalende klanten? Wellicht valt er met deze A34 Comet tank wat vaart in te brengen.. Hij was te koop voor de som van 269.500 euro.

Vaak zie je zo’n BMW 2000 Tilux niet, maar of dat een vraagprijs van 40 mille rechtvaardigde?

Het spektakelstuk op de stand van vader en zoon Aaldering was deze Ferrari 275 GTB van 1965, een recreation van de originele 275 GTB Competizione die in 1985 door een brand zwaar beschadigd raakte. Hij is gebouwd op basis van een 275 GTB, de carrosserie is vervaardigd door Alwin Hietbrink.

Tja, apart is hij wel, maar mooi?

Hoogste tijd voor een nieuwe klok? Er was keuze te over…

Alsof hij nieuw uit het doosje kwam, deze Alpina B6 3.5, ondanks zijn kilometerstand van 140.000. Premium Classics hoefde niet heel lang op een koper te wachten.

BMW 320i met M3-uitmonstering: aantrekkelijke youngtimer voor minder dan tien 10 mille. Hij werd snel verkocht, maar dook naar verluidt de volgende dag bij een andere dealer op voor een veel hogere prijs.

Schitterende – en unieke – Ferrari 166 MM, een van de pronkstukken van de Ferrari expositie.

Toyota Celica 1600 GT van 1977, in opkomst als klassieker. Voor dit heel mooie exemplaar, afkomstig van de tweede (Franse) eigenaar, werd niet minder dan 32.500 euro gevraagd.

Tekst en foto’s Ton Roks


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

California T HS: veel Sport erin, weinig GT eruit

Volgend bericht

Kia Stinger komt naar Europa




Uitgelicht

California T HS: veel Sport erin, weinig GT eruit

Voor diegenen die de California T pittiger gekruid willen hebben, levert Ferrari nu de Handling Speciale. Is dat stilletjes...

11 January 2017

Webdevelopment