Laatste nieuws

Jaguar F-type 2.0 Turbo: goedgekeurd

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 29 januari 2018

Een viercilinder van de XE, XF en E-Pace in een sportwagen? Ja, dat heeft Jaguar inderdaad gedaan. Er staat nu een F-type 2.0 Turbo in de prijslijst, en daar slaat hij helemaal geen slecht figuur naast zijn soortgenoten met V6 of V8. Om te beginnen kost hij € 71.620 euro en is daarmee meer dan 30 mille goedkoper dan de eerstvolgende in rangorde, de V6 met 340 pk. De 2.0 Turbo blijft met zijn 300 pk aan vermogen en 400 Nm aan koppel slechts 40 pk en 50 Nm achter op de zescilinder. Hij sprint boven even snel van 0 naar 100 (5,7 seconden) en qua top geeft hij slechts 10 km/h toe. Op het papier is het een mooi aanbod.

En hoe is hij aan het stuur? Aan power ontbreekt het niet, er zit meer dan genoeg vaart in deze F-type om zichzelf als serieuze sportauto te rechtvaardigen. Hij stuurt zelfs nog beter dan zijn zwaardere gemotoriseerde broeders – er ligt 52 kilo minder in de neus waardoor hij sneller instuurt, de balans tussen voor- en achterpartij beter is en neiging tot ondersturen minder. Die was sowieso al niet groot bij deze Jaguars. De besturing lijkt ook iets te zijn opgeknapt, hij voelt mooier ‘gewogen’ aan en is iets rustiger.

Hoewel de 2,0-liter Ingenium viercilinder in de E-Pace niet bijzonder indrukwekkend klinkt, doet hij dat in de F-type wel. Jaguar heeft daarvoor  duidelijk beter zijn best gedaan. Hij produceert een mooi vol en diep geluid, als van een veel grotere motor, en een fijne roffel als je hem op zijn staart trapt. De bekende pofjes en knalletjes zijn er ook, als je het gas loslaat in standje ‘sport’. De motor trekt goed, zeker in het middengebied en bovenin, meer dan genoeg om een goedkeurende glimlach op je gezicht te toveren.

Het sterke van de 2.0 Turbo is dat hij als sportauto zonder meer overtuigend is. Ondanks die viercilinders. Ik heb me verbaasd over het verschil met de Ford Mustang. Met een viercilinder is dat een puike auto, maar ten opzichte van de V8 vind ik die een stap te ver terug. Bij de F-type voel ik dat helemaal niet zo. De stap van een V6 naar een vierpitter is natuurlijk kleiner dan van een V8. Maar zou het ook komen doordat de Britten een viercilinder traditie hebben en de Amerikanen niet?


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Na 25 jaar in de autojournalistiek vervulde Ton Roks in november 2012 een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Blijvend plezier met Quaife

Volgend bericht

Mercedes 300 SEL AMG 6.8 ‘Rote Sau’  




Uitgelicht

Blijvend plezier met Quaife

Ford heeft een nieuwe optiepakket voor de Focus RS geïntroduceerd, waartoe een mechanisch sperdifferentieel van Quaife...

29 January 2018

Webdevelopment