Laatste nieuws

Jaguar i-Pace, bepaald niet voor de poes

Nieuwe auto's / 6 juni 2018

Vanaf juli staat ‘ie in de showroom, Jaguar’s eerste volledig elektrisch aangedreven auto: de i-Pace. Al in 2014, toen veel automobielfabrikanten zich nog aan het beraden waren over de toekomst (benzine, diesel, elektriciteit, waterstof of combinaties daarvan), zegt Jaguar het besluit te hebben genomen om een 100% EV (Electric Vehicle) te ontwikkelen. No guts, no glory. Achteraf gezien wast dat besluit niet geheel verwonderlijk, omdat Jaguar rond die tijd ook zijn deelname aan de Formule E aan het voorbereiden was. Toch was het een verrassing toen het concern dit voorjaar de lancering bekend maakte van een voertuig dat louter door elektriciteit wordt voortgedreven. De eerste Jaguar zonder verbrandingsmotor, brandstoftank, versnellingsbak en dubbele uitlaten; da’s toch even wennen.

Voor de ontwikkeling van de i-Pace heeft Jaguar een team samengesteld dat bewust op een andere locatie nabij Coventry werd gehuisvest teneinde zich volledig te focussen op het project. Een blanco vel papier was daarbij het uitgangspunt. Vanwege de fundamenteel andere structuur van een elektrische auto ten opzichte van de Jaguars met een klassieke verbrandingsmotor, gold er daarbij geen enkele restrictie ten aanzien van platform, afmetingen of wat dan ook. Het team had carte blanche. Omdat dit voor Jaguar de eerste keer was dat er een elektrisch voertuig werd ontwikkeld en specifieke kennis daarover nu eenmaal nog niet aanwezig was binnen het concern, is ex-BMW-techneut Dr. Wolfgang Ziebart aangetrokken als Technical Design Director. Ziebart, die een enorme staat van dienst heeft en de pensioengerechtigde leeftijd al is gepasseerd, beschikt over diepgaande kennis van elektrische toepassingen voor voertuigen.

Het resultaat van vier jaar inspanning mag er zijn. De i-Pace is een ronduit indrukwekkende auto, zowel qua prestaties en technische noviteiten als design. Hij is uitgerust met twee compacte elektromotoren die op de voor- en achteras zijn gemonteerd en direct met de aandrijfassen zijn verbonden. Elke motor afzonderlijk levert een vermogen van 200 pk en een koppel van 348 Nm. De totale opbrengst bedraagt daarmee 400 pk en een koppel van 696 Nm, volledig beschikbaar vanaf stilstand! Vergeleken met zuigermotoren bestaan de elektromotoren uit relatief weinig onderdelen en is er nauwelijks wrijving van draaiende delen. De 2133 kilo wegende i-Pace accelereert van 0 tot 100 km/h in een luttele 4,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 200 km/h waar je in één lange haal naar toe wordt geknald.

De elektromotoren worden gevoed door een 90 kWh lithium-ion-batterij. Deze bestaat uit 36 modules van elk 12 cellen welke in een eigen behuizing tussen de assen van de auto zijn gepositioneerd. Dat heeft zowel een laag zwaartepunt als een ideale gewichtsverdeling tot gevolg. De batterij verschaft je een bereik van 480 kilometer volgens de nieuwe WLTP-criteria (volgens de inmiddels achterhaalde NEDC-systematiek zou het bereik 543 kilometer bedragen). Thuis opladen geschiedt door een 7 kW wisselstroom-boordlader die per uur een actieradius van 35 km genereert. Dat doe je dus bij voorkeur ’s-nachts. Sneller gaat het bij openbare laadpunten met 100 kW gelijkstroom, dan laad je elke 15 minuten voor 100 km bij. Na een lunchstop onderweg kun je dan alweer gauw zo’n 250 – 300 km verder.

Behoudens het AWD-systeem is de i-Pace ook nog uitgerust met een aantal andere technische features ter optimalisatie van de rijeigenschappen. Torque vectoring reduceert het onderstuur door gecontroleerd afremmen van de binnenste wielen. All Surface Progress Control (ASPC) is een systeem dat ervoor zorgt dat je op onverharde, besneeuwde of modderige wegen gestaag vooruitkomt met een vaste ingestelde snelheid tussen 3,6 en 30 km/h, een soort cruise control dus voor slecht begaanbare wegen en paden. Vind je dat nog niet genoeg, dan kun je ook nog het optionele Adaptive Surface Response in combinatie met Adaptive Dynamics aanvinken in het bestelformulier. Die optimaliseren het rijcomfort en de carrosseriebeheersing middels meerdere sensoren voor de posities van stuurwiel plus gas- en rempedaal door de demperinstellingen automatisch aan te passen. Een optie die ik in elk geval zou kiezen is Active Air Suspension. Deze verlaagt de wielophanging automatisch 10 mm wanneer er langere tijd sneller wordt gereden dan 105 km/h, terwijl het systeem bij offroad rijden voor een verhoging kiest.

De i-Pace heeft een markant design. Jaguar positioneert de auto als een SUV, maar je kunt hem evenzogoed zien als een cross-over. Met een wagenhoogte van 156 cm is hij beduidend lager dan de meeste SUV’s. Bovendien heeft hij een mooi gestrekte, elegante koets van 468 cm waarmee hij eveneens afwijkt van de gemiddelde SUV-lengte die ergens rond de 440 cm ligt. Dat Jaguar de uit aluminium opgetrokken i-Pace toch vooral ziet als een SUV heeft te maken met een aantal eigenschappen van de auto zoals zijn offroad-capaciteiten door vierwielaandrijving en de binnenruimte. Bij het ontwerpen van de auto is optimaal gebruik gemaakt van het uitgangspunt dat er geen motor onder de kap geplaatst hoefde te worden. Daardoor kon worden volstaan met een korte, lage motorkap waardoor de positie van de voorste zitrij verder naar voren geschoven is. Het voordeel van dit cab-forward design is evident: de interieurafmetingen zijn er flink door toegenomen. Terwijl de voorsteven wordt gekenmerkt door vloeiende lijnen en de kenmerkende Jaguar-grille, is de achterkant van de auto enigszins hoekig, maar wel fraai. De luchtgeleiding door de grille, onder de motorkap door en vervolgens via de voorruit over het dak, draagt ertoe bij dat de luchtweerstand slechts 0,29 Cw is.

De wielbasis van de i-Pace bedraagt bijna drie meter en dat is fors – hij biedt dan ook veel ruimte voor alle inzittenden. De beenruimte op de achterbank is riant met maar liefst 89 centimeter. Dat geldt trouwens voor het gehele interieur. Mooie materialen en een hoog afwerkingsniveau geven je ondubbelzinnig het gevoel dat je in een premium auto zetelt. Het fraai vormgegeven en met leer beklede dashboard geeft zicht op drie beeldschermen. Recht voor de bestuurder verschaft een 12,3 inch HD display informatie over zaken als autorijden, entertainment, navigatie en telefoon. Centraal geplaatst bevinden zich twee touchscreens in de afmetingen 10 en 5 inch waarmee je onder meer instellingen voor multimedia, klimaat en stoelverwarming kunt selecteren. Optioneel kun je ook nog een head-up display aan het assortiment toevoegen. Vanzelfsprekend voor een auto van deze klasse is hij ook voorzien van de nieuwste technologiën op het gebied van veiligheid en connectivity, zoals draadloos internet middels een 4G wifi-hotspot. Hoewel de gedrongen achterkant anders doet vermoeden, is de kofferruimte met 656 tot 1453 liter goed aan de maat.

Rijden in de i-Pace is een bijzondere belevenis. Je drukt op de startknop en het enige dat je zintuigen waarnemen is het oplichten van het instrumentarium als teken van leven. Geen motorgeluid, helemaal niets, absoluut alleen stilte. Voet op het gaspedaal en hij begint te rollen. Trap je het meteen tot de bodem, dan word je van je plek geschoten. Het is verbluffend hoe snel de i-Pace accelereert. Zonder enige onderbreking, zonder iets dat ook maar lijkt op schakelen, sleuren de bijna 700 Newtonmeters je onbedaard naar de topsnelheid van 200 km/h. Dat wil je niet op een slingerende provinciale weg door de Algarve. Dus je laat het gaspedaal los om te remmen. Dan gebeurt er iets bijzonders: hij vertraagt sterk terwijl je het rempedaal nog niet hebt beroerd. Verantwoordelijk hiervoor is het regeneratiesysteem waarbij de elektromotoren de vrijkomende bewegingsenergie omzetten naar elektriciteit om de accu’s op te laden. Een doordacht en slim systeem. Je kunt de mate van vertraging overigens instellen middels het touchscreen. In alle gevallen branden de remlichten op, zodat achteropkomend verkeer is gewaarschuwd. Het is wel even wennen gedurende de eerste kilometers, maar al snel anticipeer je en wordt het een sport om net bijtijds van het gas te gaan voor een bocht zonder het rempedaal te gebruiken. Bij Jaguar noemen ze dit single pedal driving. Het moet gezegd: het werkt echt heel goed. Anders wordt het uiteraard wanneer je stevig aan het boenderen bent; dan heb je de remmen wel degelijk nodig om de massa van ruim 2100 kilo te vertragen. De geventileerde remschijven met een diameter van 350 mm vóór 325 mm achter doen hun werk overigens uitstekend.

De First Edition uitvoering die we reden is een fijne, stille en goed sturende auto die zich met gemak laat rijden. Hij zoeft met grote souplesse over de meanderende wegen van het Zuid-Portugese berglandschap. Het onderstel met dubbele driehoekige draagarmen voor en een multi-link wielophanging achter draagt daaraan bij. Onregelmatigheden in het wegdek worden goed geabsorbeerd, afhankelijk van de gekozen rijmodus: Comfort of Dynamic. Je zit heerlijk in de uitstekende stoelen die je net voldoende omsluiten voor steun in snel genomen bochten. Voor extra steun kun je Performance zetels bestellen.
Teneinde de veelzijdigheid van de i-Pace te demonstreren, heeft Jaguar ons ook een aantal offroad proeven laten rijden alsmede een aantal snelle ronden op een circuit. Hoewel de i-Pace, in tegenstelling tot een aantal andere familieleden binnen het concern, niet direct oogt als een auto waarmee je steile, onverharde bergweggetjes op kunt rijden, blijkt dat wel degelijk het geval middels het eerdergenoemde ASPC-systeem. Met speels gemak klimt hij, als een berggeit heuvels op. Je hoeft alleen maar te sturen. Omdat je omhoog rijdend wel de blauwe lucht ziet maar niet het parcours, functioneert de voorop gemonteerde camera handig als je ‘derde oog’. De hogere bodemvrijheid in deze modus maakt het ook mogelijk om door een beek te rijden. Aardig is in dat geval dat je op de camerabeelden je boeggolf kunt bewonderen.

Aansluitend op het offroad-avontuur togen we naar het Autodromo International do Algarve nabij Portimao. Ook op het circuit toonde de i-Pace zich een verrassend goede auto. Hij stuurt vrij licht maar gretig de bochten in en laat zich goed zetten. Wel merk je dat het hoge wagengewicht onder deze omstandigheden nadrukkelijk een rol speelt. Bijtijds remmen is daarom het devies. Ben je voorbij de apex en vloer je het gaspedaal te vroeg, dan duwt het enorme koppel je, ondanks het AWD-systeem, geheid het onderstuur in – bij voldoende gas resulterend in een vierwieldrift. Hard op een circuit rijden met een elektrische auto van dik 2100 kilo: je verzint het niet, maar het kan. Ik was ervan onder de indruk.

De i-Pace is leverbaar in vier uitrustingsniveaus: S, SE, HSE en First Edition. Prijzen beginnen bij € 80.330, de First Edition kost € 104.780. Dat is ten opzichte van de beperkte concurrentie een scherpe prijsstelling. Prettige bijkomstigheid: er is geen BPM-bijtelling van toepassing. Voor de zakelijke rijder is de i-Pace extra interessant, bij registratie in dit jaar geldt nog de gunstige 4% fiscale bijtellingsregeling over het gehele aankoopbedrag. Werk aan de winkel voor Jaguar dus, want de i-Pace heeft het in zich om een groot succes te worden. Naar verluidt gaat het aantal geplaatste orders al richting 2000. De gelukkige kopers wacht een fijn en veelzijdig vervoermiddel; een volledig elektrische auto waarmee je én offroad kunt spelen én op een trackday kunt rondboenderen. En die bovenal de bekende tradities van Jaguar volledig eerbiedigt.

TEKST Dick Bosboom

TECHNIEK 
Motor              2 elektromotoren
Accu                90 kW lithium-ion
Vermogen        400 pk
Koppel             696 Nm
Actieradius     480 km (WLTP)
Transmissie    2 eentraps concentrische transmissies, AWD, torque vectoring
Remmen          geventileerde schijven rondom, 350 mm voor, 325 achter
Banden           235/65/18
LxBxH             4682 x 2139 x 1565 mm
Wielbasis        2990 mm
Gewicht           vanaf 2133 kg
Topsnelheid    200 km/h
0 – 100 km/h 4,8 sec
Prijs                vanaf 80.330 euro


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Tulpenrallye: alert blijven tot het einde

Volgend bericht

Aston Martin DB11 AMR: om in te lijsten




Uitgelicht

Tulpenrallye: alert blijven tot het einde

De jubileumeditie van de International Historic Tulpenrallye (6-12 mei) ging dit jaar in Zuid-Frankrijk van start met 207 deelnemers....

4 June 2018

Webdevelopment