Laatste nieuws

Jaguar XE, zo hoort het

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 24 maart 2016

Jaguar XE (3)

De Jaguar XE bevalt zo goed dat hij in (onze) prijzen is gevallen.
Naar de finale testsessie voor de Auto van het Jaar heb ik Jaguar’s XE 2.0 D meegenomen, en daar was ik zeer van onder de indruk. Ik kwam nog meer onder de indruk van de XE na op het testcircuit van Mortefontaine bij Parijs met de benzineversies gereden te hebben, inclusief de 3,0-liter V6 met zijn 340 pk. Wat een heerlijke (achterwielaangedreven) machine, waardoor de 163 pk viercilinder turbodiesel zich overigens in niet in de coulissen liet manoeuvreren. Op het circuit stuurde ook hij uitstekend, aanzienlijk sportiever dan de op Mortefontaine aanwezige concurrenten van Skoda en Audi, zelfs als hun onderstellen in de sportiefste stand stonden. Toegegeven, de diesel is een tikje luidruchtig bij het wegrijden vanuit stilstand, maar eenmaal op snelheid is Jaguar’s bekende Pace & Grace volledig aanwezig. De 340 pk V6 was een wellustig spinnende en grommende sportmachine, die ik met graagte binnenkort een wat langer uitprobeer.
De interieurruimte achterin is voldoende, maar niet overdadig, en de kwaliteit van het dashboard is goed, maar haalt het niet bij die van VW en Audi – maar dat niveau haalt bijna geen enkele fabrikant. Belangrijker is dat het een erg mooie auto is, die kan wat de oude X-type niet kon: vol gepast zelfvertrouwen naast de Duitse concurrenten parkeren.
De XE ziet er goed uit, rijdt beter dan welke andere auto in zijn segment ook. Zo hoort een sportieve sedan te sturen, het kan, zelfs met een dieselmotor. Ik was weg van de XE. Ik heb hem mijn Auto van het Jaar gemaakt.

TEKST Ton Roks

????????????????????????????????????

JAGUAR XE 2.0D
MOTOR viercilinder diesel met turbo, 1999 cm3
VERMOGEN 163 pk bij 4.000 min-1
KOPPEL 380 Nm bij 1.750 min-1
TRANSMISSIE handgeschakelde zesbak of achttraps automaat, achterwielaandrijving
VERBRUIK gemiddeld normverbruik 1 op 26
0 -100 KM/H 8,4 sec.
TOPSNELHEID 227 km/h
PRIJS vanaf € 41.250 (NL); € 35.940 (B)


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Hoogst spannend: Tesla Model S P90D ‘Ludicrous’

Volgend bericht

Voor je het weet, rijd je als Ken Block




Uitgelicht

Hoogst spannend: Tesla Model S P90D ‘Ludicrous’

Een indrukwekkende auto, die Tesla Model S P90D, ook zonder dat je op dat lonkende knopje ‘Ludicrous’ drukt. Ik...

24 March 2016

Webdevelopment