Laatste nieuws

Junghans terug in de spotlights

Chrono / 20 januari 2017

Oudere generaties zullen zich ongetwijfeld de tafel- of hangklokken herinneren die in menige woonkamer het ritme van het dagelijks leven dicteerden. De naam Junghans prijkte luid en duidelijk op de wijzerplaat.

 Dat Junghans al decennia lang zak- en polshorloges fabriceerde, is toen velen ontgaan. Een ‘Zwitsers’ horloge had meer status. Na WWII was de belangstelling voor Duitse producten, laat ik het voorzichtig stellen, behoorlijk weg geëbd. Bovendien was de hele klokkenindustrie behoorlijk kapot gebombardeerd. Een zeer bekend verhaal in deze is het ‘geslaagde’ bombardement van de fabrieken van Lange & Sohne tijdens de laatste dag dat de geallieerden nog vluchten uitvoerden richting Duitsland.

Vanaf de begindagen van het automobilisme had de familie Junghans al belangstelling voor gemotoriseerde vervoer. Ze kocht een van de eerste Daimlers. Er was zelfs sprake van een goede vriendschap tussen Arthur Junghans, Wilhelm Maybach en Gottlieb Daimler. Tijdens een van de bijeenkomsten in de villa van de familie Junghans kwam Arthur met een ontwerp voor een verbetering in de stuurinrichting: de geboorte van een besturing met wormwiel was een feit. Ook ideeën voor verbeteringen aan de elektrische ontsteking waren van zijn hand. Het idee van de eerste autoklok kwam natuurlijk ook uit de koker van Junghans.

De klokkenindustrie krabbelde in de jaren vijftig op. Met de introductie van de elektronica in de uurwerkindustrie verdween de mechanische, met een gewicht of veer aangedreven klok langzaam uit het modebeeld. De horloge-tak van Junghans is nooit groot geweest als je hem vergelijkt met de Zwitserse productieaantallen. Ook in deze tak van sport stapte Junghans langzamerhand over naar elektronische horloges. Eerst deels mechanisch met een balans als elektronische tijdbasis, later zelfs horloges met een atoomklok als tijdsbasis. Via de bekende DCF77 zender werden precisiesignalen verstuurd die via een in de band geplaatste  antenne werden verwerkt tot een tijdsaanduiding. Uiteraard zorgden batterijen voor de energieleverantie.

Wie zich een beetje heeft verdiept in de historie van de Duitse auto industrie kan er niet om heen dat er voor WWII geweldig indrukwekkende automobielen werden vervaardigd. Merken als Mercedes, Daimler en Maybach bouwden auto’s waar de rijken der aarde zich graag mee vertoonden. Het merk en de fabriek van Junghans zijn tegenwoordig in handen van dr. Hans – Jochem en Hannes Steim. Beide heren bezitten een indrukwekkende autocollectie in Schramberg, toevallig ook de locatie waar Junghans altijd z’n fabrieken had. Deze collectie geeft een prachtig overzicht van 110 jaar auto-industrie.

Het zal u niet verbazen dat de inspiratiebron voor een ongelooflijk mooie, volkomen nieuwe horlogecollectie uit het autodesign van de jaren dertig komt. Het design van de dashboard klokken van een Maybach DS 8 Zeppelin met het bouwjaar 1932 heeft de heren zodanig gefascineerd dat het heeft  geresulteerd in de horloges die hier ten tonele worden gevoerd.

Meister Driver Handaufzug in Tacho – Optik heet het horloge officieel.  En ja, u leest het goed, het moet met de hand worden opgewonden, kan het nog klassieker? Het horloge is uiterst eenvoudig met een uren- en minutenwijzer draaiende in het centrum van de wijzerplaat. Met een kleine secondewijzer op de “6” is het klassieke in de tijdsaanduiding helemaal terug. Echt mooi wordt het als je jezelf even verdiept in de uitvoeringen van de wijzerplaten en de overeenkomst met de eerder genoemde Maybach ziet

Er zijn zelfs twee uitvoeringen van de Meister Driver Handaufzug uitgebracht wat indeling betreft.De eerste is die met de verdeling in 12 uur waarbij de cijfers relatief groot zijn. De sub-dial voor de kleine secondewijzer is in een onderscheidende kleur uitgevoerd. De afleesbaarheid is maximaal, ook in het donker! Bij de tweede uitvoering zien we nog meer invloed van de dashboardklokken van weleer. De wijzerplaat is onderverdeeld in ‘60’, en dan in stappen van vijf seconden per (getal)aanduiding. Het gehele centrum is lichter van kleur dan de rand waar de onderverdeling in ‘60’ op is aangebracht.

Het uurwerk is Zwitsers! Het oorspronkelijk Peseux 7001 genoemde uurwerk is later ingelijfd bij de Swatch Group en omgedoopt tot ETA 7001. Het heeft een hoogte (of dikte) van 2,5 mm en een diameter van 23,7mm en is heel traditioneel uitgevoerd met Incabloc, 17 steens en een tikgetal van 21.600 Ah/h. Het lijkt alleen erg basic, maar de kenners weten beter: dit is kwaliteit. Het prachtig verfijnde raderwerk, de goede kwaliteit van de spiraalveer en Glycidur balans dragen in sterke mate bij aan de value for money.

Het is echt niet toevallig dat juist dit horloge door ons als 1e prijs is uitgereikt aan de winnaars van de 100 Mijl van Amsterdam, die 18 december gereden werd. We waren met Amsterdam Watch Company sponsor, bemanden de controlepost voor de winkel in de Reestraat en als dealer van Junghans stelden we het heel graag beschikbaar.

 

Roel van den Haak is gespecialiseerd in vintage horloges en heeft een winkel in de Amsterdamse Reestraat (www.amsterdamwatchcompany.nl). Hij is tevens dealer van de fabrikanten Junghans, Dornblüth, Christiaan van der Klaauw en Roland Oostwegel.

 

 


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane

Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).





Vorig bericht

Porsche 911 Carrera 3.0 RSR: shaken & stirred

Volgend bericht

McLaren: de evolutie na Job One




Uitgelicht

Porsche 911 Carrera 3.0 RSR: shaken & stirred

Deze Porsche 911 ging als vierde over de finish tijdens Le Mans 1973. Nu is hij terug op het fameuze circuit, met de man die toen...

20 January 2017

Webdevelopment