Laatste nieuws

Kia Stinger GT: 370 pk Gran Turismo

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 9 januari 2017

Kia is er duidelijk op uit Europese premiummerken als BMW, Mercedes en Jaguar naar de kroon te steken met deze verrassende Stinger. De in Detroit onthulde sedan heeft een 370 pk twinturbo V6 onder de motorkap en zou over uitstekende rijeigenschappen beschikken. De afstemming van het chassis is geschied op de Nürburgring onder supervisie van de – van BMW afkomstige – Albert Biermann. De achterwielaangedreven Stinger GT zou in 5,1 seconden van 0 naar 100 sprinten en een topsnelheid van 268 km/h hebben. De verkoop van de Stinger start eind dit jaar in de Verenigde Staten. Kia heeft zich nog niet uitgelaten over verkoop in Europa.

Kia zegt dat de Stinger aanzienlijk ruimer en groter is dan zijn concurrenten. De wielbasis bedraagt 2.898 millimeter, fors langer dan de Audi A4, de Infiniti Q50, de Lexus IS, de BMW 4 Serie Gran Coupé en zelfs de Lexus GS en Mercedes-Benz CLS. De lengte komt uit op 4.831 millimeter en de breedte op 1.869 millimeter.

Het chassis van de Stinger is gemaakt van 55 procent extra sterk staal: een uitstekende basis voor engineers om een optimaal weg- en rijgedrag te realiseren, aldus Kia. Dankzij Dynamic Stability Damping Control kan de bestuurder kiezen uit diverse onderstel setups. Er is keuze uit vijf rijmodi: Personal, Eco, Sport, Comfort en Smart. Allemaal hebben ze invloed op de dempers, het stuurgedrag en de respons op het gaspedaal.

Er is keuze uit twee aluminium turbomotoren, die beide nog in ontwikkeling zijn. Standaard krijgt de Stinger een 2,0-liter viercilinder Theta II-turbobenzinemotor met een vermogen van naar schatting 258 pk en 353 Nm trekkracht. Een 3,3-liter twinturbo V6 Lambda II-benzinemotor – alleen voor de Stinger GT – levert 370 pk en 510 Nm trekkracht. Kia mikt voor de topversie op een 0-100-sprinttijd van 5,1 seconden en een topsnelheid van ongeveer 268 km/u. Beide turbomotoren zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat, die de achterwielen of alle wielen aandrijft (optioneel voor beide motoren). Via schakelflippers aan het stuurwiel kan de bestuurder ook zélf schakelen.

De AllWheelDrive-variant is standaard voorzien van Dynamic Torque Vectoring Control. Dit systeem monitort het wegdek en de input van de bestuurder en verdeelt automatisch de aandrijf- en remkrachten over de wielen voor maximale controle onder alle omstandigheden. De versie met achterwielaandrijving is voorzien van een mechanisch gelimiteerd sperdifferentieel. Er is keuze uit diverse lichtmetalen wielen en banden. De versie met viercilindermotor staat standaard op 225/45 R18 performancebanden. De Stinger met V6 beschikt over high-performance-rubber in de maat 225/40 R19 vóór en 255/35 R19 achter. Geventileerde remschijven van Brembo® met vier zuigers per cilinder vóór en twee zuiger per cilinder achter zijn standaard voor de V6-variant.

Voor de Stinger is ook een aantal veiligheidssystemen beschikbaar zoals Driver Attention Alert, Forward Collision Assistance met geïntegreerd Autonomous Emergency Braking, Advanced Smart Cruise Control, Lane Keep Assist (LKA) en Rear Cross Traffic Alert.

 

 


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks

Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.





Vorig bericht

Mijn favoriete Ferrari.....

Volgend bericht

California T HS: veel Sport erin, weinig GT eruit




Uitgelicht

Mijn favoriete Ferrari.....

Al wandelend rondom de Ferrari’s die op InterClassics in Maastricht staan, zal ik mezelf – net zoals velen – afvragen...

7 January 2017

Webdevelopment