Laatste nieuws

Kia Stinger GT, de eerste rij-indruk

Nieuwe auto's / 7 september 2017

Een snelle, goed uitziende sedan met achterwielaandrijving. Alfa Romeo maakte er zijn comeback mee, Kia maakt er nu zijn entree mee in een marktsegment waarin het zich nog niet eerder waagde.

Vergis je niet, de Koreaanse fabrikant heeft niet de ambitie een duur premium merk te worden, maar wil wel bewijzen dat het in staat is automobielen van hoge kwaliteit te bouwen. ‘Among the best, better than most’, dat was het mantra van de mannen die Kia’s nieuwe imagomaker ontwikkelden, onder leiding van ondermeer de bij BMW M weggekaapte specialist Albert Biermann. De Stinger is naar de letter geen sedan, met zijn lang aflopende coupédak heeft hij meer het silhouet van een BMW 4-Series Gran Coupe, waarvan hij overigens niet ‘afgekeken’ is, Kia liet in 2011 al een showauto zien, die naar de toekomstige Stinger hintte.

Hij komt naar de Nederlandse kusten in drie configuraties, de 2.2 CRDi met een 200 pk turbodiesel (€ 59.995,-), de 2.0 T-GDi met een 255 pk benzinemotor (€ 67.995,-) en het topmodel, de 3.3 Twin Turbo V6 AWD GT met 370 pk  (€ 99.995,-). Als het om het neerzetten gaat van Kia als een autobouwer die geen zee te hoog is, moet de 3.3 Twin Turbo V6 AWD GT het leeuwendeel van het werk verrichten. Dat is hem toevertrouwd, de 370 pk GT is niet alleen een indrukwekkende entree, het is ook in absolute zin een indrukwekkende auto. We hebben een dag met Korea’s eerste sportsedan doorgebracht in de Taunus en zijn oprecht verbaasd dat Kia’s eerste optreden onder de topsporters meteen zo haarfijn in de roos is.

Het is een grote, goed uitziende auto, die onmiddellijk als iets nieuws en interessants wordt herkend, zo bleek uit de reactie van voetgangers toen we vanuit Kia’s Europese hoofdkwartier de stad Frankfurt uitreden. Kia zegt de Stinger te hebben ontwikkeld als een high speed long distance cruiser en dat herken je volledig terug in het luxe en zeer compleet uitgeruste interieur, met excellente stoelen, een prima zitpositie en een heel volledig instrumentarium. Maar zodra je het gaspedaal vloert, herken je er ook de sportsedan in, die bereid is zich met het mes tussen de tanden te verdedigen tegen elke uitdager die hij tegenkomt. Hij is een graadje minder uitbundig of track focused dan de M3 of AMG C 63, maar is wel sportiever van inborst dan bijvoorbeeld een Jaguar XF-S.

Het is een grote auto, hij is dik 4,8 meter lang, met een uitzonderlijk lange wielbasis van 2,9 meter, waardoor het ook achterin goed zitten is. De bagageruimte heeft een inhoud van maar liefst 406 tot 1114 liter. Hij staat op 19-inch lichtmetalen wielen, die er erg goed uitzien, mede doordat de wielmoeren slim afgedekt zijn, waardoor het lijkt alsof de wielen een centrale moer hebben. Ik kan niet zo warmlopen voor de ‘sleuven’ in de motorkap, niet omdat ze de Stinger niet zouden staan (dat doen ze wel), maar omdat ze gesloten en dus puur decoratief zijn. Dat geldt gelukkig niet voor de ‘kieuwen’ in de voorschermen, die hebben samen met de openingen en ‘blades’ in de voorbumper een reëel aerodynamische functie: ze zorgen er voor dat de moeilijk vermijdbare maar nadelige wervelingen in de voorste wielkuipen geminimaliseerd worden. De Stinger is vooralsnog ‘Kia only’, er komt geen vergelijkbare sportsedan van zusterbedrijf Hyundai, al zullen delen van de techniek van de Stinger wel ingezet worden om diens luxury brand Genesis nieuwe energie te geven.

Zodra we op de Autobahn waren gearriveerd, verbaasde de twinturbo V6 door de enorme aandrang waarmee hij accelereert als het gaspedaal naar de bodem wordt getrapt. Bij 1300 toeren per minuut is hij volledig op stoom, en de vloedgolf trekkracht begint pas bij 4500 toeren langzaam af te bouwen. De aangenaamste verrassing is niet de grootte van de trekkracht, maar de onmiddellijkheid ervan. Een van Kia’s ingenieurs nam het compliment met graagte in ontvangst, maar liet weten dat het snelle aanspreekgedrag van de V6 niet eens zo veel hoofdbrekens had gekost. “Met 3,3-liter slagvolume heb je natuurlijk meteen al een goed basiskoppel om mee te beginnen”, aldus de man.

Kia claimt een behoorlijk hoge top van 270 km/h voor de Stinger GT, welk we niet hebben kunnen verifiëren, maar hij sprint in elk geval naar de 240 alsof het fenomeen luchtweerstand non-existent is. Daarboven moet er voelbaar wat harder geknokt worden. Complimenten voor de besturing. Het is weliswaar een elektrisch bekrachtigd systeem, echter op het stuurhuis gemonteerd, niet op de kolom zelf, waardoor er meer gevoel over blijft. Dat maakt de Stinger op dit gebied nog geen uitblinker, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de snelheid van de besturing en het enthousiasme waarmee de GT instuurt. Hij ligt solide op de weg, communiceert prima wat banden en chassis ervaren, heeft een levendig weggedrag met snelle reacties. Daardoor voel je nauwelijks dat het een zware auto is, goed voor meer dan 1700 kilo. Wat je wel merkt, is dat het een solide auto is. De carrosserie is niet alleen gelast, maar ook verlijmd, over een lengte van 173 meter zelfs en het is daardoor de stijfste auto die de Koreaanse fabrikant ooit heeft gemaakt.

De wielophanging vóór bestaat uit twee onderste draagarmen, gecombineerd met MacPherson veerpoten, achter heeft de Stinger een mooie multilinkconstructie. De dempers zijn actief, in de normale stand beweegt de grote Kia sportief maar gerieflijk over de weg, in de stand ‘sport’ wordt het wegdek merkbaar strikter gevolgd en worden carrosseriebewegingen streng in toom gehouden. De Stinger heeft er geen enkele moeite mee de overstap van comfortabele Grand Tourer naar sportsedan in een simpele druk op een knop te maken. De GT wordt standaard geleverd met vierwielaandrijving. Bij de 2.2 CRDi kun je kiezen, de 2.0 T-GDi wordt alleen met aandrijving op de achterwielen geleverd.

Alle Stingers hebben een achttrapsautomaat, geen transmissie met dubbele koppeling dus. Dat bleek overigens geenszins een gemis, de bak laat zich snel schakelen met flippers aan het stuurwiel en door de lock-up’s is er meer dan voldoende contactgevoel met de transmissie. Bij vol gas accelereren biedt de transmissie niet de schokloze verfijning van een bak met dubbele koppeling, maar ik ervoer de lichte schakelschokken bij vol vermogen eerder als een bijdrage aan de sensaties van de Stinger GT dan als een nadeel.

De vierwielaandrijving doet zijn werk ongemerkt en verdeelt het aandrijfkoppel bij normaal gebruik zo evenwichtig dat je nauwelijks kunt detecteren dat er zo’n systeem voor je aan het werk is. Behalve natuurlijk als er met veel gas uit stilstand wordt vertrokken, dan lanceert de Stinger zichzelf kaarsrecht en zonder ook maar een wolkje wielspin in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/h, ruim voldoende om de eerder genoemde Jaguar XF-S zijn achterste te laten zien. In de stand sport gaat de vierwielaandrijving indien nodig over op meer extreme verdelingen van het koppel, tot zelfs 90% naar een as. Als je zo hard een bocht ingaat dat de voorwielen ondersturen, voel je – als je gas geeft – het aandrijfkoppel naar de achteras gaan. Je laat de neus daarmee echter niet zo gemakkelijk naar de binnenzijde van de curve duiken – vermoedelijk een gevolg van de lange wielbasis. De beste strategie is dan ook de Stinger met een strak gedoseerde snelheid een bocht in te laten gaan en de banden vervolgens nauwkeurig te ‘voeden’ met zo veel mogelijk koppel als ze maar aankunnen, voor een pijlsnelle exit.

De Stinger GT heeft zijn opvoeding genoten op de Nürburgring, waar testrijders hem gedurende 480 ronden helemaal op smaak hebben gebracht, met een mooi natuurlijk en transparant weggedrag. Zonder overigens uit het oog te verliezen dat de meeste Stingers hun brood zullen gaan verdienen als competente, comfortabele en representatieve kilometervreters. Hun missie is dermate goed geslaagd dat er alle reden is om uit te kijken naar de versies met de viercilinder turbomotoren.

Er is helaas ook reden om een traan weg te pinken, er is namelijk ook een GT met alleen achterwielaandrijving en een mechanisch sperdifferentieel. Die is vrijwel zeker nog lichter en nog beter in staat een prestatiegerichte koper te verleiden. Helaas blijft deze nog aantrekkelijkere Stinger voorbehouden aan ‘rechtsgestuurde’ markten. Veel GT’s zullen we in ons land niet op de weg gaan zien, door de bizar hoge BPM komt er een prijskaartje van bijna een ton aan te hangen. Hij gaat Kia hoe dan ook een dienst bewijzen, niet alleen als smaakversterker voor de andere Stingers, maar ook voor het merk zelf. Als een pittige saus op een goede maaltijd.

Stinger 2.2 CRDi
Motor viercilinder turbodiesel, 2199 cm3, boring x slag 85,4 x 96,0 mm Vermogen 200 pk bij 3.800 min-1 Koppel 440 Nm tussen 1.750-2.750 min-1 Acceleratie 0-100 km/h in 7,6 sec Topsnelheid 230 km/h Prijs € 59.995,–

Stinger 2.0 T-GDi
Motor viercilinder turbo, 1998 cm3, boring x slag 86,0 x 86,0 mm Vermogen 255 pk bij 6.200 min-1 Koppel 353 Nm tussen 1.400-4.000 min-1 Acceleratie 0-100 km/h in 6,0 sec Topsnelheid 240 km/h Prijs € 67.995,–

Stinger 3.3 Twin Turbo V6 AWD GT
Motor v6 met twee turbo’s, 3342 cm3, boring x slag 92,0 x 83,8 mm Vermogen 370 pk bij 6.000 min-1 Koppel 510 Nm tussen 1.300-4.500 min-1 Acceleratie 0-100 km/h in 4,9 sec Topsnelheid 270 km/h Prijs € 99.995,–


Print Friendly, PDF & Email




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

Testrit met de nieuwe Alpine A110

Volgend bericht

‘De mooiste elektrische auto ter wereld’




Uitgelicht

Testrit met de nieuwe Alpine A110

Alpine heeft grote plannen met zijn nieuwe lichtgewicht sportwagen, de A110. Hij moet goed genoeg zijn om de Porsche...

30 August 2017

Webdevelopment