Laatste nieuws

Kia Stinger komt naar Europa

Alle nieuwsberichten / Nieuwe auto's / 20 januari 2017

De ‘Quattroporte uit Korea’, zoals we de Stinger al hebben horen noemen, komt naar Europa. Kia heeft dat aangekondigd tijdens een persbijeenkomst in Milaan, de Italiaanse hoofdstad van stijl en design. De eerste exemplaren mogen we al in oktober van dit jaar in Nederland verwachten.

Na een eerste onthulling van de Stinger in Detroit hield Kia een feestje in een studio in Milaan, waar het alle details over de Koreaanse Gran Turismo vrijgaf, inclusief de boodschap dat hij naar Europa komt. Léan Verstoep, directeur van de Nederlandse importorganisatie, zei daar de Stinger heel graag naar Nederland te halen. “Ik verwacht er nog geen grote aantallen van, die zou de fabriek niet eens kunnen leveren, maar ik zie de Stinger wel als een heel belangrijke auto voor ons, vooral qua imago. De versie met de 370 pk V6 zal waarschijnlijk vrij prijzig worden door zijn CO2 uitstoot, dus de aantallen zullen van de tweeliter benzine en diesel moeten komen. Over de prijzen zijn we in onderhandeling. De tweeliters moeten mooie, serieuze proposities worden, ik wil niet dat er alleen maar enthousiaste dealers in rond rijden”, aldus Verstoep.

Een prijsindicatie kon hij uiteraard nog niet geven, maar hij zei wel de BMW 4 Serie Gran Coupé  als concurrent te zien. Deze vierdeurs coupé staat – met een vergelijkbaar vermogen – in de prijslijsten voor een bedrag rond de 50.000 euro.

Na de introductie van de tiger nose, de grille die Kia een onderscheidend eigen gezicht heeft gegeven, is de Stinger de tweede ‘historische stap’ die het Koreaanse merk speciaal moet maken. “We zijn begonnen als bargain brand, maar willen dat Kia’s niet meer met alleen het verstand worden gekozen, maar ook op emotie. Niemand had een auto als de Stinger van ons verwacht, het is een liefdesbrief aan de auto-enthousiast”, zei Gregory Guillaume, de Europese designchef van Kia, die zich vol vertrouwen toonde over het vermogen van de Stinger wereldwijd klanten aan te trekken. “We geloven in de kracht van design en hebben daarop vol ingezet. No guts, no glory. Het grootste risico dat je als fabrikant kunt nemen, is het vermijden van elk risico. De Stinger is onze game changer, hij gaat ervoor zorgen dat de wijze waarop het publiek Kia ziet, totaal verandert”, aldus de ontwerper.

Het is niet de eerste keer dat een volumefabrikant die vooral op prijs scoorde, tracht een plek te verwerven in de hogere segmenten, waarin kopers zich kunnen veroorloven emoties bij hun keuze een doorslaggevende rol te laten spelen. Toyota heeft dat met Lexus gedaan, Honda met Acura en Nissan met Infiniti. Het stoutmoedige van Kia is dat het deze stap neemt onder eigen label, het krachtige van Kia is dat het zulks doet met een heel uitgesproken en fraai ontwerp, dat veel aantrekkelijker en meer onderscheidend is dan de auto’s waarmee Lexus en Acura hun eerste schuchtere schreden in een hoger segmenten zetten.

De Stinger wordt in Europa leverbaar met keuze uit drie turbomotoren: een 2,0-liter viercilinder, een 3,3-liter V6 en een 2,2-liter viercilinder turbodiesel. Alle motoren zijn in lengterichting geplaatst. Specifiek voor Europa ontwikkeld, is de nieuwe 2,2-liter turbodiesel, met 200 pk aan vermogen en 440 Nm trekkracht. De viercilinder benzinemotor is goed voor 255 pk en 353 Nm en de 3,3-liter pompt er 370 pk en 510 Nm uit.

Kia koppelt alle turbomotoren aan een achttraps automaat. Via schakelflippers aan het stuurwiel kan de bestuurder ook handmatig schakelen. De Stinger is de eerste Kia die leverbaar is met achter- of vierwielaandrijving. De AWD-variant is standaard voorzien van Dynamic Torque Vectoring Control. De versie met alleen achterwielaandrijving is optioneel leverbaar met een mechanisch sper.

Een belangrijk moment zal zich aandienen in de tweede helft van dit jaar. Dan zal er voor het eerst met de Stinger gereden kunnen worden, die door de Koreanen ‘de snelste, krachtigste en meest dynamische Kia ooit’ wordt genoemd. Zal hij rijden zoals zijn uiterlijk belooft? Of zal hij een mediocre rijdende automobiel blijken in een fraaie verpakking? Kia heeft de Stinger achterwielaandrijving gegeven (vierwielaandrijving is een optie) en dat zegt al heel wat. Bovendien beschikt het over een ontwikkelingscentrum nabij de Nürburgring, waar de Stinger ‘fijngeslepen’ zou zijn onder het toeziend oog van Albert Biermann, die het vak bij BMW geleerd heeft. Daaruit mag je concluderen dat er in elk geval een intentie is een serieuze liefdesbrief aan de auto-enthousiast te sturen – eind dit jaar maken we de enveloppe open. Beland hij in de prullenbak of in het adresboekje?

Stinger 2.2D
Motor              diesel met turbo, common rail, directe injectie; 2.199 cm3
Vermogen       200 pk @ 3.800 min-1
Koppel             440 Nm @ 1.750-2.750 min-1

Stinger 2.0i
Motor              vier-in-lijn met turbo, benzine, directe injectie, 1.998 cm3
Vermogen       255 pk @ 6.200 min-1
Koppel             353 Nm @ 1.400-4.000 min-1

Stinger GT 3.3i
Motor              V6 twin-turbo, directe injectie, 3.342 cm3
Vermogen       370 pk @ 6.000 min-1
Koppel             510 Nm @ 1.300-4.500 min-1


Print Friendly




Ton Roks
Ton Roks werkte meer dan 25 jaar voor het blad Autovisie, waarvan een groot deel als hoofdredacteur. In november 2012 vervulde hij een lang gekoesterde wens, hij begon een eigen autoblad: Octane, met een hoofdrol voor de klassieke auto – en een gezonde belangstelling voor interessante nieuwe auto’s.




Vorig bericht

InterClassics: opkomst der youngtimers

Volgend bericht

De terugkeer van El Dominicano




Uitgelicht

InterClassics: opkomst der youngtimers

  InterClassics trok minder bezoekers dit jaar – waarschijnlijk door de overdreven onheilsberichten over het weer...

16 January 2017

Webdevelopment