Laatste nieuws

Kogelhard in Jay Leno’s McLaren F1

Ton Roks / 7 april 2017

Ooit ben ik met Ben Pon op jacht geweest, in de velden rondom zijn Zuid-Engelse jachtgoed Avishays. Ben schoot met een dubbelloops Piotti, ik met een Nikon. Natuurlijk praatten we over auto’s, Porsche’s vooral, maar ook over zijn McLaren F1. Die had Ben toen niet meer, hij had alleen nog maar een houten model ervan, dat de fabriek hem geleverd had om te laten zien hoe de kleur stond die hij gekozen had. Het lag onder een hoopje troep ergens in een van de garages, naast een per ongeluk plat gereden overwinningstrofee.

 Ben vertelde dat hij die McLaren ‘gewoon voor de heb’ had gekocht. “Het sprak me wel aan, zo veel vermogen in zo’n lichte auto. Ik heb hem opgehaald bij de fabriek in Woking, en ben er mee naar huis gereden. Tjonge, wat trok hij een bekijks overal, de mensen maakten zelfs buigingen onderweg. Voordat ik hem kocht, heb ik er mee mogen proefrijden in Nederland, op vliegveld Soesterberg. Natuurlijk accelereerde ik meteen naar topsnelheid, maar de verkoper was aan angsthaas, hij wilde eruit.”

Bij zijn buitenhuis in Zuid-Engeland, waar de F1 gestald stond, gebruikte Ben hem hoofdzakelijk om vrienden de stuipen op het lijf te jagen. “Ik knalde soms met 320 km/h langs de Windwhistle Inn en schakelde precies voor de deur op, want dat vonden de mensen op het terras zo leuk. Ik heb Gijs van Lennep ook een keer meegenomen en hij vond het niks dat ik zo hard reed. Ik heb hem toen voor het eerst bang gezien. Het was soms ook wel een beetje link, er waren weleens tractoren en fietsers op die weg”. aldus Ben.

Hij achtte het daarom verstandiger zo nu en dan naar een circuit uit te wijken, naar Thruxton. “Daar kon je wel lekker hard gaan. Ik heb die ex-formule 1 rijder, Jonathan Palmer, een keer meegenomen in de McLaren. Hij vroeg of het iets langzamer kon…”

Ben heeft mij niet op een ritje onthaald in de F1, want die had hij toen al verkocht aan Jay Leno. De reservesleutel. die had hij nog wel. Meteen heb ik gevraagd of die mocht hebben om grapjas Leno een poets te bakken. Jay is namelijk altijd op Pebble Beach en ik dacht, als hij er is met die F1, haal ik daar een streek mee uit. Ik parkeer hem ergens anders, zodat hij zich suf zoekt of een helikopter moet huren om de McLaren te vinden. Of ik draai hem simpelweg om, zodat hij aan zijn verstand twijfelt als hij naar huis wil rijden. Of ik ga heel brutaal een fijn stuk met die F1 rijden. Dat laatste lijkt me inmiddels niet meer zo’n tof idee, ik zou een trigger happy agent tegen kunnen komen – en zo kogelhard gaat zo’n McLaren nu ook weer niet.

Die gang naar Pebble Beach met die sleutel in mijn zak is er helaas nog niet van gekomen. Vermoedelijk doet de afstandsbediening het niet eens meer, is het batterijtje leeg. En Jay heeft zo veel auto’s, de kans dat hij met de F1 naar Pebble gaat, wordt elke dag kleiner. Daarom heb ik uiteindelijk maar naar hem getwitterd dat ik de reservesleutel van zijn F1 heb – of hij hem wil hebben? Misschien nodigt hij me wel uit om zijn garage te bezoeken en even een blokje om te gaan, met de F1. Tot op heden heb ik niks gehoord….


Print Friendly, PDF & Email




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur).




Vorig bericht

Boekbespreking: Porsche 356 in Nederland

Volgend bericht

Nieuwe uitdaging voor Bentley Boys  




Uitgelicht

Boekbespreking: Porsche 356 in Nederland

Onlangs verscheen er van de hand van Gijs van Dijk een indrukwekkend historisch tijdbeeld van Porsches 356 in Nederland. Gijs...

7 April 2017

Webdevelopment