Laatste nieuws

Legend Boucles de Bastogne: ‘Just for fun!’

Alle nieuwsberichten / Alle reportages / 24 februari 2017

Bastogne werd op 18 en 19 februari overrompeld door de ongeveer 300 deelnemers van de Legend Boucles de Bastogne die er hun Ardennenoffensief uitvochten.

Ongeveer 300 deelnemers gingen vanaf de mythische Place McAucliffe van start voor de 12de editie van de Legend Boucles. Het unieke reglement van de Legend Boucles was lichtjes bijgestuurd. De deelnemers mochten enkel met sneeuwbanden rijden en moesten onderweg nog steeds voor stempelcontroles stoppen. De resultaten werden volgens een ouderdomscoëfficient herberekend wat in het voordeel van oudere wagens speelde. Nieuw was de zogenaamde Target Time van 60 km/h voor de deelnemers aan de Classic-klasse en van maar liefst 90 km/h voor de Legend-klasse. Deze Target Time kwam er in de plaats van de vooropgestelde gemiddelde snelheid. Met het aangepaste reglement konden de deelnemers van de Legend-klasse voluit gaan omdat hun Target Time simpelweg niet haalbaar was.

De Boucles de Bastogne is allang geen schoonheidswedstrijd meer. Het servicepark had de allures van een WRC-rally.

De grootste groep van deelnemers, 189 om precies te zijn, schreef zich in in de Classic-klasse. Deze reden volgens het aloude regularity-principe. Maar het talrijke publiek zakte naar de Ardennen af om er de iets meer dan 100 deelnemers van de Legend-klasse aan het werk te zien. Bij het bekijken van de startlijst besefte je meteen waarom. In de eerste plaats was er WRC-topper Thierry Neuville, fabriekspiloot bij Hyundai die op de eindoverwinning in het WRC 2017 aast. Neuville bestuurde samen met zijn vaste co Nicolas Gilsoul een Porsche 911 Carrera RS. Op onze vraag of hij deze deelname wel zag zitten, antwoordde hij: “Weet niet, ik kon deze explosie van kabaal amper proefrijden.” Voormalig WRC-piloot en ‘enfant terrible’ François Duval had een Ford Escort RS 1800 meegebracht. Net zoals de onovertroffen Patrick Snijers die deze rally tussen 1981 en 2009 maar liefst achtmaal op zijn naam schreef. Ook Bruno Thiry, nog een voormalig WRC-piloot was van de partij met een Datsun Sunny, eigendom van Yves Matton. Matton, grote baas bij Citroën Motorsport reed samen met zijn goede vriend Daniël Elena, vaste co-piloot van WRC-ster Sébastien Loeb in een Porsche 911. Zijn landgenoot Denis Giraudet, met 175 WRC-deelnames de absolute kampioen onder de copiloten, was ook van de partij.

Patrick Snijers schreef de ‘Boucles’ negen keer op zijn naam.  Nu zorgde zijn vechtlust voor een derde plaats. De Escort RS 1800 kwam pk’s te kort.

Opmerkelijk was dat vrijwel al deze rallymonumenten breed glimlachend het publiek te woord stonden. Telkens opnieuw kregen we hetzelfde antwoord op de vraag waarom ze in Legend Boucles aanwezig waren. “Just for fun!” ,klonk het in koor. “Ik maak absoluut geen kans om te winnen. Maar dat is niet belangrijk. Ik rij mee om me te amuseren,” zei Bruno Thiry toen hij ons de 160 pk sterke motor van de Datsun Sunny toonde De goedlachse Matton kwam er bij staan: “Zo’n Datsun is toch een leuk ding, niet?”
Al voor de start stond vast dat de strijd om de podiumplaatsen tussen de top geprepareerde Porsches 911 Gr. 4 en de ontiegelijk snelle Ford Escorts RS 1800 zou worden beslecht. Neuville had weinig problemen om zich aan te passen en schreef meesterlijk alle 19 klassementsproeven op zijn naam. Bernard Munster, eigenaar van de Porsche van Neuville, reed een ander exemplaar naar de tweede plaats. Hoe fel Patrick Snijers zich ook verweerde,  meer dan een derde plaats zat er echt niet in. Daarvoor had zijn Ford Escort RS 1800 simpelweg te weinig vermogen. “Te weinig pk’s en te weinig grip op dit gladde parcours”, klonk het. Met 240 pk tegen de overmacht van de 300 pk sterke Porsches 911 kon hij enkel de schade beperken door altijd en overal het volle pond te geven. Achter dit drietal werd er voor de eer gereden. En daar was zeker niets mis mee. Het talrijk opgekomen publiek genoot zichtbaar van de parade van enthousiast bestuurde rallypareltjes waaraan geen einde leek te komen.

Supertalent Thierry Neuville schreef alle klassementsproeven op zijn naam.

UITSLAG Classic 
1. Eric Piraux & Catherine Monard (Renault 5 Alpine)
2. Damien Chaballe & Georges Chalsèche (Volvo 122S)
3. Daniel Reuter & Robert Vandevorst (VW-Porsche 914/6)
4. Eric Gengou & Didier Gathy (Volvo 142 S)
5. Kurt Dujardyn & Filip Deplancke (Porsche 911 Carrera RS)

Oud WRC-piloot Bruno Thiry amuseeerde zich kostelijk met deze Datsun Sunny. Deze charmante Datsun werd door Citroën Motorsport baas Yves Matton van de ondergang gered.

UITSLAG Legend
1. Thierry Neuville & Nicolas Gilsoul (Porsche 911 Carrera RS)
2. Bernard Munster & Grégroire Munster (Porsche 911 Carrera RS)
3. Patrick Snijers & Roel Geraerts (Ford Escort RS 1800)
4. Guino Kenis & Bjorn Vanoverschelde (BMW 2002 ti)
5. Romain Delhez & Jéremy Bonavonture (Manta TE 2800)

Mark Schmidt kon met zijn unieke Austin-Healey op heel wat bijval rekenen.

Bernard Munster, winnaar van vorig jaar, stuurde zijn 300 pk  sterke Porsche 911 Carrera RS naar een schitterende tweede  plaats.

BMW-dealer Guino Kenis bewees dat je met een BMW 2002 ti ook snel kan gaan. Hij werd vierde.

Andrew Siddall en Andy Bull brachten deze schitterende Fiat 131 Abarth vanuit Engeland mee. Zij waanden zich bij  momenten in Kielder Forrest.

Hyundai WRC-piloot Thierry Neuville kwam, zag en overwon.

Meervoudig winnaar François Duval (links) in gesprek met Daniël Elena, vaste co-piloot van negenvoudig wereldkampioen  WRC Sébastien Loeb.

De talrijke toeschouwers werden verwend door de deelname  van zeldzame pareltjes als deze Peugeot 504 Coupé V6.

Tekst Jan Bové / Fotografie David Noels


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

Winter Trial: afzien bij 18 graden onder nul

Volgend bericht

Lexus RC F GT3: intens




Uitgelicht

Winter Trial: afzien bij 18 graden onder nul

Winter Trial, Valkenburg – Salzburg 22-27 januari   Na drie Scandinavische edities was The Winter Trial dit jaar...

22 February 2017

Webdevelopment