Laatste nieuws

Reisverslag LeJog Royal

Alle reportages / Reisverslagen / 5 mei 2015

DSC_7452

Een groep lezers heeft met Octane Zuid-Engeland en Wales doorkruist – om daar hun sportauto’s en zichzelf uit te laten en van de fraaie landschappen en hotels te genieten.

De reis was voor Octane georganiseerd door Petrol & Wine, als gevolg waarvan niet alleen fijne wegen hoog op de prioriteitenlijst stonden, maar ook de hotels: die waren uitstekend en bevonden zich meer dan eens op locaties die een connectie met auto’s hadden

De reis droeg de naam LeJog Royal omdat hij voor een deel de routes van de beroemde rally van John O’Groats naar Land’s End volgde, echter met een aanzienlijk vriendelijker tijdschema. Hij begon in Bepton, dichtbij Goodwood, waar na een bezoek aan het beroemde circuit koers gezet werd naar New Forest, een prachtig gebied, waar paarden, ezels en koeien vrij rond lopen en waar bovendien het Beaulieu Motor Museum met zijn vele record breakers  is gevestigd. Het was niet moeilijk daar een paar uur geboeid rond te brengen. De auto’s van de deelnemers mochten pal voor het museum geparkeerd worden en ze waren een attractie op zich. Vooral voor de Lexus LFA, de beide Wiesmann’s, de California T, de Corvette C7 en de Mercedes-AMG GTS werden veelvuldig de iPhones getrokken.

DSC01006

Mooie verzameling auto’s van Octane-lezers in het rennerskwartier van Goodwood.

Na een overnachting in Studland, aan de fraaie Jurassic Coast van Zuid-Engeland, stond er een kort bezoek op het programma aan het Tank Museum, naar eigen zeggen het enige museum met een operationele Tiger-tank. Daarna werden de pk’s losgelaten op de uitdagende wegen van Dartmoor om uiteindelijk de motoren tot rust te laten komen in de kleine parkeerplaats van The Idle Rocks, het beeldschoon aan het strand gelegen designhotel van David Richards, mede-oprichter en eigenaar van Prodrive en Aston Martin Racing, en voormalig teambaas van de BAR en Benetton F1 teams.

DSC_7477

Octane begeleidde de reis met een snelle en praktische Jaguar XFR-S Sportbrake.

De dag daarop werden het Bodmin Moor en Exmoor doorkruist en verliet de groep Zuid-Engeland via Porlock Hill, met 25% de steilste heuvel van Engeland. Na een overnachting in Bath, wachtten de wegen van het een stuk minder dichtbevolkte Wales. Daar heeft Octane favoriet testwegen liggen, zoals de Brecon Beacons en de Black Mountains, die met graagte opgezocht worden als er een Aston Martin of Morgan vanuit de fabriek getest moet worden. De adrenaline vloeide extra tijdens een bezoek aan de Higgins Rally School. De zesvoudig Amerikaans rallykampioen David Higgins en zijn vader namen de moedigste deelnemers mee in de hot seat van een Mitsubishi Lancer EVO VI en een Ford Escort RS 2000, over een onverharde forest special stage. Iedereen stapte een tikje gespannen in, maar kwam met een grote grijns uit de auto. Na afloop waren er discussie’s welke het spannendst was, de strak sturende Mitsubishi of de flink dwars gaande Escort?

DSC_7549

Rob en Leony van den Nieuwboer geven hun Wiesmann MF4 de sporen in Wales.

Na een verblijf in een hunting lodge midden in Wales wachtten de wegen rondom Snowdonia en werd Portmeirion aangedaan, een dorpje met een Italiaans karakter, dat ooit het decor was van de cult tv-serie The Prisoner van 1967, met Patrick McGoohan en een Lotus Super Seven in de hoofdrollen. De rit werd afgesloten in de historische stad Chester, maar niet na The Triangle te hebben aangedaan, het officieuze testparkoers van de testrijders van TopGear en EVO Magazine, in het noorden van Wales. Zie het als een soort van Britse Nürburgring. Helaas regende het toen de meeste deelnemers er arriveerden, wat The Triangle nog listiger maakte dan anders, wat ’s avonds veel gesprekstof opleverde. Edwin Hatenboer slaagde er in de driehoek in 17 minuten te ronden met zijn Corvette C7.

DSC_7472

Gerard Beukert en Monika Jongert op weg door Exmoor in hun 911.

.DSC_7478

De Corvette van Edwin en Petra Hatenboer tijdens een theestop.

DSC_7480

De nagelnieuwe Mercedes-AMG GTS van Sjuk en Dieke de Vries was niet alleen oog- maar ook oorstrelend mooi.

DSC_7595

Job van Breevoort had het duidelijk naar zin gehad in de Escort van de Higgins Rally School in Wales.

DSC_7602

Welke was het spectaculairste, de EVO of de RS2000? Je kon er maar op één manier achter komen: ze allebei proberen.

DSC_7638

DSC_7656

Rallycrack David Higgins helpt Monika Jongert heel galant met het opzetten van de helm.

DSC01013

Een mooi welkom voor Octane Magazine bij het automuseum in Beaulieu.

DSC01024

In St Mawes was het parkeren even passen en meten….

SONY DSC

Rob en Leony van den Nieuwboer in hun Wiesmann MF4

SONY DSC

Jan en Dineke de Jong nemen afscheid van het prachtige The Idle Rocks in St Mawes.

IMG-20150503-WA000
Binnenkomst in Chester.

SONY DSC

Piet en Ruda de Vries verdedigden de eer van Italië met hun California T.

Octane en Petrol & Wine hebben dit jaar nog diverse andere autoreizen op het programma staan, zie daarvoor www.petrol-and-wine.nl

Tekst & Foto’s Ton Roks


Print Friendly




redactie Octane
Octane is een licentie van de gelijknamige Britse titel, maar streeft naar zo veel mogelijk eigen inhoud, met Nederlandse en Belgische liefhebbers en hun auto’s in de hoofdrol. Van de redactie maken deel uit Wil van Lierop (eindredactie), Carl de Vaal (art-director) en Ton Roks (hoofdredacteur). Geregelde freelance bijdragen worden geleverd door Mattijs Diepraam, Perry Snijders, Dennis Drenthe en Jeroen Bruintjes. Freelance fotografen zijn Luuk van Kaathoven, Louis Blom en Piet Mulder.




Vorig bericht

In de bandensporen van Bonnie & Clyde

Volgend bericht

Reisverslag Great European Road Races




Uitgelicht

In de bandensporen van Bonnie & Clyde

Nooit eerder maakten gangsters zo intensief en effectief gebruik van snelle auto’s als Bonnie & Clyde. De bandensporen...

20 April 2015

Webdevelopment